گفتگوی تلفنی شی جین پینگ رئیس جمهور چین با ولادیمیر زلنسکی

© AFP 2023 / Mark Schiefelbein شی جین پینگ
 شی جین پینگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2023
اشتراک
تلویزیون مرکزی چین گزارش داد که شی جین پینگ رئیس جمهور چین با ولادیمیر زلنسکی تلفنی گفتگو کرد.
به گزارش اسپوتنیک، "شی جین پینگ و رئیس جمهور اوکراین تلفنی گفتگو کردند. در این خصوص وزارت خارجه چین اعلام کرد که این تماس به ابتکار طرف اوکراینی صورت گرفته است .
شی جین پینگ در گفتگو با زلنسکی در مورد بحران اوکراین، تاکید کرد که چین همیشه موافق با صلح بوده و گفتگو تنها راه حل این بحران است. او همچنین در گفتگو با زلنسکی از اعزام نماینده چین به اوکراین و دیگر کشورها برای رایزنی درباره حل و فصل سیاسی بحران خبر داد.شی جین پینگ در گفتگو با زلنسکی اظهار داشت که چین تمام تلاش خود را میکند که درگیری در اوکراین در اسرع وقت پایان یابد.
زلنسکی در توییتی نوشت: "گفتگوی تلفنی طولانی و پرمحتوا با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین داشتم. من معتقدم که او مانند انتصاب سفیر اوکراین در چین، محرک قدرتمندی به توسعه روابط دوجانبه ما خواهد بخشید."
زلنسکی پس از گفتگوی تلفنی با شی جین پینگ، از تعیین سفیر خود در پکن خبر داد. اوکراین از زمان مرگ سفیر قبلی، سرگئی کامیشف، در 14 فوریه 2021، سفیری در پکن نداشته است.
مقامات چینی در ماه فوریه طرح صلح خود را پیشنهاد کردند. این طرح شامل 12بند از جمله درخواست برای آتش بس، احترام به منافع مشروع همه کشورها در زمینه امنیت و حل و فصل بحران انسانی در اوکراین بود . به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بسیاری از نکات طرح صلح چین را می توان به عنوان مبنایی برای حل و فصل در نظر گرفت، زمانی که آنها برای این امر در غرب و کی یف آماده باشند. پیش از این، گزارش‌هایی در مطبوعات اوکراین و غرب منتشر شد مبنی بر اینکه ظاهراً شی جین پینگ به کی‌یف می‌رود یا قول داده پس از دیدار با رئیس‌جمهور روسیه با کی‌یف تماس بگیرد. مشاور رئیس دفتر زلنسکی، میخائیل پودولیاک، گفت که ممکن است به دلیل مشکلات خاص، گفتگوی تلفنی بین زلنسکی و رئیس جمهور چین شی جین پینگ انجام نشود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала