گزارش و تحلیل

جایگزین سوئیفت در اتحادیه ی پایاپای آسیایی معرفی شد

© Photo / IRNAبانک مرکزی ایران
بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2023
اشتراک
اختصاصی
حدود پنج سال قبل از انقلاب در ایران، اتحادیه پایاپای آسیا با هدف ایجاد تسهیلات بازرگانی میان تعدادی از کشورهای آسیا بدون استفاده از ارزهای کلیدی و کمیاب به ابتکار اسکاپ به ‌وجود آمد.
اعضای موسس این اتحادیه شامل بانک‌ های مرکزی ایران، سریلانکا، هندوستان، پاکستان، نپال و بنگلادش بود که با آماده شدن آیین‌نامه اجرایی آن انجام معاملات در داخل مکانیسم اتحادیه از نوامبر سال۱۹۷۵ آغاز شد و در سال‌های۱۹۷۷ تا ۱۹۹۹ به ترتیب بانک ‌های مرکزی میانمار )برمه سابق(و بوتان به عضویت این اتحادیه درآمدند. بانک مرکزی مالدیو به‌عنوان نهمین عضو در سال۲۰۰۹ به اتحادیه پیوست.
محسن کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در ملاقات دوجانبه ای که دیروز با یکدیگر انجام دادند بر استفاده از ارزهای ملی و همچنین توسعه مناسبات بانکی تاکید کردند.
در شرایطی که اکنون برای هر دو کشور ایران و روسیه به واسطه تحریم‌ های آمریکا شکل گرفته، همچنین روندی که در راستای کند کردن تعامل کشورها توسط آمریکا انجام شده طبیعتاً کشورها به دنبال استفاده حداکثری از ارز های ملی خود هستند.
وی تاکید کرد:
این موضوع از اراده های روسای بانک مرکزی ایران و روسیه نیز هست و این نشست به عنوان پنجاه و یکمین نشست اتحادیه پایاپای آسیایی با هدف کاهش وابستگی به ارزهای دلار، یورو و ارز های کشورهای ثالث است که طبیعتاً در راستای راهبردی که دو کشور ایران و روسیه در پی آن هستند قرار دارد و امسال از بانک مرکزی روسیه به عنوان ناظر در پنجاه و یکمین نشست این اتحادیه دعوت کردیم تا آن را ارزیابی کند و گزارش کشورها را بشنود، البته کشور روسیه نیز گزارش خود را توضیح خواهد داد و در خصوص پیوستن روسیه به این اتحادیه تصمیم‌ گیری می‌کند، البته کشورهای دیگر نیز با روسیه و راهبردهای مالی این کشور آشنا می شوند.
معاون بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلی تشکیل اتحادیه پایاپای آسیایی را دلار زدایی از تعاملات کشورهای عضو دانست و بیان کرد:
در دهه هفتاد زمانی که اتحادیه پایاپای آسیایی تشکیل شد محدودیت‌ه ایی در به کارگیری دلار به دلیل شوک های وارد شده در آن دهه وجود داشت، این اتحادیه برای کاهش وابستگی به دلار که آسیب‌ هایی را به اقتصاد کشورها در آینده هم میزد شکل گرفت.
اکنون به طریق دیگری به دلیل استفاده از دلار به اقتصاد کشور ها آسیب می رسد، درست است که دلیل آسیب تغییر کرده اما نوع آسیب و نتیجه آن ثابت است، نتیجه، کاهش وابستگی به دلار است که سال‌ های گذشته مورد مطالبه کشورها قرار گرفته و اتحادیه پایاپای آسیایی تصمیم گرفته در این موج جدید نقش آفرینی موثرتری داشته باشد و نیاز کشورهای عضو خود را به دلار کاهش دهد.
بانک اتحادیه ی پایاپای آسیایی با دعوت از کشورهای دیگر برای عضویت در این اتحادیه در تلاش است تا از مداخلات دارندگان ارزهای جهان روا مصون باشد.
محسن کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی ایران همچنین پیرامون نمایندگی بانک وی تی بی روسیه در ایران اظهار داشت:
بانک وی تی بی روسیه هنوز در ایران شعبه افتتاح نکرده بلکه این بانک درخواست افتتاح نمایندگی رسمی خود را در ایران به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد و ما پس از بررسی های لازم بر اساس قوانین و مقررات با تأسیس نمایندگی بانک وی تی بی روسیه در ایران موافقت کردیم.
اکنون دفتر نمایندگی بانک وی تی بی روسیه در ایران تاسیس شده و هنوز عملیات بانکی به معنای عملیات شعبه در این دفتر صورت نمی‌پذیرد، دفتر نمایندگی هر بانک در هر کشوری مسئولیت های خاص خود را دارد که عمدتاً از جنس بازاریابی، جلب مشتری و نیاز سنجی مشتریان آن کشور است بنابراین باید مورد توجه قرار بگیرد که نمایندگی بانک وی تی بی روسیه فعالیتی از جنس فعالیتهای شعبه بانکی انجام نمی دهد.
وی افزود:
پس از یک الی دو سال گذر زمان از افتتاح نمایندگی یک بانک در یک کشور و پایان روند برنامه ریزی ها و نیازسنجی درخواست افتتاح شعبه از سوی بانک مورد نظر صادر خواهد شد و پس از آن افتتاح شعبه صورت خواهد گرفت.
محسن کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی ایران، ظرفیت سنجی بکارگیری پول های دیجیتال بانک های مرکزی کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی را از دیگر اهداف نشست ۵۱ ام این اتحادیه عنوان کرد و تاکید کرد این موضوع به معنای استفاده از رمز ارز ها نخواهد بود.
از دیگر ابتکارات مورد بررسی در نشست و پنجاه و یکم اتحادیه پایاپای آسیایی باید به ایجاد سیستم اختصاصی و شخصی سازی شده برای کشورهای عضو این اتحادیه جهت پیام رسانی های بین بانکی اشاره کرد که آقای محسن کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، علت آن را در دسترس نبودن سوئیفت برای تمامی کشورهای عضو دانست و این سیستم را یک جایگزین مناسب برای سوئیفت توصیف کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала