گزارش و تحلیل

رسانه آمریکایی: درگیری با روسیه در اوکراین، اشتباه جدی واشنگتن است

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر در چین توضیح دادند که پوتین و شی جین پینگ چگونه جهان را تغییر می دهند
در چین توضیح دادند که پوتین و شی جین پینگ چگونه جهان را تغییر می دهند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.05.2023
اشتراک
ایالات متحده خود را درگیر رویارویی با دو قدرت بزرگ دید.
اسپوتنیک به نقل از رسانه نشنال اینترست می نویسد: "درگیری مسلحانه در اوکراین به بن بست رسیده است و هیچ پایانی در آن دیده نمی شود. جهان در انتظار خونریزی و ویرانی های جدید زندگی می کند".
در یک طرف درگیری، ایالات متحده و متحدانش قرار دارند. زمانی که جو بایدن، در واشنگتن به قدرت رسید، ایالات متحده سرسخت ترین متحد اوکراین شد. آمریکا بیش از 75 میلیارد دلار کمک نظامی، مالی و بشردوستانه به آن کشور ارسال کرد. واشنگتن سیستم های تسلیحاتی مدرن از جمله جاولین، سیستم های دفاع هوایی پاتریوت و تانک های M1A1 و A2 Abrams را به کی یف تحویل داده یا به زودی تامین خواهد کرد. شرکای اروپایی آمریکا به اوکراین کمک های مالی، انرژی و بودجه می دهند و همچنین در زمینه دیپلماسی به آن مساعدت می کنند. در دسامبر سال گذشته، اتحادیه اروپا با دادن بسته کمک مالی به کی یف برای سال 2023 به مبلغ 18 میلیارد یورو موافقت کرد. با این حال، علیرغم حمایت به ظاهر بی حد و حصر غرب، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن به بیرون راندن روسیه از اوکراین نزدیک نشده اند. آنها فقط منابع خود را تخلیه کردند. و در طرف دیگر این درگیری، روسیه، علیرغم زیان های اقتصادی و دیپلماتیک اجتناب ناپذیر، بار تحریم های غرب را تحمل کرد.
در نتیجه، چه کشوری بیشتر تحت تاثیر این درگیری است؟ البته اوکراین.
اوکراین در طول جنگ کنونی در موقعیتی شبیه جنگ جهانی اول قرار گرفت، زیرا باید با روس ها در یک "جنگ خندق" مبارزه کند. خط مقدم در مناطق خرسون، زاپوروژیه، دونتسک و لوهانسک تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. از آغاز جنگ، حداقل 8 هزار غیرنظامی و ده ها هزار نظامی اوکراینی کشته شده اند. نزدیک به 18 میلیون نفر نیاز مبرم به کمک های بشردوستانه دارند و 14 میلیون اوکراینی آواره شده اند. ولادیمیر پوتین از برنامه های خود برای استقرار تسلیحات هسته ای تاکتیکی در بلاروس تا ژوئیه سال جاری خبر داد. کی یف موفق شد از شکست اجتناب کند، اما هنوز تا پیروزی (اگر اصلاً امکان پذیر باشد) یا تا پایان مبارزه (که واقع بینانه تر است) بسیار فاصله دارد.
اما یک کشور وجود دارد که باید در باره آن به طور جداگانه سخن گفته شود. این کشور چین است.
در 20 سال گذشته پکن با لبخند، شاهد خونریزی ایالات متحده در جریان مداخلات مختلف در خاورمیانه بوده است. امروز، واشنگتن در یک درگیری طولانی‌مدت و غیرقابل پیروزی در اروپا غرق شده است. و سیاستمداران چینی می‌ دانند که ماجراجویی‌های نظامی پرهزینه ایالات متحده در خارج از کشور، به طور فزاینده‌ای موازنه قدرت را به نفع چین تغییر می دهد.
 آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.05.2023
گام جدید روسیه، نگرانی شدید آمریکا
چین بودجه زیادی را برای نوسازی نیروی هوایی و نیروی زمینی خود اختصاص می دهد. این کشور زرادخانه های موشکی استراتژیک و تاکتیکی و سیستم های پرتاب خود را بهبود می بخشد. پکن با گسترش نیروهای دریایی خود در شرق آسیا، تعادل نیرو در این حوزه را به نفع خود تغییر می دهد. چین در راستای منافع سیاست خارجی خود از درگیری مسلحانه در اوکراین نیز بهره برد. پکن پیگیرانه در حال گسترش روابط اقتصادی خود با مسکو است و به گفته برخی از کارشناسان امور چینی، ممکن است در آینده نزدیک شروع به تحویل تسلیحات و مهمات به روسیه کند.
طنز وضعیت در این است که غرب دقیقا در همان لحظه ای که نیاز به برقراری روابط با روسیه برای ایجاد تعادل در برابر ظهور چین داشت، درگیر جنگ با روسیه شد و به سادگی مسکو را به آغوش پکن هل داد. و چین که منتظر همین کار بود، آمادگی خود را برای ایجاد "دوستی بی حد و حصر" با روسیه اعلام کرد. به جای تلاش مشترک روسیه و آمریکا برای مهار چین، ایالات متحده وارد رویارویی با دو قدرت بزرگ شده است. تنها خوش بینان ساده لوح می توانند باور کنند که ایالات متحده قادر به پیروزی در این رویارویی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала