گزارش و تحلیل

قوانین گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به همکاری با دیگر کشورها خللی وارد نمی کند

© SputnikДиректор департамента таможенного законодательства и правоприменительной практики Евразийской экономической комиссии (ЕЭК) Сергей Владимиров
Директор департамента таможенного законодательства и правоприменительной практики Евразийской экономической комиссии (ЕЭК) Сергей Владимиров  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2023
اشتراک
اختصاصی
سرگئی ولادیمیروف، مدیر بخش قوانین گمرکی و اجرای قانون کمیسیون اقتصادی اوراسیا ، در حاشیه دومین مجمع اقتصادی اوراسیا در مسکو، به اسپوتنیک گفت که به چگونگی ساختار تجارت یکپارچه گمرکی برای کشورهای عضو و نحوه تعامل در زمینه گمرک با کشورهای غیرعضو در اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخت
گزارشگر اسپوتنیک در این مصاحبه خصوصی سوالاتی را مطرح کرد که آیا تحریم های غرب می تواند به اتحادیه در بخش گمرک آسیب برساند یا خیر؟ ولادیمیروف در پاسخ گفت : مقررات گمرکی یکی از معدود حوزه هایی در اتحادیه اوراسیا است که در آن لازم است نه در مورد هماهنگ سازی قوانین، بلکه در مورد مقررات یکپارچه گمرکی صحبت شود. برای ایجاد یک سیستم منعطف مقررات گمرکی، طیف گسترده ای از قدرت های خلاقانه به کمیسیون اقتصادی اوراسیا منتقل شده است. به عنوان مثال، به عنوان بخشی از اجرای این اختیارات، از امروز، اوراسیا حدود 150 قانون برای تنظیم روابط حقوقی گمرکی تدوین و تصویب کرده است. به عنوان نمونه می توانم تصمیمات کمیسیون اقتصادی اوراسیا را در مورد ایجاد فرم های اظهارنامه گمرکی، اسناد گمرکی و نحوه تکمیل آنها اشاره کرد.
گزارشگر اسپوتنیک در ادامه پرسید که قوانین اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه گمرک تا چه حد مانع همکاری با سایر کشورها می شود؟ آیا چشم‌اندازی برای هماهنگ‌ سازی قوانین وجود دارد تا امکان همکاری بدون مانع با کشورهایی که عضو اتحادیه اوراسیا نیستند را فراهم کند؟
ولادیمیروف گفت : قانون اتحادیه اوراسیا به هیچ وجه مانع همکاری گمرکی با سایر کشورها نمی شود. یعنی ما هیچ مانعی نمی بینیم. البته بهبود کارایی روابط تجاری مستقیماً با ایجاد یک چارچوب نظارتی منعطف مؤثر مرتبط است که ابزارهای قانونی آن قبل از هر چیز، تعادل منافع بین تجارت و نهادهای نظارتی دولتی را تضمین می کند. من می خواهم بگویم که مطابق با فصل 49 قانون گمرکی اتحادیه اوراسیا، مقامات گمرکی کشورهای عضو می توانند تعامل و همکاری اطلاعاتی را مستقیماً در داخل اتحادیه و با خدمات گمرکی سایر کشورها انجام دهند.
Restricted meeting of the Eurasian Inter-Governmental Council - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
برگزاری دومین مجمع اقتصادی اوراسیا در مسکو با حضور ایران + ویدئو
سوال بعدی گزارشگر اسپوتنیک در مورد چالش های فعلی در زمینه قوانین گمرکی برای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بود . ولادیمیروف در پاسخ گفت : احتمالاً در اینجا این سؤال را باید به دو بخش تقسیم کرد. نخست، در شرایط فشار تحریم‌ها، این سوال مطرح می‌شود که باید اقدامات به موقع برای تضمین پایداری اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شود. در سال گذشته، بلوک گمرکی ما تصمیماتی اتخاذ کرد که اول از همه، ساده‌سازی تشریفات گمرکی، ساده‌سازی و کوتاه‌تر کردن زمان ورود کالاهایی به گردش تجاری تجاری که به قلمرو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد می‌شوند و... بر این اساس، هزینه های زمانی و مالی برای شرکت کنندگان در فعالیت های اقتصادی خارجی کاهش می یابد.
در مورد بخش دوم این سوال، من می خواهم بلافاصله یادآوری کنم که ما امروز در چارچوب جهت گیری های استراتژیک کار می کنیم و این توسعه یکپارچگی اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. یکی از شروط اصلی برای این امر بهبود مدیریت گمرکی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. در عین حال، جهت‌های اصلی، اول از همه، گسترش و استفاده از فناوری‌های دیجیتال پیشرفته برای اطمینان از انجام عملیات خودکار گمرکی بدون مشارکت مقامات گمرکی است.
او افزود : یکی دیگر از حوزه هایی که می خواهم به آن اشاره کنم، مقررات تجارت فرامرزی اینترنتی است. جهت سوم، ارائه استانداردهای یکسان برای عملیات گمرکی برای اظهارنامه و کنترل گمرکی است. علاوه بر این، من می خواهم توجه را به یک حوزه جلب کنم که به طور مستقیم مرتبط است، با فعالیت های بین المللی. برای اطمینان از عملکرد سیستم یکپارچه ترانزیت گمرکی ما اکنون به طور فعال روی آن کار می کنیم.
ما در حال کار بر روی یک پیش نویس معاهده بین المللی در مورد سیستم یکپارچه ترانزیت اتحادیه گمرکی هستیم که در آن قصد داریم از جمله رویکردهای مربوط به امکان پیوستن به سیستم یکپارچه ترانزیت گمرکی برای کشورهایی که عضو اتحادیه نیستند را تعریف کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала