گزارش و تحلیل

چرا آمریکا مجبور است با ایران کنار بیاید؟

CC BY-SA 4.0 / Kabelleger / David Gubler / Tehran US embassy paintings 3 (cropped photo)چرا آمریکا مجبور است با ایران کنار بیاید؟
چرا آمریکا مجبور است با ایران کنار بیاید؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.06.2023
اشتراک
شنیدن تیتر این مقاله برای بسیاری، طرفداران غرب و آمریکا، غیر عادی به نظر آید، مگر می شود که ایالات متحده معظم آمریکا که ابر قدرت قدر جهان است در مقابل کشوری سر خم کند؟
بله، این اتفاق رخ می دهد و رخ داده.
عملا ایالات متحده آمریکا علیرغم همه کارهایی که بر علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده امروزه باز هم مجبور است از مواضع قبلی خود عقب نشینی کند و تلاش کند به شکلی با ایران کنار بیاید.
چند ماه پیش وقتی می گفتیم آمریکایی ها در حال مذاکره با ایرانی ها در عمان هستند برخی به سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استناد می کردند که موضوع را تکذیب می کرد و حتی وقتی آقای امیرعبداللهیان در باره این مذاکرات اظهار نظر کرد باز اینها به سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا استناد کردند.
به نظر می آید علیرغم اینکه اینها می دانستند که آمریکایی ها همیشه دروغ می گویند ولی دلشان می خواست سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را باور کنند نه حقیقت را.
چه کارشان می شود کرد.
البته روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا دیگر مجبور شد به وجود این گفتگو ها اعتراف کند ومعلوم شد آنچه جناب آقای حسین امیر عبد اللهیان و بنده می گفتیم صحیح بود و آنچه سخنگویان آمریکایی می گفتند دروغ بود.
در آخرین جلسه وین که ماه مارس سال گذشته میلادی برگزار شد همه طرفهای شرکت کننده به یک پیش نویس رسیدند که بنا به درخواست آمریکا قرار شد پس از انتخابات کنگره آمریکا آن را امضا کنند.
انتخابات کنگره برگزار شد و همزمان با آن ماجرای فوت خانم مهسا امینی رخ داد و ایران دچار تظاهرات و اعتراضات و شلوغی ها و اغتشاشات و... (هر چه بخواهید نامش را بگذارید) شد.
آنزمان آمریکایی ها و اروپایی ها تصور کردند که می توانند امتیاز های بیشتری از ایران بگیرند و به همین دلیل بحث امضای توافق را به تعویق انداختند.
حالا که این جریان ها تمام شده اینها می بینند مجبور هستند با ایران به شکلی کنار بیایند و دوباره شروع کرده اند با ایرانی ها کانال زدن.
اینجا از کلمه "مجبور" استفاده می کنیم چون اینها از سر "علاقه" چنین کاری را انجام نمی دهند.
ماجرا مرا به یاد گفته های یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل در مصاحبه با رادیو مونت کارلو در سال 2000 میلادی انداخت.
تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.06.2023
گزارش و تحلیل
حالا ایران تحریم های آمریکا را تلافی می کند
در آن زمان مجری از او سوال کرد "چه شد که شما با این همه توانمندی وامکانات نظامی از گروه کوچکی به نام حزب الله شکست خوردید و مجبور شدید عقب نشینی کنید"؟
وی در پاسخ گفت: "روحیه آنها، وقتی سربازان ما تیر اندازی می کنند هشتاد درصد هدف این است که طرف مقابل بترسد و جلو نیاید یا اگر می خواهیم موضعی را تصرف کنیم عقب نشینی کند، اما اینها به دنبال شهادت هستند و هیمنطور جلو می آیند تا به نیروهای ما برسند و عملا این نیروهای ما هستند که مجبور می شوند عقب نشینی کنند".
ماجرای فشارها و تحریم های آمریکا بر علیه ایران هم امروزه به همین شکل شده.
هدف از این تحریم ها و فشارها و تهدید ها این است که ایرانی ها عقب نشینی کنند اما می بینند بر عکس ایرانی ها نه فقط عقب نشینی نمی کنند بلکه جلو هم می آیند.
طی چند هفته اخیر و در بحبوحه مذاکرات آمریکایی ها از اسرائیلی ها خواستند که تهدید هایی را نثار ایرانی ها کنند تا بلکه ایرانی ها در گفتگو ها کوتاه بیایند، ماجرای راه اندازی شلوغی ها در کشور که در موضع آنها اثر نداشت.
آنها بیشتر امیدوار بودند ایران تن به توافقی بدهد که حد اکثر عمر مفید اش شاید دو سال هم نباشد اما ایرانی ها تن به چنین توافقی ندادند.
آنها بیشتر به دنبال آن بودند که مانند قبل کاری کنند اورانیوم غنی شده با خلوص بالا از ایران خارج شود و دستگاه های سانترفیوژ نسل جدید نابود گردد و بعد که خیالشان راحت شد دوباره زیر توافق بزنند، که ایران اینبار چنین چیزی را نپذیرفت و اورانیوم غنی شده و سانترفیوژ ها را به عنوان چماغی بالاسر آنها نگه داشت.
اسرائیلی ها هم شروع کردند تهدید کردن که ما به ایران حمله خواهیم کرد و کاری به کسی نداریم و منتظر اجازه کسی نیستیم و...
ماجرا مانند این می ماند که یکی یک سگ هار دارد و بعضی وقت ها پوزه اش را بر می دارد تا سر و صدا کند بلکه همسایه ها بترسند و از او حساب ببرند، بعضی ها هم قطعا می ترسند، اما یکی می آید چماغی بلند می کند و به سگ هار حمله می کند و کاری می کند که سگ هار از ترس اش برود پشت صاحب اش قایم شود.
همین که اسرائیلی ها شروع کردند ایران را تهدید کردن دیدیم که ایرانی ها چند تا موشک سنگین وزن خود را بیرون آوردند و حزب الله لبنان دم مرز های اسرائیل شروع کرد مانور اجرا کردن.
یکی دو ماه قبل تر بود که اسرائیلی ها هیاهو راه انداخته بودند سفارتی در عشق آباد (تاجیکستان) باز کرده اند که بیست کیلومتر با مرز های ایران فاصله دارد، خوب ایران هم از طریق همپیمانان اش دقیقا بیست کیلومتری مرز های اسرائیل مانور اجرا کرد تا پیغام دهد ما بیخ گوشتان هستیم، نه فقط سیاسی بلکه میدانی.
امروز هم که ایران یک موشک فرط صوتی سنگین وزن رونمایی کرد که می تواند ظرف کمتر از پنج دقیقه هر نقطه ای که بخواهند در اسرائیل را هدف قرار دهد.
البته برای نابود سازی پایگاه های آمریکایی در منطقه چند ثانیه نیاز است.
آمریکایی ها وقتی چنین شرایطی را می بینند و متوجه می شوند که تهدید ها و تحریم ها وفشارها اثری ندارد و بر عکس ایران بیشتر جلو می آید وممکن است برایشان دردسر بیشتری درست کند و می بینند که شرایط حمله نظامی به ایران وجود ندارند و چنین حمله ای بیش از اینکه به نفع شان باشد به ضررشان است خود را مجبور می بینند که از طریق دیپلماسی ورود کنند و به ترتیبی با ایران کنار بیایند.
تا همین پریروز چانه می زدند که ایران اصلا غنی سازی نباید انجام دهد، دیروز چانه می زدند که شما را به خدا فقط 3.67 درصد غنی سازی کنید، حالا چانه می زنند شمارا به خدا بیشتر از 60% غنی سازی نکنید.
اگر هم به ایران بخواهند کوچک ترین حمله ای کنند شاید مجبور باشند چانه بزنند شما را به خدا تعداد بمب های اتمی که تولید می کنید را محدود کنید.
صحبت های تکراری و کهنه مقامات آمریکایی درباره اینکه همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی روی میز است را نادیده بگیرید، اینها برای مصرف داخلی خودشان است، اگر می توانستند به ایران حمله کنند لحظه ای درنگ نمی کردند لذا "مجبور" هستند با ایران کنار بیایند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала