گزارش و تحلیل

آیا سرسپردگی به آمریکا تکلیف انتخابات ترکیه را روشن می کند؟

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر پاسخ ترکیه به اعتراض عراق
پاسخ ترکیه به اعتراض عراق   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2023
اشتراک
بر کسی پوشیده نیست که اوضاع اقتصادی ترکیه امروزه پاشنه آشیلی شده که رقبای آقای اردوغان بای زمین زدن او از آن استفاده می کنند.
اسپوتنیک، مسکو/ زمانی که آقای اردوغان بیست سال پیش قدرت را در ترکیه در دست گرفت موفق شد اوضاع اقتصادی این کشور را از این رو به آن رو کند و همین جریان دلیلی بر آن شد که مردم ترکیه به او علاقه پیدا کنند و به صورت پیاپی به او رای دهند.
مشکلات اقتصادی ترکیه از زمانی شروع شد که این کشور تمرکز روی اقتصاد را کنار گذاشت و به سمت سیاست های بلند پروازانه مبنی بر گسترش نفوذ بین المللی خود رفت.
همزمان با آنچه از آن به عنوان بهار عربی و یا بیداری اسلامی نام برده می شود حکومت ترکیه تصور کرد که با استفاده از سیاست های اسلامگرایانه می تواند نفوذ خود در کشورهای اسلامی را گسترش دهد و خوب طبیعتا با گسترش نفوذ سیاسی نفوذ اقتصادی اش هم گسترش خواهد یافت.
در حالی که کشورهای عربی از این انقلاب ها به عنوان بهار عربی نام می برند رهبری در ایران از عبارت "بیداری اسلامی" برای این انقلاب ها نام برد.
بسیاری شاید متوجه نباشند که چرا رهبری از این عبارت استفاده کرده، این عبارت عبارتی است که اخوان المسلمین به عنوان دلیل جنبش خود استفاده می کردند و دیدیم که بعدها پس از پیروزی این انقلاب ها در هر کدام از این کشورها انقلاب ها پیروز شد همین ها قدرت را دست گرفتند.
این مساله آقای اردوغان که خود نیز طرفدار ایدئولوژی اخوان المسلمین هست را تشویق کرد که به ماجرا ورود کند و وی تصور می کرد که چون آنها اخوانی هستند پس با ترکیه کنار خواهند آمد.
اما نکته ای که آقای اردوغان متوجه آن نبود این بود که اخوان المسلمین در کشورهای عربی خود را اصل می دانستند و تمایل نداشتند که حکومت عثمانی برگردد و تمایل به حکومت اسلامی عربی داشتند.

آقای اردوغان دو سیاست را پیش گرفته بود یکی سیاست پان ترکیسم برای نفوذ در کشورهایی که ریشه ترک دارند اما تفکرات اسلام گرایانه ندارند، و سیاست دوم سیاست اخوانی برای نفوذ در کشورهایی که تفکرات اسلام گرایانه دارند اما ترک نیستند، و تصور می کرد به این ترتیب می تواند حکومت عثمانی را برگرداند، جایی از پان ترکیسیم استفاده کند و جایی از اسلامگرایی.

به هر حال این سیاست موجب آن شد که هزینه های بسیار زیادی بر گردن اقتصاد ترکیه تحمیل شود، اقتصادی که تحمل چنین ماجراجویی ها را نداشت.
در ضمن یکی از مهم ترین دلایلی که اردوغان موفق شد اقتصاد ترکیه را شکوفا کند این بود که وی توانست اعتماد غربی ها را برای سرمایه گذاری در ترکیه جلب کند و آنها را قانع کرد به جای اینکه به شرق آسیا بروند تا نیروی کار ارزان پیدا کنند سرمایه گذاری های خود را در ترکیه که به آنها نزدیک تر است انجام دهند.
از سوی دیگر وی توانست به نوعی موازنه روابط با شرق هم برقرار کند و هم زمینه تعامل با همسایه شمالی ترکیه، یعنی روسیه را فراهم کرد و خوب بر کسی پوشیده نیست که روس ها ملیاردها دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند و صنعت توریسم این کشور وابسته به توریست های روس است و از سوی دیگر از شرایط تحریم غرب بر علیه ایران بهره برد و زمینه حضور ایرانی ها و فعالیت تجاری آنها در ترکیه را فراهم کرد و همین ماجرا هم ملیاردها دلار سرمایه گذاری را جذب ترکیه کرد.
امروزه مشکل اصلی ای که ترکیه با آن مواجه می باشد این است که بسیاری از کشورهای غربی یا اینکه اوضاع اقتصادی شان خراب است و نمی توانند به سرمایه گذاری در ترکیه ادامه دهند یا مانند آمریکا خواهان آن هستند که ترکیه سرسپرده کامل نسبت به فرمایشات آمریکا داشته باشد.
اردوغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2023
اردوغان در صورت انتخاب مجدد، سیاست خارجی فعلی ترکیه را ادامه می دهد
آقای اردوغان به خوبی می داند که بقای ترکیه امروزه گروی تعامل ترکیه با شرق وغرب است و اگر بخواهد ترکیه را سرسپرده آمریکا کند اوضاع ترکیه به ما قبل اردوغان باز خواهد گشت، یعنی دورانی که تورم اقتصادی در ترکیه سر به فلک می کشید و لیر روزانه چند ملیون نسبت به دلار پایین و بالا می شد.
در مقابل رقیب آقای اردوغان آقای اغلو این وعده را داده که اگر در انتخابات پیروز شود ترکیه را کاملا به سمت ناتو و غرب ببرد.
وی امیدوار است که در چنین شرایطی بتواند سرمایه گذاری این کشورها را جذب کند و مشکلات اقتصادی ترکیه را حل کند.
البته بسیاری از مردم ترکیه به خوبی می دانند که امروزه کشورهای غربی آهی در بساط ندارند که بخواهند در ترکیه خرج کنند.
به همین دلیل می توان گفت امروزه اصلی ترین مبارزه در ترکیه بر این است که آیا ترکیه دوباره صد در صد سر سپرده غرب شود یا اینکه وضعیت میانی خود میان شرق و غرب را حفظ کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала