گزارش و تحلیل

بذرپاش: تحریمات غرب علیه روسیه، یک فرصت جدید برای تولید ملی ثروت کشورهاست + ویدیو

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.06.2023
اشتراک
اختصاصی
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ به سوالات خبرنگار اسپوتنیک ایران در خصوص تکمیل بخش راه آهن رشت - آستارا و توسعه کریدور شمال - جنوب پاسخ داد.
- چندی پیش مسکو و تهران توافقنامه تکمیل بخش راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند که بر اساس آن وام به ایران اختصاص داده می شود و مدت این وام چقدر است؟
مهرداد بذرپاش: در حوزه پروژه رشت آستارا که خب خواسته دوطرف بود، هم برای ما در ایران این پروژه مهم بود و هم برای روسیه این پروژه مهم است. بالاخره این قطعه ناقص مانده از کریدور شمال-جنوب مرکزی خاک ایران که شاید راهبردی ترین شاهراه منطقه ما می تواند باشد. توافقی که با روسیه کردیم یک بخش از پروژه رادرروسیه قالب وام دولتی تامین مالی می کنند و یک بخش هم خودمان انجام می دهیم و می سازیم یعنی پروژه مشترک است. طرف روسی آورده اش را در قالب وام دولتی اعطا می کند و ما آورده هایمان را در قالب سرمایه گذاری انجام می دهیم.
خیلی از زیرسازی ها بر عهده خودمان است، تامین زمین برعهده خودمان است. خطوط استانداردی که می گذلریم و بعد از آن خطوط عریضی که احداث خواهد شد همه را تقسیم کرده ایم. شروطی که با هم بر آن توافق کردیم همان وام دولتی است که باید درصدی استاندارد باشد که در همه بخش‌های دولتی روسیه هم اعمال می شود. در مورد زمان بازپرداخت وام هم بعد از اجرای پروژه با هم توافق خواهیم کرد.
-آیا می توان گفت تحریم های غربی که علیه روسیه اعمال شده اند می توانند تاثیرات منفی بر این پروژه داشته باشند؟
مهرداد بذرپاش: این تحریم‌ هاهیچ تاثیری ندارند. چون این تحریم ها هم ایران را و هم روسیه را راسخ تر می کند. یک ظرف جدید تولید ثروت برای دو کشور فراهم می‌کند. به نوعی این یکی از اتفاقات خوب در تولید ثروت ملی برای دو کشوراست. زمانی ما می توانیم از توسعه اقتصادی صحبت کنیم که زیرساخت‌های حمل و نقلی ما، زیرساخت های حداکثری و خوبی باشد. و وقتی که شما زیرساخت های حمل و نقلی و ترانزیتی را تکمیل می کنید، تجهیز می کنید، رونق می دهید، توسعه می دهید، یعنی به نوعی به صورت موازی توسعه اقتصادی روی می دهد. به هر نسبت که ساخت های حمل و نقلی مناسب تر باشد طبیعتاً در آن کشور توسعه اقتصادی آسان‌تر خواهدشد و در مجموع به نفع اقتصاد دو کشور خواهد بود و تحریم‌هایی که آمریکا علیه روسیه اعمال کرده است روسیه مصمم‌ تر به اجرای پروژه است. ما که سال ها بر اجرای این پروژه مصمم بوده ایم.
KAZANFORUM 2023. О развитии международного транспортного коридора Север-Юг - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2023
در توسعه کریدور شمال-جنوب تا 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد شد
- آیا ایران قصد دارد از قطعه رشت - آستارا فقط برای حمل بار استفاده کند یا راه اندازی مسیرهای ریلی توریستی نیز وجود دارد؟
مهرداد بذرپاش: حتما می تواند باشد. وقتی شما خطوط ریلی را می سازید می توانید هم برای بار و هم برای مسافر استفاده کنید. تفاوتی در زیرساخت خطوط ریلی ندارد. مهم این است که شما واگن‌های باری یا کشنده و یا واگن‌های مسافری روی آن استفاده می کنید. به شکلی طراحی می کنیم که قابلیت استفاده دو بخش را داشته باشد. البته طبیعتا ً فعلا اولویت ما استفاده باراست که بتواند کریدور ترانزیتی اصلی را برای حمل بار از دریای شمالب ه دریای جنوب و بالعکس ازجنوب به شمال ایفاین قش کند. طبیعتا اولویت اصلی ما بحث بار خواهد بود.
- ایران در چارچوب توسعه کریدور شمال - جنوب در حال توسعه چه مسیرهای دیگری به جز بخش ریلی رشت - آستارا است؟
مهرداد بذرپاش: در حوزه تکمیل پروژه‌ها، مهم زنجیره‌ای است که این زنجیر چند وجهی است هم دریا، هم ریل، هم جاده، و حالا هوا یی هم در مسیرهای بعدی باید اضافه کنیم. وقتی شما از کریدور ریلی صحبت می کنید نمی شود که بندرهایتان فاقد ظرفیت باشند. باید هم بنادر شمالی و هم بنادر جنوبی ظرفیت حمل، ظرفیت تخلیه و بارگیری این میزان بار را داشته باشند چون که می آید به دریا می رسد و حالا باید از دریا کالا را حمل کند.
پس به همین میزان هم ما ظرفیت بندری خود را توسعه می دهیم و خیلی ازکشورها پیشنهاد سرمایه گذاری در این مناطق را دارند تا در این زنجیره سهیم باشند. چون این زنجیره فقط ریل نیست و سر و ته این زنجیره باید به بندر و حمل و نقل دریایی ختم شود وکشتی‌های که باید این کالا را حمل کنند از طریق دریایآ زاد به سایر نقاط جهان و از طریقد ریای شمال به خود روسیه و یا سایر کشورهایی که در حاشیه دریای خزرهستند. برای همین حوزه توسعه ظرفیت‌های بندری یکی از حوزه های جدی کاری ما است، هم در کشور روسیه و هم در سایر کشورها که یکی از موضوعات مورد مذاکره این روزهای من بود.
- آیا ناوگان تجاری مشترک برای این مسیر ساخته می شود؟
مهرداد بذرپاش: بله، ما به طرف روسی هم شرکت هوایی و هم شرکت کشتیرانی مشترک پیشنهاد دادیم. قرار شده است که جمع بندی کنند و به ما خیلی سریع پاسخ بدهند. این فرصت بسیار خوبی است که کشتیرانی مشترک را راه اندازی کنیم و عملا ظرفیت ها می تواند هم افزایی بیشتری برای حمل کالا داشته باشند.
نقشه کریدور ریلی شمال - جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
اهمیت کریدور شمال-جنوب؛ موانع و راهکارها
- تا اکنون کدام کشورهای جنوبی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس به حمل و نقل بار در کریدور شمال - جنوب علاقه نشان داده و آمادگی مشارکت در توسعه این مسیر را دارند؟
مهرداد بذرپاش: همه کشورها ابراز علاقه کردند منتهی ما خیلی ها را اعلام نمی‌کنیم که این بدخواهان ایران و روسیه آنها را اذیت نکنند. همه کشورها دوست دارند چون واقعا یک کار درست، دقیق برای منطقه است نه فقط برای ایران. یعنی ما بدانیم که این کاری که ما الان انجام می دهیم به نفع کشورهای جنوب است، به نفع کشورهای حاشیه خلیج فارس است، به نفع کشورهای حوزه قفقاز است، به نفع روسیه است و به نفع همسایگانا یران است. خب آنهایی که بدخواه این منطقه باشند با این پروژههای بزرگ مخالف هستند. فقط هم ایران نیست. اصلا نمی خواهند توسعه در این منطقه صورت بگیرد.
- چه پروژه هایی در حوزه حمل و نقل هوایی ایران و روسیه در دستور کار است؟
مهرداد بذرپاش: ما پیشنهاد شرکت هواپیمایی مشترک را به وزیرمحترم حمل و نقل روسیه و همچنین معاون اول نخست وزیر و همچون معاون نخست وزیری در سفری که به ایران آمده بودند، دادیم و بسیار استقبال کردند و قرار شد بر روی آن کار کنند. اگر ما یک شرکت مشترک هواپیمای ایجاد کنیم بسیار ظرفیت های خوبی می توانیم اضافه کنیم، هم در مسیرهای داخلی ایران ارائه خدمت کنند و هم هواپیمای ایران در مسیرهای داخلی روسیه خدمات ارائه دادند. و هم ما "آزادی پنجم" را به روسیه اهدا می کنیم و هم روسیه به صورت متقابل "آزادی پنجم" را به ایران اهدا می کند. یعنی یک بازار بزرگتری برای هواپیما درست می شود و هم خدمت رسانی بیشتر می شود، هم سود دهی شرکت ها افزایش پیدامی کند و هم رضایتمندی مردم که از این خدمات هواپیمایی استفاده می کنند، بیشتر خواهد شد. ما کاملا آماده هستیم.
در حوزه تعمیرات هواپیما کارهای بسیارخوبی انجام دادیم. وزیر محترم حمل و نقل روسیه که ازمراکز تعمیراتی ما بازدید کرد و بسیار ظرفیت موجود در ایران را تحسین و قرار شد که همکاری ها را بیشتر کنیم. چند هواپیمابرای تعمیرات فرستاده بودند که قرار شد تعداد آنها بیشتر شود. در زمینه تولید قطعات هواپیما نیز قرار شد و حتی در حوزه تولید هواپیما با هم همکاری کنیم . بالاخره این تحریم‌ها باعث می شود که دوطرف انگیزه بیشتری برای توسعه هر چه سریعترروابط در همه بخش‌ها به ویژه بخش های فنی مهندسی که تحت تحریم‌های شدیدتری است، صنعت هواپیمایی تحت تحریم است هم صنعت هواپیمایی روسیه و هم صنعت هواپیمای ایران و انگیزه فعالیت گسترده، انگیزه بسیار بالایی برای همکاری است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала