گزارش و تحلیل

چین و روسیه روابط خود را در مقابله با سلطه جهانی غرب تقویت می کنند

© Depositphotos.com / Leeestatروسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند
روسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
اشتراک
روسیه و چین به طور مشترک نظم جهانی چند قطبی را تقویت خواهند کرد. همکاری روسیه و چین به طور پیوسته در حال توسعه است. مسکو و پکن با هم در برابر تلاش های جهان غرب برای حفظ سلطه جهانی خواهند ایستاد.
سفر میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه به چین روز چهارشنبه پایان یافت. یکی از نتایج آن توافق برای تشدید کار و مکانیسم های جلسات منظم بین سران دولت روسیه و چین است. نخست وزیر روسیه در دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت که چنین دیداری برای پایان سال جاری برنامه ریزی شده است.
Встреча премьер-министра РФ Михаила Мишустина с председателем КНР Си Цзиньпином - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
رهبر چین در دیدار با نخست وزیر روسیه، توسعه روابط دو کشور را مثبت ارزیابی کرد
میخائیل میشوستین به دعوت شخصی شی جین پینگ به چین سفرکرد. رهبر چین خاطرنشان کرد که اولین سفر میشوستین به چین موفقیت آمیز بود. وی گفت‌وگوهای قبلی سران دو کشور را مفید خواند و به مشارکت آنها در بسیاری از رویدادها از جمله مجمع تجاری روسیه و چین در شانگهای اشاره کرد.
رهبر چین گفت: روابط دوجانبه به طور پیوسته در حال توسعه است، همکاری های چند جانبه بین کشورها وجود دارد، توافقات حاصل شده گام به گام اجرا می شود.
شی جین پینگ از آمادگی چین برای ادامه همکاری با روسیه بر اساس حمایت قاطع متقابل و با در نظر گرفتن منافع کلیدی یکدیگر اطمینان داد. وی تصریح کرد که پکن قصد دارد هنگام تعامل در پلتفرم های مهم بین المللی مانند سازمان همکاری شانگهای، بریکس و گروه 20، هماهنگی با مسکو را تقویت کند. وی استفاده از مزیت های همکاری چین و روسیه را پیشنهاد کرد و خاطرنشان کرد که این بردار توسعه روابط دوجانبه را بسیار مثبت می بیند.
نخست وزیر روسیه نیز به نوبه خود هدف اصلی از سفر خود را سازماندهی کار برای اجرای همه توافقات بین رهبران دو کشور در ماه مارس در مسکو خواند. وی خاطرنشان کرد: تصمیمات اتخاذ شده در نتیجه مذاکرات رهبران در کرملین نماد وحدت رویکردهای روسیه و چین در همه موضوعات کلیدی در دستور کار جهانی است.
نخست وزیر روسیه بر عزم مشترک خود برای تقویت نظام چندقطبی تاکید کرد و افزود که روسیه و چین با هم مخالف تلاش‌های جهان غرب برای حفظ سلطه جهانی و استفاده از تحریم‌های غیرقانونی برای تحمیل اراده خود بر کشورهای مستقل هستند.
واسیلی کاشین، مدیر مرکز مطالعات جامع اروپایی و بین‌المللی دانشکده عالی اقتصاد در گفت‌وگو با اسپوتنیک با اشاره به اینکه روسیه و چین در حال افزایش ثبات همکاری‌های دوجانبه در رابطه با تحریم‌های غرب هستند، گفت:
چین اعلام کرده است که همکاری با روسیه را به طور کامل توسعه و افزایش خواهد داد. این در سفر ماه مارس شی جین پینگ به مسکو تأیید شد. تصمیمات اتخاذ شده پس از آن در جریان سفر نخست وزیر روسیه اجرا می شود، طرفین در حال آماده سازی برای پروژه های خاص در زمینه همکاری هستند. آنها امکان افزایش ثبات همکاری روسیه و چین در رابطه با تحریم ها و تغییر جهت یکدیگر را در تعدادی از زمینه های تعامل فراهم می کنند.
این دیدار گام مهمی در این راستا بود. تصمیمی در مورد یکپارچگی اقتصادی نسبتاً عمیق بین روسیه و چین گرفته شده است و کارهای زیادی برای اجرای آن باقی مانده است که این سفر یکی از مراحل آن است.
نخست وزیر روسیه در دیدار با لی چیانگ، نخست وزیر شورای دولتی جمهوری خلق چین، از جمله زمینه های جدید برای تعمیق همکاری با چین، هواپیماسازی، کشتی سازی، مهندسی مکانیک، ساخت ماشین ابزار و تحقیقات فضایی مشترک را نام برد.
با استفاده از پایگاه علمی و پتانسیل صنعتی انباشته شده، دو کشور قادر خواهند بود به طور مشترک از حاکمیت تکنولوژیکی خود اطمینان حاصل کنند.
ما یوجون، کارشناس ارشد مرکز همکاری های استراتژیک چین و روسیه و همکاری های منطقه ای در دانشگاه هیلونگجیانگ، در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که همکاری در این زمینه ها می تواند اثر هم افزایی ایجاد کند:
علم و فناوری به هیچ وجه حوزه جدیدی از همکاری روسیه و چین نیست، با این وجود، پتانسیل جدی برای توسعه وجود دارد. از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده بدون دلیل و بدون تبعیض به همکاری های علمی و فناوری بین چین و روسیه فشار می آورد که تا حدودی مانع از توسعه علم و فناوری چین و روسیه می شود.
در دوره اتحاد جماهیر شوروی، روسیه یکی از قدرت های علمی و فناوری جهان بود، علم و فناوری آن جایگاه پیشرو در جهان را به خود اختصاص داد. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تأثیر منفی بر سطح فناوری کشور گذاشت، اما از نظر پایگاه علمی و فنی کلی و توسعه فناوری روسیه، همچنان جایگاه شایسته ای در جهان دارد.
در 40 سال اصلاحات و گشایش، چین گام های بلندی در توسعه اجتماعی و اقتصادی برداشته است، اما در سال های اخیر پیشرفت علم و فناوری آن توسط آمریکا و دیگر کشورهای غربی با مشکل مواجه شده است. با وجود این، چین پیشرفت‌های علمی و فناوری زیادی به‌ویژه در زمینه‌های فناوری غیرسنتی مانند کشتی‌سازی و هوافضا داشته است.
در دیدار نخست وزیران چین و روسیه، تقویت همکاری ها در زمینه علم و فناوری از اهمیت عملی و راهبردی برای توسعه بیشتر حاکمیتی دو کشور برخوردار است. از منظر عملی، روسیه پایگاهی برای همکاری های علمی و فنی دارد و چین در زمینه سرمایه و پرسنل دارای امتیازاتی است.
همکاری چین و روسیه در این زمینه چشم انداز وسیعی دارد و تأثیر مثبتی بر توسعه اقتصادی آنها دارد. در عین حال نباید اجازه داد که ایالات متحده و کشورهای غربی در زمینه فناوری، توسعه یک کشور یا منطقه خاص را کند کنند، بنابراین همکاری های علمی و فنی چین و روسیه باید حوزه های بیشتری را پوشش دهد و در حجم بیشتری توسعه یابد. همکاری علمی و فنی سنت همکاری موفق چین و روسیه در بخش انرژی و غذا را ادامه می دهد. چشم انداز گسترده ای دارد و آمادگی همکاری و مکمل طرفین در این زمینه بسیار قوی است.
میخائیل میشوستین، نخست وزیر فدراسیون روسیه و لی کیانگ، نخست وزیر  جمهوری خلق چین در دیدار در پکن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
چندرسانه ای
بازدید رسمی میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه از چین در تصاویر
میخائیل میشوستین روز سه شنبه در مجمع تجاری روسیه و چین در شانگهای سخنرانی کرد. وی اطمینان دارد که تعمیق بیشتر همکاری ها بین کشورها در زمینه های مختلف تاثیر مثبتی بر تقویت اقتصاد آنها خواهد داشت.
نخست وزیر روسیه معتقد است که در سال جاری مسکو و پکن می توانند به گردش تجاری رکورد 200 میلیارد دلاری دست یابند و این محدودیت نیست. به گفته میشوستین، به طور کلی، در شرایط فعلی، فرصت‌های بیشتری برای گسترش حضور شرکت‌های چینی در روسیه و راه‌اندازی تأسیسات تولید در چین باز می‌شود.
پس از نتایج مذاکرات روسیه و چین، بسته ای از اسناد امضا شد. از جمله، پروتکل الزامات بهداشت گیاهی برای ارزن صادر شده از فدراسیون روسیه به جمهوری خلق چین، یادداشت تفاهم در مورد تعمیق همکاری سرمایه گذاری در زمینه تجارت در خدمات، یادداشت دوستی و همکاری بین وزارت ورزش فدراسیون روسیه و وزارت امور تربیت بدنی و ورزش چین به امضا رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала