ترکیه از برگزاری نشست سه جانبه "توافق غلات" در 5 ماه می در استانبول خبر داد

Зерновая сделка
Зерновая сделка - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
اشتراک
وزیر دفاع ملی ترکیه گفت که قرار است نشست هیئت‌هایی از ترکیه، روسیه و اوکراین برای بحث درباره "توافق غلات" در 5 ماه می در استانبول برگزار شود.
به گزارش اسپوتنیک، "خلوصی آکار" وزیر دفاع ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد: "معاونان وزرای دفاع ترکیه، اوکراین و روسیه قرار است روز جمعه پنجم ماه می در استانبول دیدار کنند. در این جلسه، برخی از موضوعات به ویژه "ابتکار غله" مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ما امیدواریم که توافق غلات بدون هیچ مشکلی ادامه یابد. زیرا این توافق برای صلح و ثبات در منطقه و همچنین برای کشورهای نیازمند بسیار مهم است. در این زمینه می توان گفت که طرفین نسبت به تمدید این مدت موافق هستند. آرزوی ما این است که بدون هیچ مشکلی این ابتکار را ادامه دهیم".
در همین حال ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه به خرنگاران گفت:" برگزاری این نشست در حال مذاکره می باشد. تاریخ ها هنوز نهایی نشده اند".
پیش از این رویترز به نقل از یک منبع اوکراینی مدعی شده بود که مذاکرات درباره "توافق غذایی دریای سیاه" قرار است روز چهارشنبه با حضور همه طرف‌ها برگزار شود. وزارت امور خارجه روسیه گفت که هیچ اطلاعاتی در مورد دیدار روز چهارشنبه در مورد معامله غلات با طرف روسی وجود ندارد.
سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2023
مقام روس: هیچ پیشرفتی در اجرای خواسته های روسیه درچارچوب معامله غلات وجود ندارد
معامله غلات که در 22 ژوئیه 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراینی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است. یک مرکز هماهنگ کننده مشترک در استانبول مسئولیت هماهنگی حرکت کشتی ها را بر عهده دارد. این معامله بخشی از یک توافق است که از جمله موارد دیگر، رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را نیز فراهم می کند. مسکو خاطرنشان می کند که این دقیقاً همان چیزی بود که اجرا نشد. دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل پیشتر گزارش داد، روسیه قرارداد غلات را در 18 مارس به مدت 60 روز تمدید کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала