احتمال استفاده غرب از آزمایشگاه های اوکراین برای پنهان کردن طرح های ساخت سلاح های بیولوژیک

© Sputnik / Sergei Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات قضایی روسیه
الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات قضایی روسیه   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2023
اشتراک
الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات قضایی روسیه اعلام کرد کار آزمایشگاه‌های بیولوژیکی غربی در خاک اوکراین می‌توانست برای پنهان کردن ساخت سلاح‌های بیولوژیکی لازم باشد.
به گزارش اسپوتنیک، او توضیح داد که کنوانسیون منع توسعه، تولید و ذخیره سلاح‌های بیولوژیکی مقرر می‌دارد که دولت‌های عضو متعهد ‌شوند اقداماتی را برای ممنوعیت این سلاح‌ها در قلمرو خود انجام دهند.
با این حال، به گفته الکساندر باستریکین ، کار در زمینه میکروبیولوژی با استفاده از باکتری ها و ویروس ها می تواند هدف دوگانه داشته باشد - هم ساخت داروها و هم استفاده از عفونت های خطرناک برای ایجاد اجزای سلاح های بیولوژیکی.
Работники в защитных костюмах на птицефабрике в Сеуле, Южная Корея - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2023
بررسی و توسعه ویروس آنفلوانزای مرغی در آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین
مکانیسم مشخصی برای نظارت وجود دارد که پیش بینی می کند کشورهای شرکت‌کننده در کنوانسیون به طور منظم اطلاعاتی را در مورد اینکه کدام آزمایشگاه‌ها در قلمرو آنها فعالیت می‌کنند و چه ظرفیت‌هایی در تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرند، ارائه ‌کنند.
اما اگر کشوری از قلمرو کشورهای دیگر برای انجام تحقیقات در این زمینه استفاده کند، چنین رفتاری می تواند به عنوان تمایل به دور زدن رویه های نظارتی موجود و پنهان کردن اهداف و نتایج واقعی فعالیت های خود تلقی شود. باستریکین در پاسخ به سوالی در مورد امکان توسعه سلاح های بیولوژیکی توسط کشورهای غربی در آزمایشگاه های اوکراین گفت: کمیته تحقیقات روسیه به تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در این زمینه ادامه می دهد.
روز 12 آوریل، شورای فدراسیون روسیه به اتفاق آرا گزارش کمیسیون پارلمانی بررسی فعالیت های آزمایشگاه های بیولوژیکی ایالات متحده در اوکراین را تصویب کرد، این سند قبلاً توسط دومای روسیه حمایت شده است. به گفته کنستانتین کوساچف یکی از روسای این کمیسیون و نایب رئیس شورای فدراسیون ، حداقل 30 آزمایشگاه بیولوژیک ایالات متحده در خاک اوکراین باقی مانده است. این سناتور خاطرنشان کرد که مشتری اصلی چنین تحقیقاتی در واقع پنتاگون است که ممکن است ماهیت نظامی طرح های بیولوژیکی را نشان دهد. به گفته وی، استقرار آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در اوکراین نشان دهنده برنامه های احتمالی آمریکایی ها، استفاده از نظامیان خود علیه روسیه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала