گزارش و تحلیل

چگونه بازارهای مالی غربی تلاش کردند که لیر ترکیه را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به زمین بزنند

© iStock.com / MicroStockHubТурецкая лира
Турецкая лира  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2023
اشتراک
لیر ترکیه در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با فشار بی سابقه ای روبرو بود که هدف از آن تاثیرگذاری بر روند انتخاباتی در این کشور بود.
در آستانه 28 می روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه فشار بی سابقه ای از طریق تشکیل ایجاد جبهه خبری منفی و گشایش فعالانه مواضع بر علیه آن توسط بازیگران مالی غربی بر لیر وارد گشت.
تحلیلگران غربی شروع به انتشار اخبار در خصوص اجتناب ناپذیری سقوط لیر تا سطح 25-24 لیر در ازای هر دلار نمودند.
آقازاده میرمهدی میرکمال اوغلو کارشناس مسائل بین الملل از دانشگاه «دوستی ملل» روسیه معتقد است : "هدف اصلی- از طریق تضعیف اقتصاد ترکیه میزان اعتماد شهروندان نسبت به دولت کنونی کاهش یافته و بدین واسطه تغییر اردوغان دست یافتنی گردد".
فشار بی سابقه ای به لیر وارد آمد. این حمله عوامل ذیل را در دل خود جای داده بود:
تشکیل پس زمینه خبری نامساعد. بعنوان مثال تحلیلگران بانکهای غربی JPMorgan Chase و HSBC Holdings شروع به نشر اخباری در خصوص اجتناب ناپذیر بودن تضعیف لیر ترکیه تا سطح 25-24 لیر در ازای هر دلار آمریکا (در حال حاضر حدود 20 است) نمودند. این پیام توسط تمامی رسانه های جمعی غربی منتشر می گردید.
گشایش فعالانه مواضع بر علیه لیر ترکیه در بازار مالی
تعداد قابل توجهی از بازیگران مالی غربی مواضعی را بر علیه لیر ترکیه گشودند، با قرض گرفتن لیر در بازار داخلی و خرید ارز خارجی با منابع درگیر. ارزش بیمه تضعیف لیر در سایه این امر به ارقامی بی سابقه در هفته گذشته رسید.
بانک مرکزی ترکیه برای محافظت از لیر مجبور به فروش فعالانه ارز در بازار داخلی تحت فشار بی سابقه بازیگران مالی گردید. تنها طی یک هفته بین 5 تا 12 می حجم ذخایر طلای به فروش رسیده تا 7.6 میلیارد دلار کاهش یافت.
منبعی بلند پایه از حزب حاکم ترکیه تاکید کرد: "آنها (شهروندان در سایه گمانه زنی ها در مورد تضعیف لیر) درخواست برای خرید ارز را افزایش دادند، با کمک سیستم بانکی و بویژه از طریق حذف لیر ترکیه از کارتهای وامی خود. بانک مرکزی به نوبه خود دسشترسی به لیر ترکیه را سخت تر کرد. نتیجه این امر این شد که بهره برای دریافت وام به لیر ترکیه افزایش یافت. اما این افزایش بهره موقتی می باشد. به همان دلیلی که آنها نتوانستند به لیر ترکیه در حجم م نظر دست یابند، آنها نتوانستند نرخ دلار را افزایش دهند. آنها می خواستند که ارزش دلار را در آستانه انتخابات تا سطح 25-24 لیر ترکیه افزایش دهند. بانک مرکزی توانست درخواست در حال رشد برای دلار را تامین نماید. آنها نتوانستند نرخ دلار را تا سطح مطلوب خود بالا ببرند. ما انتظار داریم که بازار به حالت عادی خود از روز دوشنبه بازگردد".
پرچم ناتو ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2023
گزارش و تحلیل
غرب در ترکیه یک فرد کاملا مطیع را می خواهد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала