گزارش و تحلیل

آیا آمریکا می تواند پول های ایران را به اوکراین بدهد؟

© AP Photo / Efrem Lukatskyرسانه: آمریکا و متحدانش مخفیانه درباره پایان درگیری در اوکراین گفتگو می کنند
رسانه: آمریکا و متحدانش مخفیانه درباره پایان درگیری در اوکراین گفتگو می کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2023
اشتراک
در ادامه سناریوهای جنونی آمریکا بر علیه ایران چند سناتور آمریکایی طرحی را مطرح کرده اند که بر اساس آن اموال بلوکه شده ایران در آمریکا را مصادره و تقدیم اوکراین کنند.
البته قبل تر هم برخی طرحی را مطرح کرده بودند که بر اساس آن این اموال مصادره وبه مخالفین نظام جمهوری اسلامی تحویل داده شود.
بماند که آمریکایی ها در انجام اعمال غیر قانونی سابقه دار هستند و مانند دزدان سر گردنه نشسته اند ببینند به چه ترتیبی می توانند اموال دیگران را غارت کنند اما طبق همه قوانین بین المللی ایالات متحده و حتی قانون گذاران آن هم نمی توانند چنین کاری را انجام دهند و تا ابد الدهر این بدهی به گردن دولت های آمریکا باقی خواهد ماند و مجبور هستند پول های ملت ایران را در نهایت پرداخت کنند.
حالا بیایند و به هر ترتیبی می خواهند اعلام کنند این اموال مصادره یا توقیف یا بلوکه یا... شده.
دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.
آخرین تحولات در بازار ارز ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2023
موافقت آمریکا با آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی عراق به ایران
طبق قوانین و مقررات بین المللی بانک های کشورهای مختلف فقط پول های کشورهای دیگر را نگه می دارند تا در داد و ستد های بین المللی بنا به درخواست این کشورها از آنها استفاده شود.
تصویب قانون و یا حتی دستور بلوکه کردن اموال کشورها به خودی خود یک کار غیر قانونی است چه برسد به مصادره اموال.
البته خوب همین که این اموال برای سالهای سال در حساب های کشور آمریکا باقی بماند به خودی خود موجب ضرر کشور صاحب مال می شود چرا که ارزش این پول ها زمانی که توقیف شده با امروز بسیار متفاوت است.
به هر حال آنچه که قانونگذاران آمریکایی متوجه آن نیستند این است که این رفتار آنها تیشه به ریشه خودشان زدن است.
پس از جنگ جهانی دوم آمریکایی ها تعهداتی به جامعه جهانی ارائه دادند تا جامعه جهانی را متقاعد کنند پول هایشان را در بانک های آمریکایی نگه دارند ولی از سال 1972 آنها شروع کردند زیر تعهدات زدند.
وقتی که آنها شروع کردند برخی کشورها مانند کوبا و ونزوئلا و ایران و کره شمالی و لیبی را تحریم کردن بسیاری تحلیلگران اخطار می دادند که اگر جامعه جهانی این رفتار غیر قانونی آمریکا را بپذیرد سیستم تجارت جهانی ونظم جهانی به هم می خورد.
طبق قوانین بین المللی فقط شورای امنیت این حق را دارد که کشوری را تحریم کند یا تحریم نکند.
در برخی موارد مانند ایران آمریکایی ها مجبور شدند به شورای امنیت رجوع کنند و متاسفانه برخی کشورها با آمریکا در این زمینه همکاری کردند و تصور می کردند که این راه می تواند آمریکایی ها را مجاب کند که تک روی نکنند و فقط از طریق شورای امنیت اقدام کنند.
اما سیاستمداران بی سیاست آمریکایی متوجه این ماجرا نشدند و تصور کردند چون کشورشان قدرت برتر نظامی جهان را دارد و چون دیگر تک قطبی بر قرار شده آنها نیازی به شورای امنیت ندارند و می توانند خودشان هر کاری دلشان بخواهد در جهان انجام دهند.
اگر به فیلم های آمریکایی در باره رفتار گنگسترها و پدرسالاران نگاه کنید می بینید این تفکر در ذات آمریکایی ها نهادینه شده و آنها امروزه با همین تفکر به جهان نگاه می کنند.
نهایت حماقت آنها زمانی بود که آنها همین سیاست ها را بر علیه بسیاری از کشورهای دیگر از کشورهای مخالف آنها مانند روسیه و چین گرفته تا حتی متحدان شان مانند ترکیه و حتی برخی کشورهای اروپایی اعمال کردند و در نهایت کار به جایی رسید که اعتبار ایالات متحده در جامعه جهانی از بین رفت.
آنها متوجه نبودند که این اعتبار ارزشش بیش از کل پول هایی است که در بانک های آمریکایی موجود می باشد.
برای اینکه مقداری ماجرا را ساده تر کنم بد نیست مثالی بزنم.
پیش بینی ورشکستگی قریب الوقوع  دلار  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2023
سازمان همکاری شانگهای: در حال تدوین نقشه راه برای دلارزدایی هستیم
شاید بسیاری در جریان باشند که در بازار برخی تاجران قدیمی و معروف هستند که آنقدر اعتبار دارند که اگر به مغازه داری و یا بنکداری زنگ بزنند و بگویند فلان تعداد کالایی را می خواهند و یا اینکه فلان مقدار کالا را به نامشان برای جایی ارسال کنند، با همان تلفن کارشان انجام می شود و مغازه دار و بنکدار این اطمینان را دارند که فلان تاجر تاجری معتبر است و سر وقت حساب کتابش را انجام می دهد.
اما کافی است یکی از همین ها یک بار به وعده خود عمل نکند و اعتبارش از بین برود، حتی بر اساس یک اشتباه و نسبت به مبلغی بسیار اندک.
دیگر همه کاسبان در بازار مطلع می شوند و دیگر حاضر نمی باشند با او کارکنند مگر اینکه نقدی کار کند.
دیگر وی اعتبار ندارد.
ماجرای آمریکا هم همین است.
اگر آمریکایی ها جسارت کنند به اموال ایران و یا هر کشور دیگری دست درازی کنند و آنها را مصادره کنند و یا به جای دیگری منتقل کنند عملا بدهی اش نسبت به ایران پاک نمی شود اما اتفاقی که پیش می آید این است که دیگر کشورها بلا فاصله شروع می کنند اموال خود را از بانک های آمریکایی خارج کردن چرا که این واهمه برایشان پیش می آید که شاید روزی روزگاری آمریکایی ها کار مشابهی را با اموال آنها انجام دهند.
عملا این کار سیاستمداران آمریکایی می تواند ضربه ای مهلک به اعتبار سیستم مالی آمریکا پس از ضربه قبلی که موجب بی اعتباری دلار آمریکا شد بشود.
امروزه می بینیم بسیاری از کشورها به دنبال ارز جایگزین دلار می باشند و طبق آمار و ارقام خود آمریکایی ها سپرده های کشورها به دلار آمریکا که زمانی به بیش از 85% رسیده بود امروزه به زور به 51% می رسد و به زودی این سپرده ها حتی به زیر 50% هم خواهد رسید.
به همین دلیل هم می باشد که مشاهده می کنیم بانک های آمریکایی یکی یکی در حال ورشکست شدن می باشند و وزارت خزانه داری آمریکا مشکل بازپرداخت بدهی های دولت را دارد، بدهی هایی که به بیش از سی هزار میلیارد دلار رسیده و وزیر خزانه داری آمریکا رسما اعلام می کند که دولت این کشور امکان پرداخت این بدهی ها را ندارد، یعنی عملا اگر تدبیری اتخاذ نگردد دولت آمریکا ممکن است اعلام ورشکستگی کند.
اعلام ورشکستگی همانا و فروپاشی ایالات متحده آمریکا همان، چون بسیاری از ایالات ها دیگر حاضر نخواهند بود بدهی های ایالت های دیگر را تقبل کنند و به دنبال استقلال خود خواهند رفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала