گزارش و تحلیل

صنعت نفت و گاز ایران آماده کمک به همه کشورهای قربانی امپریالیسم غرب است

© Sputnikسیزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد صنعت پلاستیک
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد صنعت پلاستیک
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2023
اشتراک
اختصاصی
مرتضی شاه میرزایی، معاون وزیر نفت و رئیس شرکت ملی پتروشیمی ایران در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک درباره همکاری با فدراسیون روسیه در توسعه میادین نفت و گاز، پالایش نفت و چشم‌اندازهای مورد انتظار در زمینه همکاری با عربستان سعودی در زمینه نفت و گاز صحبت کرد.
آقای شاه میرزایی در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک تاکید کرد ایران آماده کمک به هر کشور دوستی است که قربانی امپریالیسم و ​​تحریم های غرب شده باشد.
جناب شاه میرزایی نمایشگاه امسال روس پلاست را چگونه ارزیابی می کنید؟ نسبت به نمایشگاه پارسال ایران چه پیشرفت هایی داشته است؟
نمایشگاه امسال روس پلاست از جات مختلف متفاوت بود. شرکت های مختلف از کشورهای بسیار با تعداد و تنوع بالایی از محصولات در این نمایشگاه شرکت داشتند. شرکت های ایرانی ما نیز مانند مارون، امیرکبیر، ... و همچنین سایر واحدهای زنجیر ارزش که در حوزه مستربس فعالیت می کنند نیز در نمایشگاه امسال حضور پر رنگ و خوبی داشتند.
روسیه امسال با بیش از 2.7 میلیارد دلار به بزرگترین سرمایه گذار در ایران تبدیل شده است. آیا این سرمایه گذاری تنها در بخش میادین نفتی است؟ آیا ایران قصد دارد با روسیه در حوزه پالایشگاهی نیز همکاری کند؟
پیشنهادی که ما به روسیه داشته ایم، در حوزه تبادل خدمات فنی و مهندسی و فناوری می باشد. در حوزه پتروشیمی روس ها با ظرفیت های ما آشنا هستند. به هر حال علیرغم بیش از 40 سال تحریم، صنعت پتروشیمی ایران بسیار پیشرفت کرده است. به عنوان مثال، عملکرد تولید ایران در سال 1357 حدود 1.5 میلیون تن بود ولی این میزان در حال حاضر حدود 92 میلیون تن می باشد. بنابراین سرمایه گذاری در حوزه های بالا دستی و پایین دستی در ایران فرصت خوبی برای روسیه محسوب می شود. در حال حاضر توافق نامه های خوبی میان دو کشور به امضا رسیده که برخی از آنها به مرحله اجرایی نیز رسیده است. همانطور که وزیر محترم نفت نیز اشاره کرد، ظرفیت این سرمایه گذاری ها می تواند تا 10 ها میلیارد دلار نیز افزایش یابد.
چه محصولات پتروشیمی روسیه در بازار ایران مورد تقاضا است؟ و بالعکس؟
شرکت های مختلف اغلب محصولات مازاد خود را صادر می کنند. در حال حاضر یک سری از محصولات روسیه مانند پلی پروپیلن، پروپیلن و کائوچو وارد بازار ایران می شوند.
پروژه سوآپ گازی از روسیه در چه مرحله ای است؟
خوشبختانه این پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار است. سواپ دارای مقدماتی است که شامل برنامه ریزی و توافقات بسیاری حتی با تعدادی از کشورهای دیگر می شود. احداث خط لوله یکی از ضروریات این پروژه است، به عنوان مثال ایران و روسیه از مرز خشکی برخوردار نیستند و به همین دلیل احتیاج به هماهنگی های بسیار با کشورهای مسیر خط لوله می باشد.
وزیر نفت ایران گفته بود سرمایه گذاری روس ها در بخش نفت و گاز می تواند به 40 میلیارد دلار برسد. در کنار توسعه میادین نفتی، چه چیزی دیگری در این زمینه برای غول های نفت و گاز روسیه جذاب است؟ آیا ایران پیشنهاد پروژه خاصی را دارد؟
خوشبختانه شرکت های بزرگ نفتی و گازی روسیه مانند گازپروم و زاروبژنفت علاوه بر فعالیت در حوزه های بالادستی مانند اکتشاف و استخراج در بخش های پایین دستی شامل پالایشگاه و پتروشیمی هم فعال هستند. بر همین اساس بسته های سرمایه گذاری ایران می توانند از همین جنس باشند. همانطور که امروز نیز در جلسات خود پیشنهاد کردم، ایران در هر صورت از سرمایه گذاری شرکت های صاحب نام و توانمند روسیه در بخش های بالا دست، میان دست و پایین دست ایران استقبال می کند. به هر حال بسته های سرمایه گذاری ایران بسیار جذاب هستند. خوراک فنی و ذخایر عظیم نفتی و گازی ایران، دسترسی به آب های آزاد از طریف خلیج فارش و دریای عمان و نزدیکی به بازارهای مهم جهان مانند چین، هند، آفریقا، وجود نیروی کار ارزان و همچنین بومی بودن بسیاری از فناوری و وتجهیزات مورد نیاز در این حوزه می تواند برای هر شرکتی از جمله شرکت های بزرگ روسی بسیار جذاب باشد.
تقویت روابط اقتصادی دوجانبه روسیه و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2023
داده نمایی
تقویت روابط اقتصادی دوجانبه روسیه و ایران + داده نمایی
با توجه به برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان، آیا ایران برنامه ای برای همکاری با سعودی ها در زمینه تولید نفت یا در حوزه پالایشگاهی دارد؟
· ایران و عربستان دو کشور همسایه و از مهره های مهم اوپک به شمار آمده و هر کدام از ظرفیت های خاص خود در حوزه نفت و گاز و ذخایر آن برخوردارند. در حال بررسی تمام جوانب برای نحوه و میزان همکاری ها با عربستان در حوزه نفت و گاز هستیم. راهبرد و هدف ایران، همکاری نزدیک و دوستانه با همسایگان خود برای توسعه فناوری ها در تمام زمینه هاست.
در مورد همکاری با ونزوئلا در حوزه نفت و گاز چه نظری دارید؟ ایران در نظر دارد با دیگر کشورها به این صورت همکاری داشته باشد؟
· ایران و ونزوئلا رابطه تاریخی و راهبردی طولانی مدتی با هم دارند. همانطور که به عنوان مثال با روسیه به عنوان کشور دوست در حال همکاری راهبردی هستیم. هر دو کشور ایران و ونزوئلا منافع مشترکی را دنبال می کنند. بازار ونزوئلا یک بازار بسیار بزرگ و مهم است که ایران به نوبه خود براساس ظرفیت های موجود نسبت به کمک دوستانه و برادرانه به این کشور متحد در برخی موارد مانند بازسازی پالایشگاه پالیتو اقدام کرده. همانطور که اگر ایران احساس کند که کشورهای دوست موانعی برسر راه دارند و مورد تحریم قرار گرفته، با راهبرد حمایت از کشورهایی که از سوی امپریالیسم غربی مورد تهدید و مشکل قرار گرفته اند، آماده ورود و کمک است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала