رسانه ها اعلام کردند که ایالات متحده از برنامه کی یف برای حمله به "نورد استریم" از قبل مطلع شده بود

© Photo / Forsvarskommandoenنشت گاز در نورد استریم
نشت گاز در نورد استریم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2023
اشتراک
روزنامه WP: ایالات متحده از سه ماه قبل از عملیات تروریستی بر علیه "نورد استریم"، از برنامه های کی یف برای این حمله مطلع شده بود.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه Washington Post با اشاره به اسناد درز کرده اعلام می کند که دولت ایالات متحده آمریکا سه ماه پیش از عملیات تروریستی بر علیه خطوط لوله انتقال گاز "نورد استریم" از برنامه های کی یف برای انجام این حمله مخفیانه با استفاده از کروه کوچکی از غواصانی که مستقیما به فرمانده نیروهای مسلح اوکراین پاسخگو بودند، مطلع شد.
آنطور که این روزنامه تاکید می کند، جزئیات این نقشه توسط یکی از سرویس های اطلاعاتی در اروپا جمع آوری شده و به اطلاعات مرکزی اطلاعات ایالات متحده در ژوئن 2022 منتقل شده است. اطلاعات سرویس اطلاعات اروپایی در شبکه اجتماعی Discord قرار گرفته که تصور می شود که توسط نظامی سابق آمریکایی جک تیشیروی صورت گرفته است.

در این خبر آمده است: "از سه ماه قبل از آنکه خرابکاران خطوط لوله گازی "نورد استریم" را منفجر نمایند، دولت بایدن از متحدی نزدیک متوجه شد که نظامیان اوکراینی حمله مخفیانه را به شبکه زیر آبی با استفاده گروهی محدود غواصان که بصورت مستقیم به فرمانده نیروهای مسلح اوکراین پاسخگو بودند، برنامه ریزی کرده اند".

آنطور که این نشریه مدعی شده است، سرویس اطلاعاتی اروپا به وضوح بیان کرده است که تمامی مشارکت کنندگان در این حمله بصورت بیواسطه به والری زالوژنی گزارش می دادند، ولی خود ولادیمیر زلنسکی از عملیات بی خبر بوده است.
بنا بر داده های این روزنامه، این واقعیتی زلنسکی در جریان قرار نگرفته بوده است به وی این امکان به نظر واقعی را می دهد تا مشارکت خود در این حمله که می تواند باعث ناراحتی کشورهای غربی شود، را تکذیب نماید.
26 سپتامبر 2022 انفجارهایی در دو خط لوله گاز صادراتی روسیه به اروپا یعنی نورداستریم به وقوع پیوست. آلمان، دانمارک و سوئد خرابکاری هدفمند را رد نکردند. اپراتور Nord Stream AG گزارش داد که وضعیت اضطراری در خطوط لوله گاز بی سابقه است و تخمین زمان تعمیر غیرممکن است. دادستانی کل روسیه پرونده ای را در مورد "اقدام تروریستی بین المللی" آغاز کرد. 31 اکتبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گزارش داد که گازپروم مجاز به بازرسی محل انفجار است و رئیس این شرکت، الکسی میلر، در مورد بازرسی به او گزارش داد. پوتین گفت که انفجار در خط لوله گاز "یک اقدام تروریستی آشکار" است.
سیمور هرش 8 فوریه تحقیقات خود را درباره انفجارهای نورد استریم منتشر کرد. در این تحقیقات به نقل از یک منبع، اظهار داشت که مواد منفجره زیر خطوط لوله گاز روسیه در ژوئن 2022 تحت پوشش رزمایش‌های بالتوپس توسط غواصان نیروی دریایی آمریکا با پشتیبانی متخصصان نروژی کار گذاشته شده بود. به گفته هرش، تصمیم گیری برای انجام این عملیات توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از 9 ماه گفتگو با مقامات حوزه امنیت ملی اتخاذ شد. بعدتر، پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده هیچ ارتباطی با انفجار خطوط لوله گاز روسیه در سال گذشته ندارد.
ویچسلاو والودین، رئیس مجلس دومای روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2023
رئیس دومای روسیه بایدن را به حمله تروریستی به نورد استریم متهم کرد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала