گزارش و تحلیل

کارشناس: نیازی به میانجی گری ایران در مسئله ی یمن نیست

© AFP 2023 / Mohammed Huwais/AFOتوقیف دوباره کشتی حامل سوخت برای یمن
توقیف دوباره کشتی حامل سوخت برای یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2023
اشتراک
اختصاصی
فرستاده ویژه آمریکا به یمن روز پنج‌شنبه مدعی شد که توافق برای عادی‌سازی روابط میان ایران و عربستان به تنهایی نمی‌تواند صلح را یمن بازگرداند.
به گزارش اسپوتنیک، "تیم لندرکینگ" در این باره گفت:" درگیری یمن تنها به ایران و عربستان خلاصه نمی‌شود. اختلافات داخلی وجود دارد که به درگیری‌ها دامن زده‌اند و هیچ ارتباطی به ایران و عربستان سعودی ندارند. اما مدت‌ها است که ایران در تلاش بوده تا به درگیری عربستان و یمن خاتمه دهد، بسیاری بر این باور بودند که توافق ایران و عربستان و بهبود روابط میان دو کشور می تواند ایران را به عنوان یک میانجی برای پایان درگیری های یمن قرار دهد".
"جعفر قنادباشی"، کارشناس مسائل خاورمیانه در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "موتور حرکتی توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی عقب نشینی عربستان از مواضع خصمانه خود در قبال ایران بود، بر خلاف آنچه در باور عموم شکل ‌گرفته، موتور حرکت این توافق چینی ها نبودند، ایران از ابتدا سیاست خصمانه علیه عربستان نداشت اما عربستان سیاست های عجیبی در قبال ایران اعمال می‌ کرد، اما در سیاستهای عربستان سعودی تفاوت هایی را مشاهده کردیم که نشان دهنده بازگشت از مواضع گذشته بود".
وی افزود: "سیاست های عربستان همانطور که در قبال ایران تغییر کرد، در قبال سوریه نیز تغییر کرد و قطعاً در قبال یمن نیز متفاوت شده، بنابراین این نکته که بیان شود از آنجایی که ایران با عربستان به توافق رسیده بنابراین موضوع یمن تغییر خواهد کرد تعبیر درستی نیست، چرا که یمنی ها مستقل هستند و در نظام خود سیاست های خوب و اصولی را دنبال می‌کنند، آنها در عرصه نظامی با توجه به این که تحت محاصره هستند قابلیت های منحصر به فردی از خود نشان دادند و ما هرگز نخواسته ایم در مسائل یمن و عربستان مداخله کنیم، عربستان سعودی ۸سال جنگ را علیه یمن به صورت ناجوانمردانه و نابرابر ادامه داد که متاسفانه کشتار زیادی انجام شد، خود عربستان هفت سال از این مدت زمان را در تلاش بود تا جنگ را پایان دهد".
جعفر قنادباشی، عمان را یکی از میانجی های فعال برای پایان جنگ عربستان و یمن عنوان کرد و اظهار داشت: "عمان با توجه به موقعیت جغرافیایی، جایگاه بسیار خوبی برای پایان دادن به درگیری یمن و بهبود روابط دارد، این تاثیرگذاری می‌تواند در قالب بازگشت اسرا، اتباع فرار کرده یا دستگیر شده باشد. خوشبختانه توانمندی و مقبولیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیز در شرایطی است که امکان میانجیگری برای ما وجود دارد و هر آنچه به نفع مردم منطقه و یمن باشد را انجام می دهیم اما اکنون در زمان فعلی به نظر نمی رسد که نیازی به میانجی گری احساس شود به هر شکل دو طرف در حال گفتگو با یکدیگر هستند و امیدواریم بتوانند مشکلاتشان را با یکدیگر حل و فصل کنند".
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2023
گزارش و تحلیل
امیرعبداللهیان: موضوع یمن را مرتبط به جهان یمنی میدانیم
وی تاکید کرد: "آنچه بسیار برای کشورهای منطقه مهم است توجه به ابعاد جنگ یمن هست، اینکه باید توجه شود کلید زدن جنگ خانمان براندازی مانند یمن توسط چه نظام‌هایی بود و سود این درگیری و نزاع در جیب کدام کشورها رفت. حجم اسلحه هایی که فرانسه در این جنگ به فروش رساند بسیار بالا بود و واکنش سازمان ها و مجامع بین المللی نیز بی اندازه خنثی، بنابراین نتایج این جنگ بسیار قابل توجه تر از دیگر موضوعات است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала