وزیر کشور ترکیه مدعی دخالت آمریکا در انتخابات این کشور شد

© AFP 2023 / Adem Altanوزیر کشور ترکیه مدعی دخالت آمریکا در انتخابات این کشور شد
وزیر کشور ترکیه مدعی دخالت آمریکا در انتخابات این کشور شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2023
اشتراک
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه اعلام کرد آمریکا در انتخابات ترکیه مداخله می کند.
به گزارش اسپوتنیک، سویلو به خاطر اظهارات تند خود علیه غرب معروف است. وی پیشتر آمریکا را به تلاش برای ایجاد یک کشور تروریستی در نزدیکی مرزهای این کشور متهم کرده بود. پس از حمله تروریستی سال گذشته در استانبول، وی گفت که آنکارا تسلیت واشنگتن را نمی پذیرد. وی در دیدار با جوانان اظهار داشت که آمریکا همچنان آبروی خود را از دست می دهد، کل جهان از آمریکا متنفر است و اروپا "سرباز پیاده" ایالات متحده است. وزیر کشور روز چهارشنبه نیز واشنگتن را به تلاش برای مداخله در انتخابات این کشور متهم کرده بود.
سویلو در مصاحبه با CNN Turk گفت: "ایالات متحده در این انتخابات دخالت می کند... همه در این کشور از قبل این را می دانند، این را خود رئیس جمهور ایالات متحده می گوید. حمله به محرم اینس... معلوم است از کجا آمده است، مشخص است که کجا هماهنگ شده است. این آمریکاست. در روزهای اخیر، آقای بایدن افراد خود را در ترکیه فعال کرده است."
آمریکا: ایران به خریداری هواپیما، تانک و اس 400 از روسیه علاقمند است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2023
دست رد ترکیه به آمریکا در خصوص ارسال سامانه اس-400 روسی به اوکراین
محرم اینجه، رهبر حزب مملکت، سه روز قبل از انتخابات انصراف خود را از نامزدی اعلام کرد، اکنون سه سیاستمدار برای ریاست جمهوری با هم رقابت خواهند کرد: رئیس جمهور فعلی طیب اردوغان، نامزد حزب مخالف، کمال قلیچداراوغلو و نامزد ائتلاف آتا، سینان اوگان.
سویلو گفت که آمریکا از ابتدا در این انتخابات مداخله کرده است و بایدن گفت که در سال 2016 با کودتا ‌نتوانستیم این کار را انجام دهیم، این بار این کار را با انتخابات انجام خواهیم داد نه کودتا.
وزیر کشور ترکیه معتقد است که واشنگتن "نمی‌خواهد طیب اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، بلکه می‌خواهد به جای او کمال قلیچداراوغلو را ببیند" که طبق برنامه آمریکایی‌ها، رای به اینجه باید به او برسد . او گفت "کسانی که برخی از استراتژی های ما را دوست ندارند در حال تغییر سمت هستند. FETÖ [سازمان فتح الله گولن، واعظ مستقر در ایالات متحده، که آنکارا تلاش کودتای 2016 را با او مرتبط می کند] هنوز فعال است. در راه انتخابات ریاست جمهوری، عملیاتی علیه نامزد در حال انجام می شود.".
قرار است انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز 14 ماه مه برگزار شود. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در صورتی که هیچ نامزدی 50 درصد آرا را کسب نکند، 28 ماه مه برگزار می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала