سرکنسول ایران: تحریم های آمریکا علیه ایران و روسیه کریدور شمال-جنوب را احیا کرد

© Association “Afanasy Nikitin”آکوچکیان
آکوچکیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2023
اشتراک
دومین همایش بین المللی "حمل و نقل منطقه خزر 2023" با حضور بیش از 300 مهمان و 20 سخنران از تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین کشورهای عضو اوراسیا، ایران، چین و هند در آستاراخان در حال برگزاری است.
به گزارش اسپوتنیک، این همایش که هیئتی از ایران نیز در آن حضور دارد، یک پلت فرم تخصصی برای بحث در مورد موضوعات کلیدی همکاری های لجستیکی، شرکت های حمل و نقل باری و ارائه دهندگان خدمات اکوسیستم لجستیکی ولگا - کاسپین و همچنین کریدور "شمال - جنوب" می باشد.
در این همایش به موضوع توسعه استراتژی های تجاری که پتانسیل های منطقه خزر را به عنوان قطب کلیدی کریدور "شمال-جنوب" و کل سیستم مسیرهای حمل و نقل اصلی اوراسیا یدک می کشد، توجه ویژه ای خواهد شد.
اسپوتنیک فارسی یکی از شرکای رسانه ای رسمی این همایش به حساب می آید.
درابتدای این همایش، مهدی آکوچکیان سرکنسول ایران در آستاراخان در سخنانی گفت:"
"خانم ها و آقایان، اعضای محترم کمیته برگزاری،
مایلم به استحضارتان برسانم موضوع همکاری های حمل و نقلی و بخصوص حمل و نقل چند وجهی و ترکیبی در مرکز توجه ویژه مقامات و مسئولان کشورهای حوزه دریای خزر قرار دارد. این همکاریها میان فدراسیون روسیه و خاصه استان آستراخان با جمهوری اسلامی ایران وارد مراحل جدیدی گردیده و به نوعی دو طرف به فهم مشترکی برای تقویت و تحکیم همکاریها در بخش های مختلف حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی رسیده اند. اهمیت این موضوع از آنجاست که بطور مستقیم می تواند در توسعه تجارت میان کشورهای منطقه و دست یافتن به منافع مشترک و متقابلا سودمند، موثر قلمداد شود.
اعمال تحریم های ناعادلانه و نادرست کشورهای غربی و آمریکا علیه ایران و فدراسیون روسیه هر دو طرف را بر آن داشت تا نسبت به بکارگیری و تحقق ظرفیت های موجود در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب توجه ویژه ای مبذول نمایند. خوشبختانه هر دو طرف با جدیت مباحث و محورهای فنی، لجستیک، بنادر، انبارها و شبکه های حمل و نقل را دنبال می نمایند. در این راستا بحث ایجاد "اپراتور واحد" و توافق میان طرف های ایرانی و روسی بمنظور حمل و ترانزیت بدون مشکل و معطلی بارها از خاک روسیه تا بنادر جنوبی ایران و نهایتا بازارهای هند به مراحل خوبی رسیده است.
با توجه به جایگاه آستراخان بعنوان یکی از قطب های صنایع کشتی سازی فدراسیون روسیه، در این بخش نیز تفاهمات و همکاری های ثمربخشی برای ساخت، خرید و تامین انواع کشتی ها بمنظور توسعه تجارت و حمل و نقل دریایی بین بنادر شمالی ایران و بنادر آستراخان به ویژه بندر سالیانکا بعمل آمده است که می تواند ظرفیت حمل و نقل و گردش بار در سال را تا 40 میلیون تن ارتقا دهد. در این ارتباط لایروبی کانال رودخانه ای ولگا – خزر نیز می تواند در افزایش جابجایی بارها و تردد کشتی ها بسیار موثر قلمداد شود زیرا عمق کم آب این رودخانه (بدلیل عدم لایروبی) مانع بزرگی برای تردد کشتی ها با بارهای بیش از 3 هزار تن به حساب می آید. اگر این رودخانه لایروبی شود، ظرفیت حمل و نقل با همین تعداد کشتی موجود به 3 برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
موضوع مهم دیگری که مایلم به آن اشاره کنم ایده ایجاد اتحادیه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای واقع در حوزه دریای خزر است که برای نخستین بار سال گذشته توسط معاون محترم اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اقتصادی مسکو مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت و در حال حاضر توسط مسئولان کشورهای خزری در حال پیگیری است. ایجاد این اتحادیه به افزایش تجارت بین کشورهای خزری بسیار کمک خواهد کرد.
بنادر ایران در شمال و جنوب کشور مانند بندر انزلی، امیرآباد ، چابهار و بندر عباس در کنار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی واقع در آن مناطق دارای امکانات و ظرفیت‌های بسیار خوبی در جهت توسعه حمل و نقل و ترانزیت منطقه‌ای و بین‌المللی می باشند و دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران برای تحقق راهگذر شمال – جنوب اهتمام ویژه قائل بوده و سرمایه گذاری زیادی در این مناطق بعمل آورده است و البته همچنان برای توسعه ظرفیت های موجود در این مناطق فرصت سرمایه گذاری برای بخش های خصوص و دولتی وجود دارد.
دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاران در این مناطق مشوق ها و مزیت های لازم با اولویت های بالا را فراهم آورده است. من از همین تریبون از شما فعالان، صاحبان سرمایه و تشکل های حمل و نقلی و ترانزیتی دعوت می نمایم تا ضمن مشارکت فعال‌ در تحقق راهگذر شمال – جنوب، در فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری که دولت ایران در مناطق آزاد فراهم نموده است مشارکت نمایید. سرکنسولگری ج.ا.ایران در آستراخان نیز آماده است تا در این زمینه به شما عزیزان کمک و مشاوره لازم را ارائه نماید.
در اینجا لازم می دانم از نمایندگان ایران و مدیران محترمی که از شرکت حمل و نقل بین المللی سینا در این نشست حضور دارند تشکر نمایم. این شرکت حمل و نقل دریایی از ظرفیت های بسیار بالایی در بخش ترانزیت بار و لجستیک و زیرساختها برخوردار است و آمادگی دارد تا در این خصوص با شرکای خود وارد مذاکره و همکاری تجاری شود. امیدواریم در مذاکرات تخصصی با نمایندگان این شرکت توافقات خوبی بدست آید.
در پایان از بذل توجه شما تشکر و سپاسگزاری می نمایم".
نقشه کریدور ریلی شمال - جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
اهمیت کریدور شمال-جنوب؛ موانع و راهکارها
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала