بلاروس و روسیه از غرب خواستند منافع بنیادی آنها را در نظر بگیرد

CC0 / Pixabay / بلاروس و روسیه از غرب خواستند منافع بنیادی آنها را در نظر بگیرد
بلاروس و روسیه از غرب خواستند منافع بنیادی آنها را در نظر بگیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2023
اشتراک
وزرای خارجه بلاروس و روسیه در بیانیه ای پس از مذاکرات خود اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا و ناتو جهت پایان دادن به بحران کنونی در حوزه امنیت بین المللی باید برای در نظر گرفتن منافع اساسی این دو کشور آمادگی نشان دهند.
به گزارش اسپوتنیک، بیانیه مشترک وزرای خارجه بلاروس و فدراسیون روسیه در مورد اولویت های مشترک سیاست خارجی روز چهارشنبه در سایت وزارت خارجه بلاروس منتشر شد.
در این سند آمده است: "برای پایان دادن به بحران امنیتی کنونی، لازم است که ایالات متحده و ناتو در مسیر مخرب خود در راستای تشدید تنش تجدید نظر کرده، گام هایی برای کاهش تنش برداشته و آمادگی خود را برای در نظر گرفتن منافع اساسی بلاروس و روسیه نشان دهند. نشان دادن اراده سیاسی لازم است تا پارامترهای قابل قبول دوجانبه همزیستی را بر اساس اصول دنیای چندقطبی، برابری و تقسیم ناپذیری امنیت ایجاد شود که به حداقل رساندن پتانسیل درگیری را تضمین کند".
خاطرنشان می شود که مینسک و مسکو متعهد به ایجاد یک نظم جهانی عادلانه دموکراتیک چند قطبی هستند که باید بر اساس روابط مشارکت برابر و همکاری دوجانبه سودمند دولت ها و اتحادیه های آنها باشد.
Закрытие международного авиационно-космического салона МАКС-2019 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.05.2023
بلاروس سامانه‌های دفاع هوایی و هواپیماهای سوخو30 روسیه را دریافت خواهد کرد
در این بیانیه تاکید شده است: "کشورهای ما تلاش می کنند تا اصل تقسیم ناپذیری امنیت را برای همه کشورها به طور مساوی برقرار کرده و هرگونه نقض آن را محکوم کنند. تقویت امنیت برخی کشورها و اتحادیه های آنها به ضرر امنیت سایر کشورها غیرقابل قبول است."
بر اساس آن، طرفین خواهان ایجاد فضای مشترک امنیت اوراسیا مبتنی بر برابری حاکمیتی کشورها، احترام به تنوع و برابری مدل‌های توسعه ملی و اشکال حکومت هستند. در این بیانیه آمده است: "تشکیل چنین فضایی برای تضمین توسعه پایدار و آزاد کشورهای ما، رفاه و سعادت مردمان آنها و حفظ هویت آنها طراحی شده است".
این سند خاطرنشان می کند که بلاروس و روسیه در تلاش برای ایجاد روابط همکاری پایدار با کشورها بر اساس اصول همکاری سازنده، محترمانه و متقابل سودمند هستند. تاکید می شود طرفین در تریبون های سازمان های بین المللی از یکدیگر حمایت می کنند تا منافع دو کشور تامین شود.
در پایان این بیانیه آمده است: "ما از تقویت نقش هماهنگ‌کننده مرکزی سازمان ملل متحد و ارگان‌های اصلی آن، از جمله شورای امنیت، در امور جهانی دفاع می‌کنیم، ما بر تعهد خود به هنجارهای حقوق بین‌الملل، اهداف و اصول منشور سازمان ملل، از جمله برابری حاکمیتی تاکید می‌کنیم. ما نگران تلاش کشورهای غربی هستیم که می خواهند سازمان ملل را تابع منافع خود کنند، آن را به بستری برای فشار بر دولت ها تبدیل کرده و سازوکارهای تصمیم گیری جایگزین و غیر فراگیر را در چارچوب نظریه نامشروع "نظم جهانی مبتنی بر مقررات" ایجاد کنند". تصریح شده است که بلاروس و روسیه مشترکا با سیاسی شدن کار سازمان های بین المللی و پیوستن ساختارهای اجرایی آنها به دستور کار تبعیض آمیز کشورهای غیردوست مخالف هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала