زاکانی: لیستی جامع از بافت ناپایدار تهران تهیه می کنیم

© Photo / IRNAتهران
تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2023
اشتراک
زاکانی: با تعامل اجتماعی با نیویورک مشکلی نداریم.
تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران و دومین شهر پرجمعیت خاورمیانه، یک ابر شهر با مشکلات متعدد است، که شهرداران آن یکی پس از دیگری در تلاش بودند تا جلوی بروز مشکلات جدی تر در تهران را بگیرند.
آلودگی هوا، معضلات زیست محیطی، ترافیک، بار جمعیتی بالا و ناپایداری بافت مسکونی در برخی از نقاط این شهر از عمده معضلاتی است که شهروندان با آن دست و پنجه نرم می کند؛ اما از سوی دیگر امکانات فراوان کلانشهر تهران و زیبایی های آن موجب شده تا روز به روز بر نرخ جمعیت آن افزوده شود.
آقای دکتر علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نشست سالانه ی خود به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
یکی از اهدافی که به دنبال آن هستیم کاهش آلایندگی شهر تهران، عبور از سوخت های فسیلی و استفاده از برق است.
در تلاشیم تا زمینه ای ایجاد کنیم که شهر آلایندگی کمتری را متحمل شود؛ تهران، شهر خوبی است، در صورتی که آلاینده ها در آن نباشند، اما متاسفانه آلایندگی تهران بالا و بسیار خطرآفرین است، هدف گذاری ما برای موتور سیکلت ها در ابتدا ۴۰۰ هزار موتور برقی است که با وزارت صمت تفاهم شده تا امسال پنجاه هزار دستگاه موتور برقی وارد شهر شود.
این موضوع بستر مناسبی برای جلوگیری از آلودگی هوا فراهم می کند چرا که این موتور ها کاری هستند و در تمام طول روز در شهر تردد می‌کنند.
شهردار تهران پیرامون ارتباطات بین المللی با ابر شهر های جهان مشابه تهران بیان کرد:
آن روزی که ایالات متحده آمریکا تحریم ‌ها علیه ایران را اعمال کرد، این شهردار نیویورک بود که شرکت نیسان را تهدید و وادار به خروج از ایران کرد.
شهرداری تهران یک نهاد سیاسی نیست بلکه یک نهاد اجتماعی است، در نتیجه از شهرداری دیگر ابر شهرها نیز مواجهه و تعاملی اجتماعی را مطالبه می کند نه مواجهه ‌ی سیاسی، نظیر رفتار شهردار نیویورک.
ما هم اکنون در مجموعه مراودات خود با شهرهای مختلف خواهرخواندگی با ابر شهرهای جهان را داریم و ارتباطات شایان توجهی بنا کردیم، در نتیجه محدودیتی از سوی ما بر قرار نیست به جز مواجهه ی غیر سیاسی و عالمانه.
آقای دکتر علیرضا زاکانی ضمن تاکید بر اهمیت کاهش خطر و جلوگیری از بروز زمینه های جدید خطرآفرین برای بافت تهران در صورت رخداد زلزله، اظهار داشت:
ما با معضلی به نام زلزله برای تهران مواجه هستیم و از سوی دیگر ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار داریم.
در این زمینه چند اقدام انجام دادیم، ابتدا زمینه نوسازی بافت ناپایدار را فراهم کردیم و خوشبختانه سال گذشته ۶۸ درصد افزایش صدور پروانه ی ساخت در بافت های تاپایدار و فرسوده را داشتیم که خود نوید بخش بهبود بافت ناپایدار تهران است، فضایی مانند محله کن که در ۷۹ هکتار ۵۰۰۰ پلاک وجود دارد دارای ناپایداری بسیار بالایی است، اما متاسفانه ضوابط به ‌صورتی برنامه ریزی شده بود که ساخت و ساز در این منطقه امکان پذیر نبود.
لذا جمع بندی هایی انجام شد که این مناطق در معرض نوسازی قرار می گیرد، مناطقی مانند کن، نفر آباد و یا اسلام آباد تماما در معرض آسیب و خطر هستند با زمینه هایی که فراهم شده در تلاشیم تا میزان خطر را کاهش دهیم و جلوی ایجاد زمینه های خطر جدید را بگیریم.
وی افزود:
لیستی که اکنون در دست داریم ۱۲۹ ساختمان را معرفی می کند که از بعد آتش نشانی ضعیف هستند، اما ما نیازمند لیستی هستیم که همه جانبه بافتهای فرسوده و ساختمان ‌های خطرآفرین را بررسی کند خوشبختانه در حال پیگیری چنین لیستی هستیم؛ البته که به دستگاه قضایی و ساختمان های شناسایی شده در باب آتش نشانی هشدار های لازم را اعلام کردیم.
۱۶ هزار ساختمان را با اولویت ساختمان های بالای ۷ طبقه هدف ‌گذاری کردیم و بیش از ۸ دستگاه، ۲۹ اکیپ تشکیل دادند و در حال پایش این ساختمان ها هستیم.
از میان آنها ساختمانهای ناپایدار را بر اساس میزان ناپایداری بررسی می کنیم، همچنین در بررسی ها نیاز به مقاوم سازی و نوسازی ساختمان های ناپایدار نیز مشخص می شود اتمام بررسی این بافت ها و تهیه لیستی از آنها بسیار جامع و فراتر از آن چیزی خواهد بود که انتظار می‌رود.
امیدواریم بتوانیم ظرف یک سال و نیم این موضوع را به اتمام برسانیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала