"مکه شمالی"؛ جهان اسلام چه چیزهایی به روسیه بخشید؟

© Sputnik / Alexey Kudenkoانفجار در مدرسه ای در کازان کشته و زخمی برجای گذاشت
انفجار در مدرسه ای در کازان کشته و زخمی برجای گذاشت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2023
اشتراک
از ۱۸‌ تا ۲۱ ماه می، نمایندگان ۷۲ کشور در شمال ترین نقطه توزیع فرهنگ اسلامی یعنی در جمهوری تاتارستان روسیه گرد هم می آیند.
به گزارش اسپوتنیک، در این تاریخ ها چهاردهمین اجلاس بین المللی اقتصادی "روسیه – جهان اسلام: کازان فوروم ۲۰۲۳ " برگزار خواهد شد. برنامه کاری این فوروم همچنین با هدف آشنایی شرکت کنندگان با تاریخ توسعه اسلام در جهان و مخصوصا در کشور روسیه پیگیری خواهد شد.
کشور روسیه معاصر بیشترین جمعیت مسلمانان در اروپا را بالغ بر بیش از ۲۰ میلیون نفر دارد. بخش عمده ای از آنها در جمهوری تاتارستان زندگی می کنند. این منطقه منحصر به فرد است. فرهنگ این منطقه در محل پیوند دو تمدن بزرگ: شرقی و غربی پرورش یافته است. در اینجا تنوع سنت های غنی و اصالت معنوی ملت منطقه ولگا به وجود آمده و باقی ماندند.
در چارچوب برنامه فرهنگی ۲۱ ماه مه، در روز جشن "Izge Bolgar Zhyeny" مهمانان فوروم از شهر باستانی بلغار را که آن را "مکه شمالی" می نامند، بازدید خواهند کرد. اینجا در سال ۹۲۲ میلادی ولگا بلغارستان (جمهوری تاتارستان معاصر)‌ اسلام را به عنوان دین اصلی پذیرفت. این رویداد معمولا در ماه می جشن گرفته می شود و هزاران مسلمان از روسیه و خارج از کشور را گرد هم می آورد. امسال ویژگی این جشن نمایشگاهی از ۱۱ یادگار حضرت محمد (ص) خواهد بود. این نمایشگاه ۲۱ ماه می برگزار می شود.
شرکت کنندگان کازان فوروم از آثار معماری شهر بلغار از جمله مسجد جامع کازان، آرامگاه های شرقی و شمالی، کاخ خان، حمام و حرم، مناره کوچک، اتاق های سیاه و سفید، و همچنین از موزه اسلام بازدید خواهند کرد. در موزه اسلام بزرگترین قرآن چاپ شده جهان را نگهداری می کنند. ابعاد این کتاب مقدس دو بر، یک و نیم متر است و وزن آن ۸۰۰ کیلوگرم می باشد. جلد این قرآن از مرمر سبز و فلزات و سنگ های گرانبها تشکیل شده است. مجموعه تاریخی و باستان شناسی بلغار در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
سنت ها و یادگارهای غنی نیز توسط شهر کازان، میزبان "کازان فوروم"، شهری که سازمان همکاری اسلامی در سال را به عنوان "پایتخت برای جوانان جهان اسلام" اعطا کرد، حفظ شده است. اینجا قرقگاه و موزه کاخ کرملین کازان قرار دارد. بناهای کاخ کرملین کازان از قرن دهم ساخته شده اند و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. از میان این بنا ها می توانیم به مسجد جامع قل شریف که یکی از بزرگترین مساجد روسیه و اروپا است، کلیسای جامع جمهوری تاتارستان، که توسط معماران در قرن ۱۶‌ ساخته شده است، برج کج معروف سویومبیکه (Suyumbike) که‌ یکی از ۱۰‌ برج کج معروف در جهان است، اشاره کنیم. اینجا هم محل اقامتگاه رییس جمهوری تاتارستان قرار دارد.
Государственный историко-архитектурный и художественный музей-заповедник Казанский Кремль в Казани - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2023
ایران در چهاردهمین همایش روسیه - جهان اسلام شرکت می‌کند
همه اخبار فوروم کازان را در سایت اسپوتنیک ایران ببینید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала