گزارش و تحلیل

نظم جهانی جدید در حال شکل گیری است

© Sputnik / Alexei Danichevهمایش بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ، انگیزه ای برای ارتباطات اقتصادی ایران و روسیه
همایش بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ، انگیزه ای برای ارتباطات اقتصادی ایران و روسیه   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.04.2023
اشتراک
جمهوریت: "دوره لاله" آمریکا به پایان رسیده است.
اسپوتنیک، حسن ارل، کارشناس سیاست خارجی ترکیه، ستون نویس روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه، می نویسد: پس از سال 1990، دیگر رقیبی در جهان وجود نداشت که بتواند در برابر آمریکا بایستد. آمریکایی ها با تصمیم به اینکه آنها تنها هژمون هستند، ظهور "قرن امریکایی جدید" را اعلام کردند - رهبری جهانی آمریکا که "به همان اندازه برای آمریکا و برای کل جهان مفید است".و ایالات متحده شروع به اشغال جهان از نظر اقتصادی و سیاسی کرد. در دهه 2000، تعداد پایگاه های آمریکایی در مقیاس جهانی به 800 پایگاه رسید. سفارتخانه های ایالات متحده در سراسر جهان مانند فرمانداران استعماری عمل می کردند و سیاست های کشورهایی را که در آن مستقر بودند شکل می دادند. نهادهای مالی جهانی غرب، در درجه اول صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی، نئولیبرالیسم را تحمیل کردند.با غول های دارویی، نفتی، فناوری، مالی، یک سیستم عظیم از تراست ها و کارتل ها در جهان ایجاد شده است. ایالات متحده، ناتو و داووس نامزدهایی را برای رهبران و پروژه های احزاب سیاسی به کشورها تحمیل کردند. ایالات متحده حدود 350 آزمایشگاه تسلیحات بیولوژیکی در 30 کشور جهان تاسیس کرده است.
با این حال، این "قرن آمریکایی جدید" که ما را به یاد "دوره لاله" عثمانی می اندازد، تنها در طول 30 سال سلطنت کرده است. و این بیشتر یک ارزیابی خوش بینانه است، زیرا تاریخ پایان را می توان به درگیری در گرجستان در سال 2008 یا به اعلام ابتکار "یک کمربند و یک جاده" توسط چین در سال 2013 بازگرداند.با این حال، سال 2023 به طور قطع و انکارناپذیر در کتاب های تاریخ به عنوان سال پایانقرن آمریکایی و آغاز نظم نوین جهانی ثبت خواهد شد.
در چین نشانه افول قدرت آمریکا در جهان را دیدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2023
در چین نشانه افول قدرت آمریکا در جهان را دیدند
شواهد محکمی برای این موضوع وجود دارد. اولاً دلار در حال حذف شدن از تخت سلطنت است که به آمریکا جسارت دخالت در همه چیز و همه جای دنیا را می دهد. یکی از نمونه‌های اخیر، بنگلادش اعلام کرد که به روسیه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای به یوان پول می‌دهد. برای اولین بار، کشورهای بریکس از نظر کل تولید ناخالص داخلی از کشورهایG7 پیشی گرفتند. بسیاری از کشورها در آفریقا، آسیا، خاورمیانه، آمریکای جنوبی علیه اربابان غربی استعماری سابق خود شورش می کنند.
ثانیاً، در نشست 20 مارس 2023 در مسکو، رهبران چین و روسیه توافق کردند که بقیه جهان را علیه غرب رهبری کنند. در حالی که چین از لحاظ اقتصادی و سیاسی از روسیه حمایت خواهد کرد، کمک روسیه به چین شامل همکاری های کالایی، نظامی و انرژی خواهد بود. بسیاری از کشورها برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای صف کشیدهاند. چین ایران را با عربستان سعودی آشتی داد و هدف خود را حل و فصل مشکل فلسطین قرار داد. روسیه به سمت پیروزی کوبنده خود در اوکراین پیش می رود.
سوم، ایالات متحده از نظر اجتماعی و سیاسی تقسیم شده است – نئولیبرالیسم تحمیل شده توسط الیگارشی جهانی غرب، ملی گرایی آمریکایی را از بین برده است.خزانه خالی است - بدهی ملی آمریکا 31 تریلیون دلار است. فدرال رزرو کاری جز چاپ پول انجام نمی دهد. چیزی از تولید باقی نمانده است - صنعت غول پیکری که ایالات متحده را به قدرتمند ترین کشور در طول جنگ جهانی دوم تبدیل کرد، نابود شده است. سرمایه جهانی که در داووس تجسم یافته بود، برای تثبیت سلطه ی انحصاری خود، می خواست انقلاب "بازنشانی بزرگ" را ایجاد کند، اما موفق به انجام آن نشد.
و اکنون، در زمان ما، نظم جهانی جدید در حال شکل گیری است. اما برخی از سیاستمداران از این موضوع بی خبر هستند.
دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2023
مدودف: جهان بیمار است و در آستانه یک جنگ جهانی جدید قرار دارد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала