نگاه ویژه اسپوتنیک

تحلیل سخنرانی مهم رئیس جمهور روسیه در مجمع جهانی اقتصادی سن پترزبورگ

© Sputnik / Photo host agency Ria Novosti/Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин во время осмотра совместно с президентом ОАЭ шейхом Мухаммедбеном Заидом Аль Нахайяном на площадке ПМЭФ
Президент РФ Владимир Путин во время осмотра совместно с президентом ОАЭ шейхом Мухаммедбеном Заидом Аль Нахайяном на площадке ПМЭФ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2023
اشتراک
بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، پرشور تر از اجلاس مشابه سال 2022 با سه هزار شرکت کننده بیشتر و با حضور 17000 تَن از چهره های برجسته سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، رسانه ای و... از 130 کشور جهان، با موفقیت و دستاوردهایی کلان، ماندگار و متنوع در ریل گذاری برای اقتصادِ جهانِ نوین با محوریت چندجانبه گرایی و توازن منافع با مشارکت روسیه به عنوان یکی از ارکان مهم نظم جدید جهانی، به پایان رسید.
شایان ذکر است سخنرانی آقای پوتین ریاست جمهور فدراسیون روسیه نیز در این اجلاس، بسیار مهم، هدفمند و بیانگر راهبرد کلان و موفقیت روسیه در برابر تمامی اقدامات خصمانه آمریکا و جبهه غربی بود.
لذا با توجه به اهمیت قابل توجه این سخنرانی ضروری دانستم به اختصار به تحلیل کوتاه بخش هایی از آن بپردازم:
1. سخنرانی آقای پوتین در یک ساعت و بیست دقیقه صورت گرفت؛ علاوه بر این یک ساعت و چهل دقیقه دیگر هم به پرسش و پاسخ رئیس جمهور با خبرنگاران و شرکت کنندگان اضافه شد که در مجموع زمان این سخنرانی به حدود سه ساعت رسید، این زمان طولانی به واسطه استقبال مدعوین از موارد مطرح شده در سخنان رئیس جمهور روسیه و اشتیاق شرکت کنندگان به دریافت مستقیم اطلاعات در خصوص وضعیت دقیق روسیه و البته راهها و تدابیر این کشور در مدیریت موفق سیاست های خصمانه غرب علیه روسیه ارزیابی گردید.
2. زبان بدن، انسجام متن و جامع الشمول بودن سخنرانی در پرداختن به تمامی ابعاد امنیتی، سیاسی، اجتماعی، هویتی، تاریخی در کنار ظرافت های دیپلماتیک اما از نوع مقتدرانه در کنار هشدارهای عملیاتی به غرب و انتقال حس امنیت به ملت روسیه و متحدان روسیه همراه با چاشنی های تاریخی و فکت های صحیح اقتصادی و مدیریتی منجر شد این سخنرانی در جمع 17000 شرکت کننده، به یک بیانیه پیروزی برای روسیه در برابر تمامی سیاست های خصمانه غرب و اتمام حجت با اروپا برای اصلاح خطاها و توصیه به حرکت آنها به سمت رفع اشتباهات و باز بودن مسیر دیپلماسی تحلیل گردد.
ПМЭФ-2023. Президент РФ В. Путин на пленарном заседании - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2023
نکات مهم سخنرانی پوتین در مجمع بین المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ
3. طرح موضعِ قاطع آقای پوتین در حوزه زرادخانه هسته ای قدرتمند و بی رقیب روسیه، و سیاست تغییر ناپذیر عدم کاهش تعداد این تسلیحات و همچنین راهبرد دقیق روسیه در خصوص نحوه استفاده از این تسلیحات و البته عدم نیاز فعلی به کاربرد آن با وجود انواع تنش آفرینی های غرب، پیام صریح و مهمی به نظام بین الملل در خصوص ابعاد خطرناک فتنه آفرینی آمریکا بود.
4. تاکید مجدد و چندباره آقای پوتین بر مسیرهای جدید ترانزیتی و عزمِ جزمِ روسیه در عملیاتی کردن راه گذر شمال – جنوب، تا سال 2025 و افزایش سطح ترافیک ترانزیتی آن به بالای دو برابر، و نام بردن از ایران، به عنوان یکی از شرکای روسیه در این مسیر مهم ترانزیتی در این اجلاس و همچنین اشاره به توافقنامه امضا شده بین روسای جمهور ایران و روسیه در ماه ( می) برای ساخت بخش ناتمام راه آهن داخل خاک ایران توسط روسیه، در کنار برنامه روسیه برای لایروبی کانال رود ولگای آستراخان به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی کشتی رانی ایران – روسیه، علاوه بر آنکه بیانگر دوستی برادرانه و همدلانه روسیه با ایران و نمادی از پایبند بودن روس ها به تعهدات شان در برابر ایران است، بیانگر آن است که روس ها بر خلاف وعده های پوچ و سراب محور غربی ها، مهمترین شرکای قابل اعتماد ایران در نظم جدید جهانی هستند و تلاش شبکه روس ستیزِ وابسته به غرب برای اخلال در همکاری ایران و روسیه، به دلیل نگرانی آنها از منافع همکاری ایران و روسیه در شکستن سیاست های سلطه جویانه تحریمی آمریکا بر ضد ملت ایران است.
16 ژوئن 2023. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شیخ محمدبن زاید آل نهیان، رئیس‌جمهور امارات متحده عربی  در دیداری در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2023
چندرسانه ای
مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ ، پوتین : گشایش اقتصادی
5. تبیین دستاوردهای اقتصادی روسیه و مدیریت تورم در سطح کمتر از 3 درصد، تصویر شفافی از موفقیت مدیریت روسیه و سبک نوین کشورداری با وجود بسته شش هزار گانه تحریمی غرب و پیامی صریح به متحدان روسیه برای امکان الگو برداری از مدل روسی اقتصاد برای رونق و شکوفایی کشورها در شرایط سیاست های خصمانه غربی – آمریکایی و همچنین سودمندی بلند مدت در شراکت با روسیه برای متحدان بود. دقیقا همانطور که آقای پوتین در سخنرانی خود اشاره نمود این مدلِ موفق روسی می تواند برای همه اقتصادها مفید و موثر باشد.
6. کاهش بیکاری، ممنوعیت هر نوع افزایش قیمت در روسیه و مدیریت تورم در محدوده حداکثر 3 درصد، کاهش محسوس نرخ فقر، افزایش مناسب حقوق و دستمزد، حمایت از اقشار کم درآمد، تسهیلات مسکن، رشد چشمگیر تولید ناخالص داخلی روسیه به بالاتر از 3/3 درصد و رسیدن به رقم مازاد بر 233 میلیارد دلار از بودجه، در حالی که کشورهای اروپایی به علت حمایت از سیاست های خصمانه آمریکا در اوکراین با رکود و کسری بودجه مواجه هستند، تماما بیانگر آن است که رشد اقتصادی روسیه چشمگیر، منظم و با ثبات در حال پیش است و منجر می شود جذابیت های حضور و فعالیت برای سرمایه گذاران خارجی در این کشور، به مقدار قابل توجهی افزایش یابد و هر نوع ریسک منفی و تبلیغات روس هراسانه غرب به منظور ممانعت از فعالیت شرکت های خارجی در روسیه خنثی گردد چرا که اولین اصل در علم اقتصاد خصوصی حضور در جایی است که منافع تجار را تامین می کند نه منافع بلوک های سیاسی را، مانند ضرر دهها میلیارد دلاری شرکت های خارجی غربی که به واسطه تبعیت سیاسی و هیجانی از سیاست های آمریکا مجبور به ترک روسیه شدند و اکنون خسارت های جبران ناپذیری را از این خطای راهبردی متحمل گردیده اند.
پوتین در نشست جلسه عمومی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2023
پوتین از سمت گیری روسیه به سوی رفع وابستگی به نفت و گاز خبر داد + ویدئو
7. برنامه عملیاتی روسیه در خروج از خام فروشی و اقتصاد متکی به فروش نفت و گاز و تحقق بخش قابل توجهی از این برنامه طی یک سال گذشته یکی دیگر از نکات طلایی سخنان رئیس جمهور روسیه بود، که این مساله از دو بعد بسیار حائز اهمیت است :
الف) تلاش در حذف کامل وابستگی روسیه به اقتصاد نفتی بعد از چند دهه و توسعه تکنولوژی صادرات محصولات ساخت روسیه با برند: (Made in Russia) ، تحول چشمگیری در اقتصاد روسیه و خنثی سازی سیاست های تحریمی غرب و گشایش های اقتصادی و افزایش گستره نفوذ در بازار جهانی و رشد و پیشرفت اقتصادی روسیه خواهد شد و ضمانتی بر ثبات اقتصادی پویای روسیه است که البته قدرت چانه زنی روسیه را در تمامی سطوح دیپلماتیک نیز بالاتر خواهد برد و سبد ارز آوری این کشور را در موقعیتی انحصاری قرار خواهد داد، با توجه به روحیه پر تلاش، مبتکرانه و هوشمندانه روس ها و دسترسی آنها به علوم پایه، به زودی محصولات ساخت روسیه می توانند برای خود جایگاهی دائمی در بازارهای جهانی کسب کنند، حذف وابستگی روسیه به اقتصاد خام فروشی، بزرگترین نگرانی غرب و آمریکا بود که اکنون با مدل اجرایی در دولت آقای پوتین در حال رسیدن به موفقیت های قابل توجهی است.
ب) برخی کشورهای دیگر که به بیماری اقتصاد نفتی مبتلا هستند نیز می توانند با بهره گیری از مدل تجربیات روسی، در اجرای سیاست های خروج از اقتصاد نفتی به کسب تجربه از طرف روسی بپردازند.
8. در بعد امنیتی و نظامی نیز، گزارش میدانی و دست اول رئیس جمهور فدراسیون روسیه از شکست فاحش و سنگین همه جبهه غربی، ناتو، آمریکا و مزدوران خارجی در کنار باندراهای نئونازی در ضد حمله اخیر در نوار طولانی درگیری علیه روسیه و تلفات شدید آنها و انهدام بخش قابل توجهی از یگان رزم رژیم کی یف و تسلیحات ارسالی از غرب خصوصا تانک های لئوپارد آلمانی و سامانه های موشکی هیمارس که با تبلیغات سنگین و از جیب مالیات دهندگان اروپایی تامین شده بود بسیار حائز اهمیت بود، علاوه بر این هشدار صریح و قاطع آقای پوتین در خصوص سرنوشت جنگنده های F16 های احتمالی ارسالی برای رژیم کی یف برای حمله به مواضع روسیه نیز پیامی صریح به ناتو و آمریکا بود که به تعبیر صحیح رئیس جمهور روسیه، اکنون دیگر وارد رویارویی مستقیم با روسیه شده است.
ПМЭФ-2023. Президент РФ В. Путин на пленарном заседании - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2023
پوتین: غرب از بحران کنونی اوکراین سود می‌برد
9. یادآوری نقش نئونازی های اوکراین در کشتار روس تباران و همچنین تبیین جنایات استپان باندرا در جنگ جهانی دوم و همکاری های نزدیک او و تیمش، با هیتلر در جنایتِ کشتار یک و نیم میلیون تَن از یهودیان، در حالی که امروز این جنایتکار، رهبر معنوی و عقیدتی رژیم کی یف است و مجسمه او در شهرهای متخلف اوکراین نصب شده و افشای دروغگویی بزرگ زلنسکی در کنار هشدار آقای پوتین در خصوص خطر گسترش این جریان تروریستیِ دو رو و ضد بشری در جهان و ضرورت نازی زدایی و خلع سلاح رژیم فعلی کی یف در کنار یادآوری 9 سال جنایت جنگی نئونازی های باندرایی، علیه روس تباران دونباس و بی توجهی به توافق مینسک، یکی دیگر از نکات ویژه سخنرانی آقای پوتین بود و بیانگر آن است که حامیان امروز زلنسکی دقیقا در کنار جنایتکاران آلمان فاشیستی نازی ایستاده اند چرا که رهبر معنوی و ایدئولوژی جریان حاکم بر اوکراین، همان استپان باندرا معروف به ( آدم خوار) است. این مساله مهم یکی دیگر از نمونه های سیاست های دوگانه غرب است که برای جلوگیری از پیشرفت روسیه حاضرند با نئونازی ها همکاری و از فاشیسم نوین حمایت نمایند.
علاوه بر 9 نکته خلاصه بالا موارد متعدد بسیار دیگری نیز در این سخنرانی در ابعاد متنوع وجود داشت که به علت محدودیت نگارش مقالات کوتاه امکان پرداختن به آن نبود.
در مجموع بیست و ششمین مجمع جهانی اقتصادی سن پترزبورگ بسیار پویا تر، عملیاتی تر، کاربردی تر و پر برنامه تر از اجلاس اقتصادی داووس سوئیس برگزار شد و می توانیم تاکید نماییم این ابتکار عمل روسیه، گفتمان جدید اقتصادی را در نظم جدید جهانی با کشورهای مستقل بر مبنی احترام متقابل ایجاد نمود است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала