گزارش و تحلیل

کارآفرینان ایرانی برای رفع نیازهای روس ها در شهر آستاراخان کارخانه هایی را می سازند

سرگئی میلوشکین، مدیر کل منطقه ویژه اقتصادی "لوتوس" در آستاراخان
سرگئی میلوشکین، مدیر کل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس در آستاراخان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2023
اشتراک
اختصاصی
کارآفرینان ایرانی در توسعه اقتصاد روسیه در شهرهای بندری دریای خزر مشارکت فعالانه دارند.
اسپوتنیک - سال آینده یک کارخانه بزرگ ایران برای تولید مواد شیمیایی خانگی در آستاراخان آغاز به کار می کند و همچنین در آینده یک کارخانه آرد ایرانی برای نیاز روس ها احداث می شود. این مطلب را سرگئی میلوشکین، مدیر کل منطقه ویژه اقتصادی "لوتوس" در آستاراخان در حاشیه همایش بین المللی " حمل و نقل منطقه خزر 2023" به اسپوتنیک ایران اعلام کرد. وی درباره مشارکت شرکت‌های ایرانی در مناظطق اقتصادی ویژه روسیه در خزر صحبت کرد.
اسپوتنیک: کارآفرینان ایرانی امروز در منطقه اقتصادی ویژه لوتوس در چه فرمتی شرکت می کنند؟
میلوشکین: ما دو منطقه ویژه اقتصادی در آستاراخان داریم. شرکت مدیریت ما درای منطقه صنعتی "لوتوس" و همچنین منطقه بندری "اولیا" است . یک موسسه ایرانی در شهرک صنعتی لوتوس است که هم اکنون در حال اجرای پروژه ساخت کارخانه تولید مواد شیمیایی خانگی است. در حال حاضر این شرکت روزا - شعبه ای از گروه صنعتی خصوصی بزرگ گلرنگ ایران است. محصولات آنها مدتهاست که در قفسه های فروشگاه های روسیه ارائه شده است، آنها محصولات خود را به صورت واردات عرضه می کردند اما متوجه شدند که بازار روسیه خوب است و بنابراین ساخت کارخانه در فدراسیون روسیه راحت تر است. اکنون فونداسیون این کارخانه در حال ساخت و تولید و تامین سازه های فلزی برای دیوارهای کارخانه هم اکنون در حال انجام است. انتظار داریم در دوره بین ماه مه تا ابتدای ماه ژوئن مونتاژ بخش های این کارخانه آغاز شود. قرار است تا پایان سال، ساخت و ساز به طور کامل تکمیل و تحویل تجهیزات کارخانه آغاز شود.
در حال حاضر برنامه ریزی شده است که رژیم منطقه ویژه گمرکی برقرار شود زیرا لازم است بخشی از ساختار وارداتی به محل رسانده شود. به طور کلی کار در حال انجام است. راه اندازی این کارخانه ایرانی هم اکنون برای سال آینده برنامه ریزی شده است.
در مورد منطقه اقتصادی بندر اولیا نیز سرمایه گذاران ایرانی خوش آتیه ای در اینجا حضور دارند. اکنون در حال برنامه ریزی برای کمک به آنها برای ثبت نام و کسب مقام مقیم شرکت کشتیرانی ایرانی خط طلایی (Golden Line Shipping Co) هستیم. اینها سرمایه گذارانی هستند که قصد دارند در صورت کسب وضعیت مناسب، یک کارخانه آرد جدید در منطقه بندر بسازند. اگر تمام این افق ها پشت سر گذاشته شود، در سال جاری عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.
مرکز تجاری ایران در شهر آستراخان روسیه امسال راه اندازی می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.04.2023
کشتی ایرانی ساخته شده در کارخانه کشتی سازی آستاراخان تا پنج ماه دیگر به آب انداخته می شود
اسپوتنیک: و شرکت های ایرانی در مناطق آزاد اقتصادی روسیه چه امتیازاتی دارند؟
میلوشکین: هر کشوری مطابق با قوانین ملی خود در منطقه اقتصادی ویژه کار می کند. در فدراسیون روسیه، طبق قوانین مربوط به مناطق آزاد اقتصادی، مزایایی برای ساکنان خارجی در مالیات بر دارایی، زمین، سود در منطقه اقتصادی صنعتی و در منطقه بندری مزایای ویژه مالیات بر ارزش افزوده به عنوان گزینه اضافی وجود دارد. همچنین حقوق ماهیانه مشمول همان مالیات ها می شود . کارآفرین همان مالیات هایی را می پردازد که باید پرداخت شود، از جمله پرداخت ها به صندوق های اجتماعی. اما مثلاً در مناطق دیگر چنین پرداخت هایی یا کاهش می یابد یا اصلاً پرداخت نمی شود. بنابراین، کارآفرین تمایل بیشتری به استخدام کارگران برای کار در مناطق ویژه اقتصادی دارد. در خزر، تمام مناطق ویژه ای که در بنادر یا مناطق بندری کشورهای حاشیه خزر واقع شده اند، مزایای بسیار جدی دارند که اغلب بهتر از ما است.
اسپوتنیک: آیا اکنون به اندازه کافی کشتی های روسی و ایرانی برای خط کشتیرانی باری وجود دارد یا قرار است این خط کشتیرانی توسعه یابد و این توسعه با چه فرمت و حجمی خواهد بود؟
میلوشکین: خطوط کشتیرانی ساده ای در دریای خزر به اندازه کافی وجود دارد. اما تاکنون هیچ خط کشتیرانی جداگانه ای وجود ندارد که به طور حرفه ای کانتینرها را حمل کند. چرا؟ زیرا امروزه حمل محموله های فله سود بیشتری دارد، نرخ های گمرکی خوبی وجود دارد و کسب و کار خصوصی از این طریق پول در می آورد. دولت هنوز به طور فعال در این زمینه خود را نشان نداده و یک شرکت کشتیرانی دولتی ایجاد نکرده است که بتواند چنین خطی را سازماندهی کند.
بنابراین، به محض ایجاد خطوط کشتیرانی برای حمل و نقل کانتینر، این یک پیشرفت بزرگ خواهد بود، زیرا می توان یک تعرفه واحد، یک سند حمل و نقل را به این خط کشتیرانی، به این کشتی ها، برای اتصال یک زمان یکسان ارسال و غیره متصل کرد. این بلافاصله به راه اندازی عملی کریدور در مسیر ترانس خزر تبدیل خواهد شد. ما به نوبه خود در حال انجام رایزنی ها و مذاکرات هستیم که امیدواریم در نهایت به نتیجه برسد.
دومین همایش بین المللی " حمل و نقل منطقه خزر 2023" با حضور بیش از 300 مهمان و 20 سخنران از تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین کشورهای عضو اوراسیا، چین و هند در آستاراخان در حال برگزاری است.
خبرگزاری اسپوتنیک ایران یکی از شرکای رسانه ای این همایش است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала