دانیل روبلز، فعال جنبش معلولان مکزیک: "جامعه باید بداند که ما نیز افراد سازنده هستیم ."

© Photoدانیل روبلز، فعال معلول مکزیکی: "جامعه باید بداند که ما نیز افراد سازنده هستیم."
دانیل روبلز، فعال معلول مکزیکی: جامعه باید بداند که ما نیز افراد سازنده هستیم. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2023
اشتراک
دانیل روبلز هارو، یکی از مهمترین و مشهورترین فعالان جنبش معلولان در مکزیک است. او در سن 27 سالگی پروژه های مختلفی را با هدف فراگیرتر کردن محیط زیست و آگاه کردن جامعه از اهمیت این گروه جمعیتی ترویج می کند.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس سرشماری سال 2020 که توسط موسسه ملی آمار و جغرافیا (Inegi) تهیه شده است، مکزیک دارای 6،179،890 نفر با انواع مختلف معلولیت است که 4.9٪ از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهد. بر اساس این تحلیل، اکثر آنها در راه رفتن (48 درصد)، در دیدن (44 درصد) و شنوایی (22 درصد) مشکل دارند. در مورد روبلز هارو، او مردی مبتلا به فلج مغزی شدید است.
او سال ها مبارزه کرده است تا اطمینان حاصل کند که زاپوپان، جالیسکو که او با مادرش مائورا هارو در آنجا زندگی می کند، و کل کشور مکان های بیشتری برای این جمعیت داشته باشد. به همین دلیل، این فعال مکزیکی در کنفرانس آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور کشور حاضر شد. روبلز هارو در طول مشارکت خود، که در 16 مارس 2023 انجام شد، دو موضوع را پیشنهاد کرد: گنجاندن پیکتوگرام ها در سیستم آموزش پایه ملی و توسعه امکانات ویژه مجهز برای افراد دارای معلولیت.
او در مصاحبه با اسپوتنیک می‌گوید: "مهم است که جامعه ما را تنها به مثابه اهریمن نبیند. افراد دارای معلولیت نیز می‌توانند مولد باشند و باید مانند هر شهروند دیگری از حقوق برخوردار باشند."
 روستای شاهکوه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2022
شامل سازی معلولان مناطق روستایی ایران در فعالیت‌های ورزشی و بازی‌های بومی محلی
دنیای پیکتوگرام ها
دانیل نمی تواند به صورت شفاهی یا نوشتاری ارتباط برقرار کند، زیرا او فقط می تواند با چشمان خود ارتباط برقرار کند. با کمک آنها - و همچنین با حمایت مادر و فناوری - است که می تواند نیازها، افکار و احساسات خود را بیان کند. یکی از راهبردهای ارتباطی که استفاده می کنند تابلوی حاوی تصویر است. این پیکتوگرام ها کلمات و ایده های خاصی را نشان می دهند و دسته بندی می شوند.
آنها حاوی عبارات اساسی مانند "بله"، "نه"، "سلام"، "خداحافظ"، "لطفا"، "متشکرم" هستند. آنها همچنین شامل اعضای بدن، افعال، مکان‌ها، اعداد، حالات و غیره می‌شوند." روبلز هارو می‌گوید کاربر به تصویری اشاره می‌کند که بیانگر آنچه می‌خواهد بگوید، می باشد.
او پیشنهاد می کند به محض اینکه مشخص شد فردی در برقراری ارتباط کلامی مشکل دارد، از این روش استفاده شود.
در کنفرانس رئیس جمهور مکزیک، یک فعال پیشنهاد کرد که این سیستم ارتباطی جایگزین در کتاب های درسی رایگان توزیع شده در سطح ابتدایی توسط وزارت آموزش عمومی (SEP) گنجانده شود.
او گفت: "من فکر می کنم پیشنهاد من برای معرفی این اطلاعات در [این مطالب آموزشی] در مکزیک، شروع خوبی است زیرا به این ترتیب ما نسلی از دانش آموزان را تشکیل خواهیم داد که بیشتر در مورد این موضوع آگاه و مطلع خواهند شد."
دانیل روبلز هارو همچنین پیشنهاد ایجاد اولین بانک پیکتوگرام را برای استفاده رایگان داد.
به نظر او برخی از کلماتی که هم در متون و هم در این مجموعه باید وجود داشته باشد عبارتند از: تاکو، لوبیا، ذرت، تاماله، فلفل قرمز، بالرو (یک اسباب بازی معمولی مکزیکی) "rebozo" ،"tianguis" (بازارسیار)، و همچنین عبارات معمولی برای هر منطقه.
این فعال مکزیکی همچنین پیشنهاد می کند که کمپین های آگاهی دهی نه تنها در مدارس، بلکه در مراکز بهداشتی و منازل نیز انجام شود تا بتوانند با این تابلو آشنا شوند و از آن استفاده کنند.
سرویس های بهداشتی مجهز
از سال 2021، روبلز هارو ایجاد فضاهای ویژه برای افراد دارای معلولیت را به اندازه و طراحی که این گروه هنگام رفتن به توالت به آن نیاز دارند، تبلیغ می کند. اولین موفقیت او در زاپوپانبود، جایی که چنین تأسیساتی در یکی از دفاتر عمومی شهرداری راه اندازی شد.
او می‌گوید: "این مکان برای بسیاری از مردم بسیار مفید است. به‌ویژه برای من، وقتی برای انجام کارم می‌روم یا به پارک مجاور محل می‌روم، راحت است."
اگرچه روبلز هارو این پروژه را در اولین پارلمان افراد دارای معلولیت ارائه کرد که مورد حمایت سنای مکزیک قرار گرفت، اما هنوز راه زیادی در این زمینه وجود دارد.
به همین دلیل، او نه تنها در کنفرانس رئیس جمهور مکزیک شرکت کرد، بلکه ابتکار عمل را در وبسایت Change.org تبلیغ کرد، جایی که او در مورد مشکلاتی که افراد دارای نوعی معلولیت برای تعویض پمپرز یا صاف کردن آن باید متحمل شوند صحبت کرد.
وی می گوید: "من در حال مذاکره با یک سازمان اسپانیایی هستم که مفهومی را توسعه داده است که فراتر از یک اتاق ساده است: مجموعه ای از ویژگی های دسترسی را گرد هم می آورد که توسط متخصصان واقعی در این زمینه طراحی و توسعه داده شده است. آنها اتاق های بهداشتی اختصاصی فراگیر نامیده می شوند. این جنبش در سراسر جهان در حال رشد است. امیدوارم به زودی در مکزیک معرفی شود."
ممنوعیت برنامه های ازدواج در تلویزیون ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
مراسم ازدواج ۱۱۴ زوج معلول همزمان با عید قربان در برج میلاد +عکس
محیطی فراگیرتر
روبلز هارو نه تنها یک مبارز پرشور برای حقوق افراد دارای معلولیت است، بلکه یک ستون نویس برای رسانه هایی مانند Yo También است و برای کمتر بیش از یک ماه مشاور ، آریادنا مونتیل ریس، وزیر امور اجتماعی بوده است.
این باعث شد که او اولین مکزیکی با معلولیت شدید شود که در خدمات عمومی این کشور مقام بالایی داشته است.
او چنین نتیجه گیری میکند: خطاب به دولت، جامعه و خانواده‌ها، تکرار می‌کنم، افراد مبتلا به فلج مغزی شدید باید از دوران کودکی ابزارهای لازم برای رشد توانایی‌های خود، حق دسترسی به ارتباطات، آموزش، تفریح ​​و فرصت‌های برابر و بسیاری از موارد دیگر را داشته باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала