گزارش و تحلیل

تحریم‌های زلنسکی علیه ایران، خواست مردم اوکراین نیست

© AP Photo / Efrem Lukatskyتحریمات زلنسکی علیه ایران، خواست مردم اوکراین نیست
تحریمات زلنسکی علیه ایران، خواست مردم اوکراین نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2023
اشتراک
پارلمان اوکراین روز دوشنبه با تصمیم کی یف برای تحریم علیه ایران برای مدت 50 سال موافقت کرد.
این تحریم‌ها ممنوعیت کامل عملیات تجاری با ایران، توقف ترانزیت منابع، پروازها و حمل‌ونقل شهروندان ایرانی از طریق خاک اوکراین، امتناع کی‌یف از انجام تعهدات اقتصادی و مالی در رابطه با شهروندان ایرانی و ممنوعیت برای انتقال فناوری ها و حقوق مالکیت معنوی آنها است. همچنین پرداخت الکترونیکی شهروندان ایرانی در اوکراین انجام نخواهد شد.
دکتر شعیب بهمن، متخصص مسائل خاورمیانه، روابط ایران، روسیه و قفقاز و رئیس موسسه پژوهان جهان معاصر در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام پارلمان و رئیس‌جمهور اوکراین نشان‌دهنده اراده واقعی اوکراینی‌ها نسبت به ایرانی‌هایی است که همیشه بهترین روابط را با آنها داشته‌اند؟ توضیح می دهد:
باید توجه داشته باشیم که اوکراین از لحاظ اقتصادی، کشور چندان مهمی برای ایران نیست، با توجه به اینکه دو کشور طی چند سال گذشته روابط سیاسی خوبی داشتند، روابط اقتصادی گسترده ای نداشتند که بخواهد تحت الشعاع تحریم های اوکراین قرار بگیرد و یک ضربه اقتصادی به تهران محسوب نمی شود. پیش از اینکه درگیری ها در اوکراین پدید بیاد، حدود ۲۰۰ میلیون دلار مراودات اقتصادی داشتند و در طول یکسال گذشته و با توجه به سیاستهایی که دولت زلنسکی دنبال کرده، این میزان کاهش یافته و بحث عدم تمدید اعتبار نامه سفیر ایران در اوکراین که عملا منجر به نیمه تعطیل شدن سفارت ایران در کی یف شد، خودش عاملی بود که مراودات اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته هم کاهش پیدا کند، در نتیجه از نظر اقتصادی برای ایران این موضوع نمی تواند مهم باشد.
وی افزود: اما هدفی که اوکراین دنبال می کند، این است که قصد دارد یک جنگ روانی و تبلیغاتی علیه ایران راه بیاندازند و این جنگ روانی بخشی از خواسته و بازی بزرگتر غرب است و اوکراین علت اصلی این تحریم ها را فروش پهپادهای ایرانی به روسیه مطرح کرده است.
اساسا مسئله فروش پهپادها و یا هر گونه معامله نظامی با سایر کشورها و به ویژه روسیه همواره موضوعی بوده که از طرف کشورهای غربی بشدت مورد توجه قرار گرفته و خواهان محدود شدن این مسئله بودن، بنابراین میتوان گفت که امروز اوکراین و دولت زلنسکی به نمایندگی از غرب دست به این اقدامات میزند و تلاش میکند به جنگ روانی علیه ایران را افزایش دهد و البته اگر بتواند کشورهای دیگری را در غرب با خودش همراه کند که هم به تحریم های اقتصادی بپیوندند و هم در سطح نهایی به تحریم های نظامی و تسلیحاتی علیه ایران بپردازند.
شعیب بهمن گفت: در واقع هدف اصلی تمام این اقدامات این است که تحریم های تسلیحاتی و نظامی را علیه ایران وضع کنند. بنابراین تحریم های اقتصادی اوکراین علیه ایران فاقد ارزش است، حتی قطع کامل روابط سیاسی اوکراین با ایران برای تهران فاقد ارزش است و این موضوع را دولت زلنسکی هم به خوبی می داند. اگر در یک تحلیل وسیع تر به این موضوع نگاه کنیم، دولت زلنسکی به دنبال دامن زدن به جنگ روانی است تا از این طریق بتواند کشورهای غربی را در تحریم های تسلیحاتی و نظامی علیه ایران بسیج کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: تصمیم گیری نهایی در حوزه سیاسی بر عهده دولت هاست و در حال حاضر در اوکراین دولت زلنسکی با تمام مختصات و ویژگی های روشن بر سر کار است، یعنی دولتی در اوکراین بر سر کار است که وابستگی آن به غرب کاملا مشهود است و تردیدی در آن وجود ندارد که بجای منافع ملی و مردم اوکراین را نمایندگی کند در اختیار منافع کشورهای غربی قرار دارد. کما اینکه اگر یک دولت مستقل بود و به منافع ملی مردم اوکراین نگاه میکرد، شاید درگیری هایی که در اوکراین وجود دارد، اساسا رخ نمی داد و به دلیل پیروی چشم و گوش بسته از غرب اساسا خود را در باتلاقی انداخته که نه تنها تمامیت ارضی آن از بین رفته، باعث به بار آمدن خسارت های قابل توجه به کشور از بین رفتن رفاه مردم شده است.
شعیب بهمن تاکید کرد: ولی اینکه دولت زلنسکی نماینده مردم اوکراین است و منافع مردم اوکراین را نمایندگی می‌کند و یا در واقع به عنوان دولتی عمل می کند که بیشتر در خدمت کشورهای غربی است، موضوع مهمی هست برای اینکه ما بخواهیم روابط کی یف و تهران را مورد توجه قرار بدهیم‌ اگر این موضوع پذیرفته شد که دولت زلنسکی بیشتر از اینکه در خدمت مردم اوکراین باشد، در خدمت کشورهای غربی بوده، قاعدتاً آنچه که علیه ایران انجام می شود، مطابق خواست کشورهای غربی است و خواسته مردم اوکراین نیست. با توجه به روابط مطلوب گذشته و دیدگاه مردم دو کشور نسبت به یکدیگر، نشان میدهد که این آقای زلنسکی است که این پروژه را به نمایندگی از غرب پیش می برد و تلاش میکند تا تنش در روابط اوکراین و ایران را افزایش دهد و مطمئنا این خواست مردم نیست و در دولت اوکراین تغییر رخ دهد، روابط دو کشور می تواند بازسازی شود و به حال گذشته برگردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала