گزارش و تحلیل

کنعانی: ایران در بازسازی سوریه نیز مشارکت میکند

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2023
اشتراک
در بیانیه مشترک ایران و آژانس گام‌هایی تعریف شد و موضوع مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران اگر ابهامی در آن است، طرح مسئله شود.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود پیرامون دستگیری چند تن از سران گروه ‌های اسلامگرای آذربایجان در ایران گفت:
خبرهایی که منتشر می‌شود بعضا یا دقیق نیست و یا در ورای آن انگیزه‌های خاصی نهفته باشد. در این ارتباط اطلاعات ریز و دقیقی ندارم اما به طور عام هر فردی اعم از ایرانی و خارجی مرتکب تخلف شود و قوانین را نقض کند طبیعتا با اقدام مراجع ذی ربط رو به رو خواهد شد و استثنایی هم وجود ندارد. از طرح موضوعات غیردقیق در این گونه زمینه‌ها پرهیز شود و مراجع ذی ربط نیز اطلاع رسانی خواهند کرد.
وی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران با آذربایجان افزود: در چارچوب توافق میان دو کشور به ویژه سه دور گفتگو ما شاهد هم آرام سازی فضای رسانه‌ای میان دو کشور بودیم و هم شاهد برداشتن برخی گام‌های عملی برای برطرف کردن سوءتفاهمات.
بر اساس همین تلاش انجام شده و حسن نیتی که شاهدیم ما به عنوان دیپلمات همواره خود را خوشبین به روند سیاسی می‌دانیم.
دیدار امیرعبداللهیان با وزیرامورخارجه جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.04.2023
سومین دور رایزنی های وزیران امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان انجام شد
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای غربی‌ها در خصوص کارشنکی در نصب دوربین‌ها توسط سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در بیانیه مشترک ایران و آژانس گام‌هایی تعریف شد و موضوع مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران اگر ابهامی در آن است، طرح مسئله شود. در همین ارتباط گفتگوها گام به گام دارد صورت می‌گیرد و طرح چنین ادعاهایی در فضای رسانه را درست نمی‌دانیم.
آقای دکتر ناصر کنعانی درباره برنامه هسته ‌ای ایران بیان کرد: فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران مشکل ساز برای هیچ طرفی نیست و ایران عضو معاهده عدم اشاعه و ملتزم به موافقت نامه پادمان، فعالیت هسته‌ایش صلح آمیز است. ما فعالیت هسته‌ای ایران را مشکل ساز برای هیچ طرفی نمی‌دانیم.
وی در خصوص نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه اظهار داشت: ما پیشرفت‌های خوبی در انجام مذاکرات چهارجانبه داشتیم. به عبارتی روند آستانه که پیش از این در چارچوب گفتگوی سه جانبه پیش می‌رفت، علاوه بر نتایج مثبت این موفقیت را داشت که بتواند میان دو طرف موضوع تفاهم و نزدیکی ایجاد کند و زمینه برگزاری نشست چهارجانبه هم فراهم شود. در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم و نشان دهنده این است که مذاکرات به صورت خوب پیش رفته است.
وی درباره سفر رییس جمهور به سوریه افزود: سفر جناب آقای رییسی به سوریه برنامه ریزی شده و طبق برنامه انجام می‌شود. ما پیش از این شاهد سفر رییس جمهور سوریه به ایران بودیم و توافقات خوبی هم انجام شده بود. دو کشور ایران و سوریه همکاری‌های راهبردی دارند به ویژه مبارزه با تروریسم یکی از نمونه‌های موفق همکاری دو کشور است. سوریه وارد مرحله بازسازی شده و ایران همانطور که در فصل مبارزه با تروریسم در کنار سوریه بود، با توجه به طرفیت‌های فنی و مهندسی آمادگی دارد در کنار سوریه باشد. ایران همواره نشان داد که دوست دوران سخت ملت‌های منطقه است. در سوریه ناشی از حمله تروریسم‌های چندملیتی ما کنار سوریه بودیم.
Пресс-конференция министра иностранных дел РФ С. Лаврова - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2023
لاوروف: از دست دادن شانس احیای برجام بدلیل اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا اشتباه است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات مقامات اروپایی علیه برجام گفت: عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در مبحث برجام به معنای رکود کامل در این زمینه یا متوقف شدن تلاش‌های دیپلماتیک نیست. مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام هم همچنان ادامه دارد. تاکید می‌کنم که ایران با رعایت خطوط قرمز خودش آماده جمع بندی مذاکرات است اما مسیر مذاکره هم برای همیشه باز نخواهد بود.
ما در خبرها خواندیم که احیانا تحرکاتی را از سوی برخی طرف اروپایی شاهدیم. چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدامات غیرمنطقی انجام دهد، آنها در پیامی که قبلا از سوی طرف ایرانی دریافت کردند، به طور دقیق می‌دانند که واکنش ایران چه خواهد بود. این پیام به طور کافی گویا است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала