Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

عرصه خلیج فارس در روز "خلیج فارس"

خلیج فارس
خلیج فارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.04.2023
اشتراک
خلیج فارس در طول تاریخ در ادبیات سیاسی و ژئوپلتیکی ایرانیان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است، تا جایی که نام خود را در تقویم ملی کشور نیز بعنوان سمبلی از هویت ملی به ثبت رسانده است.
دهم اردیبهشت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام "روز ملی خلیج فارس" نامگذاری شده است که مربوط به سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و خلیج فارس در 1621 میلادی می باشد. در آن سال شاه عباس صفوی توانست نگه هرمز را از چنگ پرتغالی ها در بیاورد.

علاوه بر حادثه تاریخی و برد ارزشمند پادشاه ایرانی که بواسطه آن و خدمات ارزشمند دیگر نام نیک خود را در بین ایرانیان نهادینه کرد؛ در سالهای اخیر اصرار کشورهای عربی حاشیه آن برای تغییر نام تاریخی آن به نام واهی خلیجی عربی، باعث آن شده است که این باریکه آبی به بخشی لاینفک از هویت ایرانیان گردد.

اهمیت خلیج فارس برای ایران و کل منطقه همواره نه تنها به این ختم می شود که بخشی از غرور ملی ایرانیان بوده است، بلکه یک واژه کلیدی در دفتر سیاسی و ابزار قدرت نمایی ایرانیان بوده و عرصه ای برای زور آزمایی قدرت های منطقه ای و جهانی بوده است. از این رو در ذیل به برخی از حوادثی که در سالهای اخیر در این آب راهه راهبردی رخ داده است، اشاره می شود:
توقیف نفتکش متخلف توسط نیروی دریایی ارتش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.04.2023
جزئیات جدید توقیف نفتکش متخلف توسط نیروی دریایی ارتش + ویدئو
- شلیک ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری 655 ایران : در تاریخ دوازدهم تیرماه 1367 پرواز مسافربری 655 ایران که از بندرعباس به مسیر دبی به آسمان بلند شده بود با 275 مسافر و 16 خدمه پرواز توسط ناو آمریکایی «یو اس اس وینسنس» منهدم شد. در توجیه این اقدام کاپیتان ناو آمریکایی اعلام کرد که نگران حمله جنگنده های ایران به خود بوده است و این هواپیما را با جنگنده های ایرانی اشتباه گرفته است.
- جنگ نفتکش ها: در بین سالهای 1985 تا 1988 و در طول جنگ ایران و عراق چندین نفتکش در خلیج فارس مورد حمله قرار گرفتند. هدف عراق از این امر توقف از صادرات نفت ایران بود که توسط آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز حمایت می شد. ایران نیز در مقابل دست به مین گذاری آب راه های بین المللی دست زد. در نهایت این درگیری دریایی که بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین درگیری دریایی در جهان در قرن بیستم بود با آتش بس طرفین به پایان رسید.
- دستگیری ملوانان انگلیسی: در 23 مارس 2007، پانزده نفر از خدمه ناوچه اچ ام اس کورنال بریتانیا در حالی که وارد آبهای ایران در خلیج فارس شده بودند، توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران دستگیر شدند. در تاریخ 4 آپریل همان سال محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت ایران تصمیم به آزادسازی ایشان گرفت.
- حمله به نفتکش های عمان: در تاریخ 23 خرداد 1398 دو نفتکش عمان که با پرچم جزایر مارشال و پاناما در نزدیکی دریای عمان در حرکت بودند، مورد حمله قرار گرفتند. این حادثه در زمانی رخ داد که شینزو آبه نخست وزیر فقید ژاپن در تهران حضور داشت و این نفتکش ها حامل نفت ژاپن بودند.
- سرنگونی پهپاد آمریکایی در تنگه هرمز: در تاریخ 30 خرداد 1398 پهپاد آر کیو- 4 آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز توسط سامانه سوم خرداد سپاه پاسداران منهدم شد. ایران تاکید کرد که این پهپاد وارد آبهای سرزمینی ایران شده ولی مقامات آمریکایی با تکذیب این مطلی اعلام کردند که این پهپاد در حال پرواز بر فراز آیهای بین المللی بوده است.
- توقیف نفتکش "استنا ایمپرو بریتانیا": پس از توقیف نفتکش"گریس 1" که حامل نفت ایران بود، در تاریخ 26 تیرماه 1398 سپاه پاسداران اقدام به توقف نفتکش "استنا ایمپرو" بریتانیا در خلیح فارس کرد. در نهایت و پس از آزادسازی نفتکش ایرانی، تهران دستور آزادسازی نفتکش بریتانیایی را داد.
- حمله به نفتکش "مرسر استریت اسرائیل": در تاریخ 29 ژوئیه 2021 نفتکش "مرسر استریت" اسرائیل در خلیح فارس دچار حمله شد. گفته می شود که ایران این حمله را در پاسخ به حمله اسرائیل به فرودگاه ضبعه صورت داد.
پنتاگون جزئیات حمله به نفتکش اسرائیلی را فاش کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2021
پنتاگون جزئیات حمله به نفتکش اسرائیلی را فاش کرد
- توقف نفتکش آمریکایی: در اولین روزهای اردیبهشت سالجاری نیروی دریایی ارتش ایران اقدام به توقف یک نفتکش متعلق به ایالات متحده نمود. ایران اعلام کرد که علت این عمل تصادف این نفتکش با شناور ایرانی و فرار از صحنه بوده است. سرنوشت حادثه هنوز مشخص نیست .
این حوادث و حوادث دیگر همگی بیانگر اهمیت عرصه خلیج فارس در ساختار سیاسی و اقتصادی جهان می باشد. باید دید اهمیت راهبردی خلیچ فارس در نظم جدید در حال شکل گرفتن جهانی چه صفحه ای را رقم خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала