پیمان پاک: تکمیل خط راه آهن رشت - آستارا بین 3 تا 5 میلیارد دلار سود ببار می آورد + ویدئو

© Sputnikعلیرضا پیمان پاک
علیرضا پیمان پاک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2023
اشتراک
اختصاصی
علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه همایش کازان در گفت و گو با اسپوتنیک خاطرنشان ساخت تکمیل خط راه آهن رشت - آستارا که امکان راه اندازی ITC شمال-جنوب را به صورت کامل فراهم می کند، میزان نفوذپذیری و عبور کالاهای ایرانی را سالانه 30 میلیون تن افزایش می دهد.
به گفته علیرضا پیمان پاک، این به ایران اجازه می دهد بین 3 تا 5 میلیارد دلار سود کسب کند.
وی همچنین درباره زمان امضای توافقنامه تجارت آزاد بین اوراسیا و ایران و همکاری های بانکی ایران و فدراسیون روسیه صحبت کرد.
ایران انتظار دارد چه حجمی از درآمد را پس از راه اندازی کریدور شمال-جنوب داشته باشد
طبق برنامه ریزی که دو کشور دارند ما می توانیم با راه اندازی خط راه آهن آستارا-رشت و همچنین فعال کردن بخش های دیگری که الان وجود دارد مثل راه آهن شرقی ایران و اتصال راه آهن کاسپین-رشت که طی چند ماه آینده اتفاق می افتد و همچنین افزایش ظرفیت ناوگان دریایی بتوانیم حمل و نقل کالا از ایران را به 30 میلیون تن افزایش دهیم.
این فرآیند برآوردی در حداقل 3 میلیارد دلار و حداکثر 5 میلیارد دلار برای ایران داشته باشد. این فرصتی که به ما این فضا را می دهد که با تکمیل زیرساخت هایمان بتوانیم این حجم را افزایش دهیم.
هدف گذاری هم روسیه و هم کشورهای دریای خزر و اوراسیا مثل بلاروس، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان این است که ظرفیت را به صد میلیون تن افزایش دهند. این کار با همکاری و مشارکت حاشیه خلیج فارس، مثل قطر، عمان و امارات به راحتی قابل انجام است و بنظر می رسد که طی دو تا سه سال آینده یک تغییر و تحول جدی را در کریدور شمال-جنوب ایجاد کنیم.
توافق منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا چه زمانی منعقد می شود؟
مذاکراتی که در بهمن ماه به پایان رسیده بود و متن اولیه موافقت نامه که پاراف شده است باید در دولتها مصوب شود. پیش بینی دوستان ما این است که بتوانیم مقداری سرعت بدهیم و در نشست اقتصادی اوراسیا در مرداد ماه این را پاراف و امضا کنیم و بتوانیم در دولت ها و مجالس مصوب کنیم. پیش بینی ما این است که در شهریور و مهرماه سال جاری این را بتوانیم نهایی کنیم و وارد عملیات فضای اجرای شود. آقای رئیس جمهور هم در دیدار با آقای لوکاشنکو و هم در مذاکره تلفنی با آقای پوتین تاکید کرد. در دیدار با قزاقستان هم آقای مخبر اشاره کردند و همه اعضا تاکید داشتند که ما بتوانیم این کار را سرعت دهیم ولی در بدبینانه ترین حالت تا پایان 2023 قرارداد امضا و اجرایی می شود اما تلاش ما این است که تا پایان تابستان بتوانیم این کار را جمع کنیم.
آیا در زمینه تعرفه گمرکی کالاهای روسی وارداتی به ایران و صادراتی از ایران به روسیه به نتیجه ای رسیده اید؟
ما در ان 700 قلم کالا که تعرفه ترجیحی داشتیم یک رشد جدی داشتیم. ما در سال اول حدود 40 درصد در این کالاها تراز تجاری ایران و روسیه رشد کرده سال بعد 50 درصد و همینطور رشد جدی داشتیم و این فرایند نشان می دهد که قطعا تغییر تعرفه ها یک تاثیر جدی در بحث جذابیت و رقابت پذیری کالاها داشته و منجر به رشد تجارت می شود.
محصولات لبنی ایران برای صادرات به روسیه یک مشکل از نظر گواهی بهداشت داشتند آیا این مشکل حل شده است؟
عموما با نظارت هایی که مجموعه دامپزشکی روسیه دارد بعضا برخی از گروههای کالایی به واسطه پرسش ها و ابهامات که برای دامپزشکی روسیه به وجود می آید باعث گذاشته شدن محدودیت موقتی برای واردات کالا از ایران می شود و تا دامپزشکی ایران بررسی کند و نتایج را منتقل کند این زمان بر است. عموما بخش قابل توجهی از این ابهامات با مکاتبات و مراودات و بررسی های بخش دامپزشکی ایران مرتفع می شود ولی خوب بعضا هم یک سری تفاوت روشهای تولید و سخت گیری هایی که دامپزشکی روسیه دارد باعث تعلیق بعضی از کالاها می شود که این هم زمان می برد تا آزاد بشود. ما موارد مختلفی را داشتیم که در حوزه لبنیات ممنوعیت ایجاد شده است و ممنوعیت زمان بر هم شده ولی در هر حال آزاد شده و به صورت مجاز این کالا وارد روسیه شده است.
ایران روی کدام دسته از محصولات لبنی بیشتر هدف گذاری کرده است؟
الان محصولات مختلفی از جمله پنیر، آب پنیر، خامه و کره فله دنبال می شود و انجام می شود. شرکت های ایرانی مثل شرکت کاله، شرکت صبا که محصولات متنوعی را تولید می کنند در حال برنامه ریزی برای ارائه محصولات لبنیاتی با طعم های مختلف و ویژگی های مختلف را به روسیه صادر کنند و تاکنون هم موفق بوده اند ولی خوب طبیعتا یک مقدار زمان می برد تا این گسترش به وجود بیاید و محصولات جدید هم وارد بازار شود.
در خصوص بانک وی‌تی‌بی که قرار بود شعبه های در ایران باز کند یا باز شده است، نحوه فعالیت این بانک به چه صورت خواهد بود؟ چه ارزی در این بانک استفاده می شود؟
الان دفتر نمایندگی دارد وشعبه هنوز نیست و انشالله در ماههای آتی ما شاهد افتتاح شعبه وتبه خواهیم بود. وی‌تی‌بی، ازبربانک و اکسیم بانک اینها بانک های هستند که قراردادها و حساب های کارگزاریشان را با بانک های ایرانی باز کردند و بانک مرکزی ایران هم در حال مذاکره است برای افتتاح حساب در این بانک ها و این که بتواند حجم مراودات را افزایش بدهد. این حساب های کارگزاری که باز شده اند وی‌تی‌بی برنامه ریزی کرده است که با ایجاد یک دفتر نمایندگی در ایران بتواند مشتری ها را جذب و از این مسیر کارش را شروع کند. یکی از موانع اصلی که برای این سیستم های بانکی داشتیم بحث اختلاف نرخ برگشت ارز صادرکنندگان ایرانی بود که مجبور بودند نرخ یک مقدار پایین تری از نرخ بازار آزاد ارز خودشان را عرضه کنند که بانک مرکزی تمهیداتی را چیده و انشالله به زودی با نرخ های بالاتر و جذاب تری صادر کنندگان بتوانند ارز خودشان را از کانال همین مجموعه بانکی عرضه کنند و در مقابل هم دانشجو ها و مجموعه ای که نیاز به خرید روبل دارند بتوانند از این بانک ها ارز مورد نیاز خودشان را تامین کنند.
درباره اتصال شتاب و میر؟
شتاب و میر تقریبا یک ماه و نیم پیش به یکدیگر متصل شدند و چندین عملیات بانکی هم صورت گرفت و بلاخره یک مقداری زمان می برد تا این مسیر کاملا اجرایی شود و ما چندین پروژه را هم تعریف کردیم که بتواند در قالب همین اتصال پیام رسان های دو کشور بتواند منجر به گشایش ارتباط اسنادی بشود و یا نقل و انتقال وجوه را دنبال کند که الان متقاضیان آمده اند و کارهایشان را انجام می دهند.
آیا به این نقطه می رسیم که یک شهروند روس به ایران برود و با کارت بانکی خودش خرید کند؟
آن بحث اتصال شبکه میر و شتاب است، این بحث اس پی اف اس و سپام را من گفتم ولی بزودی این کار قابل انجام است. کما اینکه یک برنامه ای هم الان دارد تعریف می شود که بصورت مجزا از پروژه کارت خوان های دو کشور بحث میر کارت بانک میربیزنس است که بتوانند از پوزهای بانک ملی ریال دریافت کنند یا ایرانی هایی که می آیند روسیه بتوانند با دریافت میر کارت از بانک ملی از عابر بانک ها و دستگاههای پوز روسیه روبلی خرید بکنند. این زودتر از آن به نتیجه می رسد ولی روی آن هم دارد کار می شود هنوز یک سری مشکلات فنی دارد.
درباره ورود پوشاک ایرانی به بازار روسیه، آیا برندهای ایرانی وارد بازار روسیه شده اند؟
بله در نمایشگاه پوشاک روسیه که سال گذشته برگزار شد و برندهای ایرانی حضور داشتند قراردادها و توافقات خوبی منعقد شد بخش های مختلف پوشاک توافقات خوبی را داشتند و برنامه ریزی هایی را دارند و الان حتی یک مقداری هم محصولات صادر شده است و این رویدادها قطعا در شناخت طرف های روس نسبت به ظرفیت های ایرانی موثر است. این شناخت در مشتریان و متقاضیان روسی نبوده و همین نمایشگاهها باعث شده که طرف های روس متوجه شوند که ایران در حوزه های مثل پوشاک، مثل صنعت، مثل تجهیزات پزشکی توانمند است.
اتومبیل های ایرانی در بازار روسیه به کجا رسیدند؟
قراردادی را سایپا با یک شرکت روسی منعقد کرده است برای صادرات 45000 خودرو به روسیه. در پیگیری که من داشتم این بود که مجوزات و استاندارهای آن تا نهایت سه تا چهار هفته دیگر نهایی می شود و بعد از اینکه استاندارد و مجوز واردات را دادند در مرحله اول هزار خودرو به روسیه صادر می شود و میربیزنس بانک هم برنامه دارد که اینها را لیزینگ کند و طی سه سال آینده این برنامه است که این 45000 خودرو به روسیه صادر شود. مرحله اول همه کارها صورت گرفته است و فقط بحث اخذ استاندارد و مجوز ورود است که بخش قابل توجهی از استاندارها را پاس کرده است و طی سه الی چهار هفته آتی آن دو سه برندی که نهایی شده وارد بازار روسیه می شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала