وزیر خارجه آذربایجان اعلام کرد که باکو و ایروان در آستانه صلح قرار دارند

© Sputnik / Murad Orujov /  مراجعه به بانک تصاویر جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان
جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2023
اشتراک
بایراموف وزیر خارجه آذربایجان: باکو و ایروان در آستانه صلح قرار دارند.
جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در نشست ویژه شورای دائم سازمان همکاری و امنیت اروپا اعلام کرد که باکو و ایروان در آستانه صلح قرار دارند.

بایراموف تاکید کرد: "دو کشور (آذربایجان و ارمنستان) برای اولین بار بعد از بازیابی استقلال خود در آستانه صلح قرار دارند، با موظف شدن به احترام متقابل به حق حاکمیت، تمامیت ارضی و تخطی ناپذیری مرزها. علیرغم زجر ها، محرومیت ها و تخریب هایی که ملت آذربایجان طی سالها با آن روبرو شد، آذربایجان کار فعالانه ای را برای تامین صلحی پایدار با ارمنستان صورت می دهد. امکانات و چشم اندازهای واقعی برای برقراری صلح، تقویت ثبات، تامین زندگی صلح آمیز، پیشبرد دستور کار صلح آمیز، سرمایه گذاری در توسعه اقتصادی و همکاری وجود دارند".

شایان ذکر است، جنگ قره‌باغ کوهستانی بخشی از مناقشه قره‌باغ است که از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان آغاز شد. هر دو طرف تلفاتی را گزارش کرده‌اند و ارمنستان و جمهوری قره باغ اعلام حکومت نظامی و بسیج عمومی کرده‌اند. جمهوری آذربایجان نیز اعلام حکومت نظامی کرده‌است.
کشورهای مختلف و سازمان ملل متحد این درگیری‌ها را محکوم کرده و خواستار کاهش تنش‌ها شده‌اند. در تاریخ ۱۰ اکتبر، با پیگیری روسیه و همکاری سازمان صلیب سرخ جهانی، بین دو کشور توافق آتش‌بس برقرار شود.
بعد از ۲۰۱۶، به دنبال نبردها و تبادل آتش‌های گاه‌گاهی، درگیری‌های شدیدی بین نیروهای دو کشور مجدداً در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ در منطقه مرزی در "مؤسس" در استان تاووش در ارمنستان و روستای آق‌دام در شهرستان توووز در جمهوری آذربایجان به وقوع پیوست، که تلفاتی جانی از هر دو طرف در پی داشت. در حین درگیری‌های مرزی در بین دو کشور هزاران نفر از مردم آذربایجان با تجمع در باکو، پایتخت این کشور، خواستار شروع جنگ برای بازپس‌گیری قره‌باغ شدند.
نبردهای قره‌باغ ۴۴ روز طول کشید و از خط تماس شمال شرقی و جنوب شرقی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ شروع شد و در ۱۱ نوامبر همان سال با وساطت روسیه خاتمه یافت.
پاشینیان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2023
پاشینیان: ما آماده برسمیت شناختن قره باغ کوهستانی به عنوان بخشی از آذربایجان هستیم
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала