نگرانی روسیه از تلاش آمریکا برای میانجیگری در قره باغ

© Sputnik / Evgeny OdinokovЗдание Министерства иностранных дел РФ в Москве
Здание Министерства иностранных дел РФ в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2023
اشتراک
وزارت امور خارجه: روسیه از اطلاعات مربوط به تلاش آمریکا برای اعمال میانجیگری در باکو و استپانکرت نگران است.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ما نگران اطلاعاتی هستیم که در رسانه ها ظاهر شده است مبنی بر اینکه ایالات متحده اکنون در تلاش است تا میانجیگری خود را در گفتگو بین باکو و استپانکرت از جمله از طریق تهدید و استفاده از زور تحمیل کند.
پیش از این یک منبع دیپلماتیک در واشنگتن به ریانووستی گفته بود که واشنگتن در قالب اولتیماتوم نمایندگان قره باغ کوهستانی را مجبور به دیدار با نمایندگان آذربایجان در کشور ثالث می کند و در صورت امتناع، آنها را تهدید به انجام یک عملیات تروریستی توسط آذربایجان می کند.
به گفته این منبع ابتکار حفظ صلح آمریکا توسط سرگئی قازاریان وزیر امور خارجه قره باغ کوهستانی لابی می شود که منافع وی کاملاً با منافع آذربایجان منطبق است. ایالات متحده اخیراً به طور فعال در روند حل و فصل روابط بین ارمنستان و آذربایجان مشارکت داشته است.
در ماه فوریه، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، در مونیخ با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیداری سه جانبه داشتند. علاوه بر این، قرار بود نشست وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در 12 ژوئن در واشنگتن برگزار شود که به درخواست باکو به تعویق افتاد. در عین حال، مسکو پیشتر خاطرنشان کرد که میانجیگری اتحادیه اروپا و آمریکا در حل مناقشه بین ایروان و باکو با هدف بیرون راندن روسیه از روند مذاکرات است و نه تثبیت اوضاع در منطقه.
جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2023
وزیر خارجه آذربایجان اعلام کرد که باکو و ایروان در آستانه صلح قرار دارند
ایروان و باکو در سال 2022، با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. در اوایل فوریه سال جاری، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که کشورش پیشنهادات بعدی آذربایجان در مورد پیمان صلح را دریافت کرده و در حال بررسی آنها است. پس از گفتگو با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در 18 فوریه در مونیخ، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، اعلام کرد که معاهده صلح باید بر اساس هنجارها و اصول بین المللی تنظیم شود، و هرگونه مفاد در مورد قره باغ در این سند غیرقابل قبول است. پاشینیان در پایان ماه مه اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان تمامیت ارضی یکدیگر را در مرزهای اداری شوروی به رسمیت خواهند شناخت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала