سازمان سیا چگونگی حمله به خطوط لوله گاز نورد استریم را به بلژیک گزارش داد + جزئیات

© Photo / Kustbevakningenمحل نشت گاز در خطوط لوله نورد استریم
محل نشت گاز در  خطوط لوله نورد استریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.06.2023
اشتراک
شبکه تلویزیونی دولتی فرانسوی زبان بلژیک RTBF امروز شنبه به نقل از منابع آگاه اطلاع داد، مدتی پس از حملات به خطوط لوله گاز نورد استریم، سازمان سیا بلژیک را از "نقش احتمالی اوکراین" در این حمله مطلع کرد.
به گزارش اسپوتنیک، این شبکه تلویزیونی خاطرنشان می کند: مدتی پس از خرابکاری در خط لوله گاز نورد استریم در پایان سپتامبر 2022، سازمان اطلاعات نظامی بلژیک داده هایی از آمریکایی ها از سازمان سیا دریافت کرد. صحبت در مورد نقش احتمالی اوکراین در این خرابکاری بود..
در ابتدا این اطلاعات توسط نشریه De Tijd به زبان هلندی منتشر شده بود.
بر اساس گزارش ها، این داده ها نشان می دهد که سازمانهای اطلاعاتی غربی، از جمله بلژیک، ماه هاست که می دانند اوکراین احتمالا در "یکی از وحشیانه ترین و خطرناک ترین حملات به زیرساخت های انرژی اروپا" دست دارد. رسانه بلژیکی خاطرنشان می سازد که این اطلاعات فاش زیرا "این می تواند بر اتحاد با اوکراین فشار بیاورد."
نشت گاز در نورد استریم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2023
رسانه ها اعلام کردند که ایالات متحده از برنامه کی یف برای حمله به "نورد استریم" از قبل مطلع شده بود
در عین حال خبرنگاران بلژیکی نتوانستند در این مورد، نظر رسمی از وزارت دفاع بلژیک دریافت کنند. سخنگوی وزارت دفاع بلژیک گفت: ما در مورد کار سرویس اطلاعاتی خود و تماس با سازمان های اطلاعاتی شرکا اظهار نظر نمی کنیم.
به نوبه خود، روزنامه آلمانی Süddeutsche Zeitung قبلا تحقیقات مشترک خود به همراه سایر رسانه های آلمانی و اروپایی خود را منتشر کرده بود که در آن حداقل دو اوکراینی در انفجارهای نورد استریم شرکت داشتند. بر اساس این گزارش رسانه ها، آندرومدا توسط شرکت ورشویی Feeria Lwawa اجاره شده بود که در سال 2016 تاسیس و به نام دو اوکراینی ثبت شده بود. در همان زمان در سال 2020 به طور ناگهانی 2.8 میلیون یورو به حساب این شرکت واریز شده بود. خاطرنشان می شود که برخی از اعضای این گروه که ممکن است در خرابکاری دست داشته باشند، گذرنامه های بلغاری و رومانیایی جعلی آندرومدا به صاحب نشان داده بودند.
انفجارها در 26 سپتامبر 2022 در دو خط لوله گاز صادراتی روسیه به اروپا - نورد استریم و نورد استریم 2 - رخ داد. آلمان، دانمارک و سوئد خرابکاری هدفمند را رد نکردند. اپراتور Nord Stream AG گزارش داد که تخمین زمان لازم برای تعمیر این خطوط لوله گاز غیرممکن است. دادستانی کل روسیه پرونده ای را در مورد یک اقدام تروریستی بین الملل تشکیل داد.
سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی، برنده جایزه پولیتزر، تحقیقات خود را در 8 فوریه منتشر کرد که در آن به نقل از یک منبع، اظهار داشت که در ژوئن 2022 مواد منفجره زیر خطوط لوله گاز روسیه تحت پوشش رزمایش بالتوپس توسط غواصان نیروی دریایی ایالات متحده با حمایت این کشور کار گذاشته شد. متخصصان نروژی به گفته هرش، تصمیم برای راه اندازی این عملیات توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از 9 ماه گفتگو با مقامات دولتی رسیدگی کننده به مسائل امنیت ملی اتخاذ شد. بعداً پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده هیچ ارتباطی با انفجار در خطوط لوله گاز روسیه ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала