گزارش و تحلیل

غرب در ترکیه یک فرد کاملا مطیع را می خواهد

© AFP 2023 / BENOIT DOPPAGNEپرچم ناتو ترکیه
پرچم ناتو ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2023
اشتراک
یک کارشناس اعلام کرد که علیرغم اقتضای منافع ترکیه در حفظ رابطه با شرق و غرب، غرب و در راس آن ایالات متحده آمریکا خواهان فردی بی اراده و کاملا مطیع در راس قدرت در ترکیه می باشد.
اسپوتنیک - در آستانه 28 می روز انتخابات در ترکیه، فشار بی سابقه ای با هدف سقوط لیر به واحد پولی ترکیه اعمال شد. بعنوان مثال تحلیلگران بانک های غربی JPMorgan Chase و HSBC Holdings شروع به انتشار اخبار در خصوص اجتناب ناپذیر بودن ضعیف شدن لیر تا سقف 45-24 لیر در ازای هر دلار (در حال حاضر حدود 20 لیر می باشد) نمودند. این پیام توسط تمامی رسانه های جمعی غربی منتشر گردید.
در همین خصوص نظر عماد آبشناس پژوهشگر مطالعات خاورمیانه مرکز مطالعات جهان دانشگاه تهران را جویا شدیم.
چطور می توان این اقدامات را از جانب کشورهای غربی ارزیابی نمود؟ این خبرپراکنی ها چه اهدافی را بدنبال دارند؟ آیا این کارها تاثیری را بر شرایط کلی در ترکیه در اوج انتخابات خواهند داشت؟
خوب کاملا مشخص است که هدف از این کارها مخصوصا در آستانه انتخابات در ترکیه این است که روی این انتخابات تاثیر بگذارند. بهرحال هم اینک اکثر کارشناسان متفق القول هستند که آمریکایی ها اصلا تمایلی ندارند که اردوغان مجددا در قدرت باقی بماند و با این حال و علیرغم تمامی تلاش های غربی ها روندها بشکلی است که کفه ترازو به سمت آقای اردوغان سنگینی می کند. به همین دلیل هم آنها تلاش کردند با این فشارهای اقتصادی بتوانند روی روند انتخابات تاثیر بگذارند و مردم ترکیه را تهدید بکنند که اگر آقای اردوغان را دوباره انتخاب کنند، شرایط اقتصادی آنها بدتر خواهد شد.
ضمنا رجب طیب اردوغان طی چند سال اخیر مواضعی را اتخاذ کرده که باب میل غربی ها نبوده است؛ زیرا آنها در ترکیه کسی را می خواهند که بقول معروف بصورت شش دانگ مطیع آنها بوده و از خود اراده ای نداشته باشد. این در حالیست که منافع ترکیه اقتضا می کند که با شرق و غرب ارتباط داشته و روابط متعادلی را با همه حفظ نماید. این در حالیست که غربی ها و بویژه ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی اصرار بر این دارند که ترکیه کاملا مطیع آنها باشد.
از سوی دیگر حدودا سه ماه دیگر تاریخ اتمام اعتبار قرارداد لوزان را داریم- این قراردادی است که در زمان جنگ جهانی اول بر ترکیه تحمیل شد که در چارچوب آن غرب یکسری امتیازات را از ترکیه دریافت کرد که از جمله آنها تردد در تنگه داردانل بود. رجب طیب اردوغان تمایلی به تمدید این قرارداد ندارد در حالی که رقیب انتخاباتی وی حاضر شده در صورت رسیدن به قدرت و در قبال دریافت یک وام کلان از کشورهای غربی، این قرارداد را تمدید نماید. طبیعتا چون غرب مایل است این قرارداد را تمدید نماید و امتیازات دیگری را نیز از ترکیه بگیرند که بواسطه آن سیطره کنترل تنگه باسفور و کانال داردانل کاملا بدست غربی ها بیفتد.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2023
داده نمایی
نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه + داده نمایی
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала