گزارش و تحلیل

سفر رئیسی به دمشق، مهر تاییدی بر شکست غرب در برابر محور مقاومت

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
اشتراک
سفر رِئیس جمهور ایران به سوریه حاوی پیامی مهم به غرب است و خبر از خروج سوریه از بحران 13 ساله می دهد.
به گزارش اسپوتنیک، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) ۱۳ اردیبهشت ماه در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی و در پاسخ به دعوت بشار اسد رئیس جمهور سوریه وارد دمشق شد. این نخستین سفر رئیس جمهور ایران به سوریه بعد از ۱۳ سال است.
رئیس جمهور اسد و رئیسی یادداشت تفاهمی در مورد همکاری بلندمدت استراتژیک جامع بین دو کشور امضا کردند. آیت‌الله رئیسی با تاکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات و آرامش در سوریه، گفت: جمهوری اسلامی همانطور که در مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت نیز در کنار برادران سوری خود خواهد ماند.
بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این نشست، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های ایران از دولت و ملت سوریه در روز‌های سخت و بحرانی این کشور گفت: "دولت و ملت سوریه محبت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد".
اسد و رئیسی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2023
اسد و رئیسی یادداشت تفاهم همکاری راهبردی سوریه و ایران را امضا کردند
در اینجا این سوال مطرح می شود که اهمیت سفر آیت الله رِئیسی به دمشق ودیدار با بشار اسد چیست و چه پیامی را می تواند به غرب برساند ؟ طور کل چگونه می شود این سفر را ارزیابی کرد ؟
حسن هانی زاده، کارشناس ارشد کشورهای جهان عرب و سردبیر سابق خبرگزاری مهرنیوز در این رابطه به اسپوتنیک می گوید :
پیام مهم سفر آیت الله رِئیسی به دمشق و دیدار با بشار اسد، گویای این است که سوریه پس از 13 سال در حال خروج از بحران و بازگشت به نقش خود در معادلات منطقه ای و بین المللی است.
به گفته این کارشناس، سفرآیت الله رِئیسی از چند نظر حائز اهمیت است. محور ایران،روسیه وسوریه توانسته در برابرهزاران عنصر تروریستی دست نشانده و آموزش دیده توسط آمریکا و اسرائیل مقاومت کند و آنها را سرکوب کند. این محور مقاومت تشکیل شده از سه کشور روسیه، ایران و سوریه پیامی را به گوش غرب می رساند که میگوید استفاده از نیروهای تروریستی و آشوبگر در این منطقه بی فایده و این سیاست محکوم به شکست است.
به گفته وی، در طول 13 سال گذشته 150 هزار مزدور تروریست توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی وارد سوریه شدند و باعث قتل عام حدود 700 هزار نفر مردم بی گناه سوریه شدند. بر حسب تخمین ها در طول 13 سال حدود 650 ملیارد دلار خسارت به سوریه وارد شده . حسن هانی زاده با تاکید بر مثبت بودن سفر ریس جمهور ایران به دمشق بار دیگر سفررئیس جمهور ایران به سوریه را مهر تاییدی بر شکست غرب در برابر محور مقاومت روسیه، ایران و سوریه دانست.
هانی زاده افزود : تروریست نمی تواند در خدمت اهداف غرب باشد و محور مقاومت این توانمندی ایستادگی در برابر این گونه سیاست ها را دارد .بنابراین بعد از سفر ریس جمهور ایران به دمشق، این کشور وارد مرحله جدیدی از ثبات خواهد شد و جبهه ای گسترده از مسکو تا تهران، بغداد، بیروت و دمشق تشکیل خواهد شد که در برابر هژمونی آمریکا و اروپا ایستادگی خواهد کرد .
او همچنین افزود که ایران همچنان در بازسازی شهرهای ویران شده سوریه کنار دولت و ملت سوریه باقی خواهد ماند .
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2023
گزارش و تحلیل
کنعانی: ایران در بازسازی سوریه نیز مشارکت میکند
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала