گزارش و تحلیل

ایران بستر بزرگ تنوع فرهنگی

© Photo / Unsplash/ Mostafa Merajiتخت جمشید
تخت جمشید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2023
اشتراک
ایران سرزمینی است که از دیرباز آغوش خود را به روی تنوع فرهنگی باز کرده و نشان داده که انسان ها می توانند با قومیت ها و فرهنگ های متفاوت با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند.
روز بیست و یکم ماه می مصادف با روز جهانی تنوع فرهنگی در جهان است، ایران با تنوع بیش از ۱۵ قومیت یکی از بزرگترین کشورها در این زمینه است و علاوه بر تنوع فرهنگی مرزهای جغرافیایی امروز خود، تنوع فرهنگی ایران بزرگ را نیز در بر می‌گیرد؛ که در این راستا میراث ناملموس را به صورت انحصاری و یا مشترک با دیگر کشورهای حوزه ایران بزرگ به ثبت رسانده.
خانم دکتر آتوسا مومنی، سرپرست مرکز مطالعات حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو، به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
۳۱ ام اردیبهشت ماه مصادف با بیست و یکم ماه می، با نام روز جهانی تنوع فرهنگی نامگذاری شده، ایران سرزمینی است که از دیرباز آغوش خود را به روی تنوع فرهنگی باز کرده و نشان داده که انسان ها می توانند با قومیت ها و فرهنگ های متفاوت با صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند.
امروز با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فرهنگسرای نیاوران این روز را گرامی میداریم.
وی افزود:
مجموعه شکل گرفته، نمایشگاه بزرگی از عروسک های فرهنگ های مختلف ملت ایران را در کنار عروسک های ملل مختلف جهان به نمایش گذاشتیم، در کنار نمایش هنرهای سنتی به کارگاه های آموزشی هنر ها نیز پرداختیم، استان کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک، فرهنگ خوراک، صنایع دستی و پوشاک خود را به نمایش گذاشته، اقوام کرد، لر و گیلک نیز در این برنامه به ارائه میراث ناملموس خود پرداختند.
یلدا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2022
اسپوتنیک توضیح می دهد
جایگاه ایران در میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده در یونسکو
ما در حوزه ثبت نمود های فرهنگی به عنوان تنوع فرهنگی در ایران اعم از دانش ها و مهارت های مربوط به کیهان و طبیعت مانند دانش کشاورزی، ستارگان، خوراک و رفتارهای اجتماعی، کردارها و اعیاد تلاش کردیم تا میراث ناملموس خود و تنوع فرهنگی ایران را به جهانیان نشان دهیم.
خانم دکتر آتوسا مومنی، تنوع میراث ناملموس ایران را بی نظیر توصیف کرد و اظهار داشت:
یکی از مهمترین میراث ناملموس ما نوروز است، که به عنوان یک گنجینه و یک مرکز ثقل در پیوند میان اقوامی که به صلح علاقمند هستند، عمل می کند.
خوشبختانه معاونت میراث فرهنگی تلاش چشمگیری برای ثبت و حفاظت از میراث ناملموس و پاسداری از صور میراث فرهنگی ناملموس انجام میدهد؛ ما در زمره ی کشورهای پیشرویی هستیم که نمادهایی از میراث ناملموس خود را در جهان ثبت کردیم و آنها را شهره کردیم.
برخی از میراث مانند نوروز و یلدا به تنهایی به ثبت رسیده اند و برخی از میراث مانند عود با کشوری مانند سوریه بصورت مشترک ثبت شده اند و نشان می‌دهد که ما یک پیوستگی میان خود و هم فرهنگانمان در کشورهای دیگر داریم و به وجود فرهنگی مشترک در ایران بزرگ معتقدیم.
وی تاکید کرد:
یکی از مهمترین نمادهای ایران در حوزه صنایع دستی فرش ایران است، که به ثبت رسیده و نشان دهنده آن است که تار و پود ما بر اساس وحدانیت پایه ریزی شده و الوانی از فرهنگ ها در کنارمان نقش آفرین هستند.
سرپرست مرکز مطالعات حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، ظرفیت میراث ناملموس و تنوع فرهنگی را یکی از بازوهای گردشگری دانست و بیان کرد:
یقینا یکی از ظرفیت‌های مهم در گردشگری می تواند میراث ناملموس باشد، چرا که اگر صرفا به میراث ملموس توجه کنیم با توجه به تغییر اقلیمی و آب و هوایی، ظرفیت لازم را در هر فصل نمیتوان از یک فضای کالبدی دریافت کرد.
اما گردشگری می تواند متناسب با شرایط از میراث ناملموس استفاده کند، ما دو تقویم شمسی و قمری را داریم که در هر دو تقویم میراث ناملموس فراوانی را به عرضه و ظهور گذاشته ایم.
سیزدهمین اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه - جهان اسلام: اجلاس کازان-۲۰۲۲ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2023
ایران و روسیه همکاری های گردشگری را گسترش می دهند + ویدئو
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала