گزارش و تحلیل

امیرعبداللهیان: موضوع یمن را مرتبط به جهان یمنی میدانیم

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2023
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری پایان سال خود گفت:

تلاش برای لغو تحریم ها در دستگاه دیپلماسی کماکان ادامه دارد و خرسندیم در چارچوب سیاست خارجی متوازن دستگاه دیپلماسی و دولت در یک سال گذشته دستاوردهای زیادی را با نگاه به آسیا و با اولویت نگاه به همسایگان نصیب کشور کردند.

"در این چارچوب در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش چشمگیر حجم تبادلات تجاری بودیم به طوری که فقط در دو کشور همسایه ما در یکی بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار و در دیگری بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار مبادله تجاری داشتیم، در مناسبات سیاسی با همسایگان در اواسط سال ۱۴۰۱ روابط دو کشور همسایه امارات و کویت با جمهوری اسلامی ایران به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد و در روزهای گذشته شاهد بازگشت ایران و عربستان به روابط طبیعی و اعلام رابطه طبیعی دو کشور بودیم".

۵ دور مذاکره امنیتی با عربستان در بغداد را داشتیم که در جریان سفر آقای دکتر رئیسی به پکن با ابتکاری که از قبل رئیس جمهور چین آن را مطرح کرده بود و این ابتکار مورد موافقت سران دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی قرار گرفت بررسی شد.

"قرار بود آخرین گفتگوها یک هفته بعد از سفر رئیس جمهور ایران به چین توسط معاونان سیاسی وزارت خارجه دو کشور انجام شود، اما در تبادل پیام ها پیشنهاد طرف عربستانی مبتنی بر این بود که کماکان نیازمند یک دور مذاکره سطح‌بالای امنیتی میان دو کشور هستیم فردی که طرف سعودی معرفی کرد همتای دریابان شمخانی بودند و تیمی متشکل از بخش های امنیتی، نظامی و وزارت امور خارجه، آقای شمخانی و همتای سعودی ایشان را همراهی کردند".

ما در آینده نزدیک با وزیر امور خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد و نیز بر سر اینکه هیئت های فنی دوطرف از سفارتخانه ‌ها و کنسولگری ها بازدید کنند توافق داریم تا مقدمات بازگشایی سفارتخانه ها انجام شود.

وی افزود:
"برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و پیش از آن در مجلس ۴۹ سند برای عضویت ایران در شانگهای به تصویب رسید این اسناد در مجلس، دولت و شورای نگهبان با یک محدوده زمانی کوتاه نهایی شد و اتفاقات خوبی بود که امسال رقم خورد و همه چیز برای اعلان نهایی و رسمی عضویت ایران در نشست سران شانگهای در دهلی نو فراهم شده، همزمان بحث عضویت ایران در بریکس را هم کلید زدیم که اقدامات کارشناسی آن با ۵ عضو اصلی بریکس در حال انجام است و به موازات چنین اقدامی در عرصه های سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی تمرکز بر دیپلماسی پارلمانی، دیپلماسی علمی، سلامت و انرژی هسته ای از سوی وزارت امور خارجه در بخش های مختلف دولت قرار دارد".
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:
"آنچه در گفتگوهای چند روزه آقای شمخانی و همتای سعودی خود در پکن انجام شد در بیانیه اعلام شده به استحضار همه رسید ما موضوع یمن را کاملا مرتبط با جهان یمنی می‌دانیم و موضوعی است که طرف‌های یمنی باید در خصوص آن تصمیم بگیرند البته تاکید بر ثبات و امنیت پایدار در منطقه از موضوعات مورد توافق تهران و ریاض در این گفتگوها بوده آنچه اتفاق افتاده این است که مسئله مناسبات تهران و ریاض توافق داریم که به حالت طبیعی باز گردد".
علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2023
روایت شمخانی از توافق برای از سرگیری روابط دوجانبه ایران و عربستان
"ما از طریق حافظ منافع مناسباتمان یعنی کشور سوئیس در ۱۰ روز گذشته پیام هایی را از عربستان دریافت کردیم و پیام هایی را به آنها ارسال کردیم آخرین پیامی که در ۲۴ ساعت گذشته تبادل شده اعلام آمادگی ایران برای نشست وزرای امور خارجه و همچنین پیشنهاد سه مکان برای برگزاری این نشست است که بر مبنای موافقت طرف سعودی انتخاب خواهد شد".
آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان در ادامه اظهار داشت:
"با آقای ملک عبدالله پادشاه اردن به مدت ۴۰ دقیقه گفتگوی دوستانه و صمیمانه انجام شد، پادشاهی اردن از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری ها همواره مورد توجه قرار دارد".
"پادشاه اردن اعلام علاقه‌مندی کرد تا در آینده نزدیک به تهران سفر کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز از سفر ایشان به تهران استقبال می کند البته سفارتخانه ‌های ما در دو کشور باز است و فعالیت‌های ما در سطح کاردار ادامه دارد و قطعا از هرگونه ارتقاء روابط با اردن بشدت استقبال می کنیم".
"همچنین با بحرین و مصر نیز در حال رایزنی برای ارتقاء روابط هستیم، مصر را همواره یکی از کشورهای مهم در جهان عرب می دانیم و از بهبود روابط تهران و قاهره استقبال می‌کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала