گزارش و تحلیل

احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در ایران

© Photo / IRNAنیروگاه خورشیدی
نیروگاه خورشیدی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2023
اشتراک
اختصاصی
کشور ایران در میان مدارهای ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی قرار گرفته و در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد اما استفاده از این موهبت تا کنون مغفول مانده است.
میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که البته بالاتر از میزان میانگین جهانی است، از سوی دیگر در ایران به طور میانگین سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده است که بسیار قابل توجه است.
تا به امروز نیروگاه خورشیدی مکران با ظرفیت تولید ۲۰ مگاوات برق بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران محسوب می شود که بر اساس ظرفیت های این کشور در انرژی خورشیدی میزانی بسیار قلیل و اندک محسوب می شود؛ موضوعی که اخیراً مسئولین ایرانی را به فکر فرو برده تا از این موهبت رایگان و ارزان استفاده بهینه کنند.
دکتر محمد یاسر طیب نیا، مدیر عامل مجموعه ی فولاد مبارکه اصفهان در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی مجموعه ی فولاد مبارکه، بزرگترین نیروگاه خورشیدی و تجدید پذیر کشور است.
امروز به طور کلی بیش از ۴۵۰ مگاوات ظرفیت موجود انرژی خورشیدی نداریم و اغلب آن نیز به صورت نیروگاه های کوچک با ظرفیت پایین ۲۰ وات احداث شده اند.
نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه، بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور است که فولاد مبارکه سال گذشته آغاز عملیات اجرایی آن را در شرق استان اصفهان در منطقه کوهپایه در مساحتی به مقدار دو هزار هکتار انجام داد.
وی افزود:
علت اصلی انتخاب این پروژه توسط مجموعه فولاد مبارکه نیاز کشور به برق و رویکرد ما به عنوان الگوی تبدیل شدن به صنعت سبز است، ما نه تنها به فکر رفع نیازهای خود هستیم بلکه امروز به دنبال آن هستیم همانطور که فولاد مبارکه در تمامی حوزه ها الگو بوده در حوزه انرژی پاک و تولید سبز هم بتوانیم شاخص های جدید را در کشورمان اجرا کنیم و پیشتاز باشیم، البته که چندان دور نیست آن روز که مجموعه هایی که در تولید انرژی های سبز نقش نداشتند، نتوانند صادرات انجام دهند.
مدیر عامل مجموعه ی فولاد مبارکه اصفهان، قطعات اولیه برای احداث نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه را ترکیبی از قطعات داخلی و خارجی عنوان کرد و اظهار داشت:
در نیروگاه خورشیدی از حداکثر امکان ساخت تولید داخل استفاده کردیم، البته این موضوع درتمام پروژه‌ های مجموعه فولاد مبارکه اصفهان لحاظ می شود؛ اما به لحاظ اینکه سرعت در اجرا در این پروژه خاص برای ما اهمیت بالایی داشت و افزایش راندمان تولید نیز مد نظرمان بود، بخشی از سلول ها باید وارد می شد تا امکان ساخت سلول ها با راندمان بالا در داخل کشور نیز فراهم شود و بتوانیم ادامه مسیر را با سلول های داخلی انجام دهیم.
نیروگاه خورشیدی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2023
احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران
وی تاکید کرد:
فعلاً برای انرژی تولید شده از این نیروگاه برنامه ریزی صادراتی وجود ندارد و قرار است در شبکه داخل مصرف شود.
دکتر محمد یاسر طیب نیا، تحریم ها را موتور پیشران خلاقیت در ایران دانست و بیان کرد:
تحریم ها قطعاً مشکلات مقطعی ایجاد می‌ کند و بی شک اگر تحریمی در کار نباشد راحت تر به فعالیت خود می پردازیم اما تحریم ها منافع زیادی نیز برای ما داشت.
اگر امروز بالای ۹۰ درصد خودکفایی در تامین قطعات و تجهیزات را داریم به واسطه تحریم ها بوده اگر کشور تحت تحریم نبود این همت در صنعتگران ما به وجود نمی آمد که مواد و تجهیزات مصرفی خود را به صورت داخلی تولید کنند تا امروز که کشورهای همسایه ما نظیر روسیه، تحت تحریم قرار گرفته ‌اند امکان صادرات مواد مصرفی، قطعات و تجهیزات تولید داخل مان را به این کشور ها داشته باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала