گزارش و تحلیل

حالا ایران تحریم های آمریکا را تلافی می کند

© Fotolia / Borna_Mirتهران
تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.06.2023
اشتراک
زمانی که سیاستمداران آمریکایی در حال نقشه کشیدن برای تحریم ایران بودند احتمالا تصور نمی کردند بزرگترین لطف را در حق ایرانی ها می کنند.
زمانی که سیاستمداران آمریکایی در حال نقشه کشیدن برای تحریم ایران بودند احتمالا تصور نمی کردند بزرگترین لطف را در حق ایرانی ها می کنند.
بله تحریم ها خیلی سخت است وملت ایران سالها است سختی های زیادی را از بابت تحریم ها متحمل می شود اما علیرغم همه مشکلاتی که تحریم ها برای ایرانی ها ایجاد کرده ولی ایرانی ها را میتوان اولین ملتی دانست که تحریم ها را تبدیل به فرصت کردند و امروزه به الگویی برای کشورهای دیگر برای مقابله با تحریم های آمریکا تبدیل شده اند.
بگذارید جریان را از سمت دیگر آن نگاه کنیم.
تحریم در واقع نوع مدرن محاصره به حساب می آید.
در قدیم الایام هم وقتی کشورها می خواستند به جایی حمله کنند که ممکن بود فتح آنجا برایشان سخت و یا نا ممکن باشد از روش محاصره قلعه ویا شهر استفاده می کردند وپس از مدتی که نفس محاصره شوندگان بریده می شد یا بدون جنگ تسلیم می شدند یا اینکه حتی اگر هم جنگی اتفاق می افتاد تاب مقاومت نداشتند.
نا توانی آنها برای مقابله با دشمن هم می توانست بر دو اساس باشد یکی نبود امکانات دفاعی و دیگری از دست رفتن روحیه دفاعی.
وزارت خزانه داری آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2023
ایالات متحده تحریم ها بر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را گسترش داد
به عنوان مثال می گویم کشوری مانند لیبی به این دلیل با فروپاشی مواجه شد و دشمنان (کشورهای ناتو) مثل مور و ملخ ریختند سر اموال و ارزاق آن که قذافی همه امکانات دفاعی کشور را از بین برد و امیدوار بود با نشان دادن حسن نیت خود بر اساس معاهدات بین المللی امنیت کشورش تامین گردد.
اما می بینیم مثلا عراق انواع و اقسام تسلیحات را در اختیار داشت ولی پس از دوازده سال محاصره دیگر نیروها روحیه ای برای دفاع از کشور نداشتند و آمریکایی ها و انگلیسی ها خیلی راحت توانستند کل عراق را اشغال کنند.
در مورد برخی کشورهایی که با تحریم های آمریکا مواجه شده اند مثل کوبا و کره شمالی و ونزولا می بینیم که علیرغم نبود امکانات ولی به دلیل وجود روحیه دفاعی هنوز آمریکایی ها جسارت حمله به آنها را پیدا نکرده اند.
اما نکته قابل تامل در مورد همه اینها این است که هیچ کدام کاری برای دور زدن تحریم ها انجام نداده اند.
اما درباره ایران باید گفت ایرانی ها نه فقط روحیه دفاعی خود را حفظ کرده اند بلکه بر عکس دیگران اقداماتی برای مقابله با تحریم ها و دور زدن آن انجام داده اند و خود به الگویی برای دیگران تبدیل شده اند.
امروزه بسیاری از کشورها کارشناسان خود را به ایران می فرستند تا برخی روش های دور زدن تحریم های آمریکا و غرب را بیاموزند و عملا با تحریم های آمریکا مقابله کنند.
مضاف بر همه اینها ایرانی ها موفق شده اند بسیاری از کشورهای جهان را متقاعد کنند که با هم همکاری کنند تا با تحریم های فعلی و یا احتمالی آتی آمریکا مقابله کنند.
زلنسکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2023
زلنسکی ایران را برای 50 سال تحریم می کند
زمانی بود که بسیاری از کشورها تصور می کردند که شتر تحریم ها درب خانه همسایه می خوابد اما سمت آنها نمی آید اما اعتیاد سیاستمداران آمریکایی به تحریم ها موجب آن شده که همه متوجه شوند که بحث تحریم ها می تواند درب خانه آنها را نیز بزند و سیستم مالی جهانی که پس از جنگ جهانی دوم بنا شده دیگر فایده ای ندارد و باید روش جدیدی برای تعاملات بین المللی ایجاد کرد و عملا یکی یکی در حال تمکین به طرح ایران برای کنار گذاشتن دلار و انجام معاملات با ارزهای محلی و یا ارزی دیگر هستند.
اینکه برخی هنوز در حال استفاده از دلار آمریکا هستند به این دلیل می باشد که آنها فعلا ناچار می باشند چنین کاری کنند، به هر حال هنوز چیزی حدود پنجاه درصد سرمایه های همه آنها به دلار آمریکا است ولی باید توجه داشت که قبل از سال 1972، یعنی خروج آمریکا از معاهده برتون وودز، بیش از 90 درصد سرمایه کشورهای جهان به دلار آمریکا بود و تا همین یکی دو دهه پیش سپرده گذاری و سرمایه گذاری کشورهای جهان به دلار آمریکا به بیش از 70 درصد می رسید و اینکه به یکباره همه شروع کرده اند سپرده گذاری خود به دلار آمریکا را به شدت کاهش دهند به خودی خود نشان می دهد که همه امروزه به آنچه ایران می گفت باور پیدا کرده اند.
حال چرا می گوییم که تحریم ها برای ایران به فرصت تبدیل شده؟
گذشته از همه مباحث فوق ایرانی ها بر عکس دیگر کشورهای تحریم شده از همان ابتدا به سمت تولید نیاز های خود رفتند و شروع کردند هر آنچه نیاز دارند خودشان تولید کنند.
در صورتی که ایران تحریم نمی بود بدیهی بود ایرانی ها ترجیح می دادند که عمده کالای مورد نیاز خود را وارد کنند و به سمت تولید نروند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2023
کنعانی: ادعاهای واهی اوکراین علیه ایران با هدف جلب کمکهای تسلیحاتی از غرب است
البته شاید برخی ندانند که عوامل آمریکا و غرب عموما در این رابطه تلاش های زیادی انجام می دهند که ایران نتواند درون کشور تولید کند و از تحریم قطعات گرفته تا تشویق رانتخواران و سودجویان و یا حتی نفوذ دادن نفوذی ها برای به هم زدن اقتصاد و ... هر کار کثیفی که تصور کنید انجام می دهند تا به اقتصاد و صنعت ایران ضربه بزنند.
برای اینکه این نکته مقداری روشن شود یک مثال می زنم، مثلا در خبرها می شنویم فلانی چند هزار ملیارد تومان برداشت و به کانادا فرار کرد.
همه روی بحث اختلاس طرف تمرکز می کنیم اما آیا متوجه آن هستید که مثلا طرف یک ملیارد دلار پول برداشته و رفته.
اگر شما یکبار تلاش کرده باشید یک صد دلاری به خارج ارسال کنید، مثلا فرزندتان به صورت قانونی در حال تحصیل باشد و اقامت کشوری را داشته باشد و بخواهید کمک هزینه قانونی تحصیلی برایش ارسال کنید، و یا از خارج برایتان پولی ارسال شود متوجه می شوید چه می گویم.
باید از هزار خان رد شوید تا آن صد دلاری را بفرستید، بعد تصور کنید طرف به راحتی چند صد ملیون و یا ملیارد دلار فرستاده و خودش و خانواده اش رفته اند و با حمایت آن کشور در حال زندگی کردن هستند.
آیا فکر می کنید اگر طرف مزدور و عامل سازمان های امنیتی آنها نبود می توانست چنین کاری کند؟
گو اینکه مساله خارج از موضوع مقاله است اما به نظر می آید بسیاری از اینهایی را که سیستم های مالی واقتصادی و صنعتی کشور را به هم می ریزند ابتدا باید به عنوان جاسوس دشمن محاکمه کرد و اگر ثابت شد مزدور و یا جاسوس نبوده، بعد به عنوان مفسد اقتصادی.
 نظر تحلیلگر مشهور روس درباره چگونگی تاثیر تصمیم اوپک پلاس بر بازار نفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2023
رسانه: غول‌های نفتی غرب با وجود تحریم‌ها مشتری برق ایران شدند
به هر حال امروزه ایران موفق شده مثلا فروش پتروشیمی را جایگزین فروش نفت خام کند.
در صورتی که ایران در محاصره اقتصادی نبود قطعا تا الآن مثل دیگر کشورهای صادر کننده نفت هنوز صادر کننده نفت خام بود.
یا مثلا می بینیم بحث صادرات تسلیحات ایرانی و مخصوصا پهباد بسیار این روزها داغ است و بسیار غربی ها را ناراحت کرده.
دلیل ناراحتی شان هم این است که آنها متوجه شده اند تسلیحات ایرانی کارایی بسیار بالایی دارد و بر عکس تصورشان و تبلیغاتی که بر علیه تولیدات ایرانی راه انداخته بودند این تسلیحات می تواند معادلات جنگ ها را تغییر دهد.
چند روز پیش بود که در رسانه های اجتماعی فیلمی از یکی از مهندسین ایرانی منتشر شد که اظهار می داشت چینی ها فقط از یک مدل پهباد ایرانی 15 هزار عدد خریداری کرده اند.
البته طبق اخبار غیر رسمی چیزی حدود 85 کشور جهان امروزه به ایران سفارش خرید پهباد داده اند.
آیا فکر می کنید اگر ایران تحریم نبود و مثلا مثل قبل از انقلاب می توانست به تسلیحات غربی به راحتی دست رسی داشته باشد اصلا به فکر تولید موشک و پهباد و... می رفت؟
شاید برخی ندانند اما حاشیه سود فروش تسلیحات بسیار بسیار بالاتر از حاشیه سود فروش بسیاری از کالاهای دیگر می باشد، در برخی موارد این حاشیه سود می تواند تا چند ده برابر هم برسد، یعنی هزینه تولید یک اسلحه ممکن است مثلا هزار دلار باشد اما آن اسلحه را بیست هزار دلار بفروشند.
Флаги Турции и Евросоюза в Стамбуле - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2023
در انگلیس اتحادیه اروپا را "امپراطوری در حال سقوط" خواندند
مضاف بر همه اینها کشورها نه فقط حاضر هستند بلکه التماس می کنند هم نقدا پول تسلیحات را پرداخت کنند هم اینکه از کانال های مالی آمریکایی برای خرید این تسلیحات استفاده نکنند تا محرمانه بودن تعاملات تسلیحاتی شان حفظ گردد.
حالا جالب تر اینکه ایرانی ها اینبار می توانند برای تلافی تحریم های آمریکا نه فقط پول بیشتری به دست آورند ولی به همه دشمنان آمریکا و تحریم شده ها توسط آمریکا تسلیحات بفروشند و همچنین وقتی که می خواهند در چانه زنی ها با آمریکا و غرب به آنها فشار آورند تهدید کنند اگر خواسته ایران محقق نشود ایران به دشمن آنها تسلیحات تحویل می دهد، برپه چانه زنی ای که اگر تحریم ها نبود شاید ایران در اختیار نداشت.
از همه اینها جالب تر اینکه امروزه حتی بسیاری از متحدین آمریکا، مثل برخی کشورهای عربی، همکاری با آمریکا وخرید تسلیحات از آن را کنار گذاشته اند و به سمت ایران و چین و روسیه آمده اند تا تسلیحات مورد نیازشان را از این کشورها تامین کنند چون متوجه شده اند آمریکایی ها سرشان کلاه می گذارند و تسلیحات مورد نیاز آنها را طبق استانداردهای مطلوب تحویل نمی دهند.
حالا ایران است که تحریمهای آمریکا را تلافی می کند و بازار های آمریکا را تصاحب می کند و همان تحریم ها هست که موجب آن شده بسیاری از کشورها دیگر به آمریکا اعتماد نداشته باشند تا با آن همکاری کنند.
اگر درباره دیگر کشورهای غربی مانند اروپایی ها سوال می کنید باید بگوییم اروپایی ها را ول کنید، بیچاره ها دیگر اراده ای از خود ندارند و افسار سیاستمدارانشان این روزها دست آمریکایی ها است وحتی درباره منافع ملی شان نمی توانند تصمیم بگیرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала