دست رد ترکیه به آمریکا در خصوص ارسال سامانه اس-400 روسی به اوکراین

© Sputnik / Grigori Syssoev  /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا: ایران به خریداری هواپیما، تانک و اس 400 از روسیه علاقمند است
آمریکا: ایران به خریداری هواپیما، تانک و اس 400 از روسیه علاقمند است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2023
اشتراک
چاووش اوغلو: آمریکا به ترکیه پیشنهاد داد سامانه های اس-400 خود را به اوکراین بفرستد، اما آنکارا نپذیرفت.
به گزارش اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ایالات متحده به ترکیه پیشنهاد داده اس-400 خود را به اوکراین بفرستد اما آنکارا نپذیرفت. ایالات متحده پیشتر ترکیه را از برنامه جت های جنگنده F-35 خود به عنوان مجازاتی برای خرید سامانه های پدافند هوایی اس-400 روسیه حذف کرده بود.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه متعاقباً از پیشنهاد آمریکا برای خرید جنگنده های دیگر خبر داد، اما نه نسل پنجم، بلکه نسل چهارم - F-16. این توافق باید در کنگره، جایی که مخالفان قدرتمندی دارد، مورد مذاکره قرار گیرد. چاووش اوغلو در مصاحبه با هابرتورک گفت: "پیشنهادهای متعددی از سوی ایالات متحده در مورد اس-400 وجود داشت. به ما گفته شد که کنترل را به ما بسپارید. این پیشنهاد بر استقلال ما تأثیر می گذارد. پس استقلال ما کجاست؟" به گفته وی، آنکارا بارها پیشنهادهای مختلفی از آمریکا در مورد اس-400 دریافت کرده است و "اگر آن را کنار می گذاشت، مشکلاتی را که اکنون با واشنگتن دارد، نداشت".

چاووش اوغلو گفت: حتی به ما پیشنهاد شد اس-400 ها را به را به اوکراین بفرستیم، ما گفتیم غیرممکن است.

روسیه و ترکیه در سال 2017 اولین قرارداد برای کیت هنگ اس-400 به ارزش 2.5 میلیارد دلار با امکان خرید یک هنگ دیگر امضا کردند. تحویل اولین هنگ در تابستان و پاییز 2019 انجام شد. در سال 2022، دیمیتری شوگایف، مدیر سرویس فدرال همکاری نظامی-فنی روسیه به گفت که قرارداد تامین هنگ دوم سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 امضا شده و اجرای آن آغاز شده است .
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала