نگاه ویژه اسپوتنیک

جنگ داخلی سودان و سیناریو های احتمالی آن

© AFP 2023درگیری های سودان
درگیری های سودان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2023
اشتراک
ساعت ۱ بامداد روز شنبه ١٥ آوريل ٢٠٢٣ جلسه مهم وسرنوشت ساز باحضور عبدالفتاح البرهان رئيس شوراى عالى نظامى وفرمانده ارتش سودان، معاون وى وفرمانده نيروهاى واكنش سريع محمد حمدان دقلو (حميدتى) ورهبران احزاب سوداني امضا كننده چارچوب سیاسی در محل فرماندهی ارتش سودان تشکیل وتفاهمات مهمی از جمله موضوع ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش صورت گرفته است، اما گفته می شود دقایقی بعد از پایان جلسه سربازان ارتش یکی از پایگاه های نیروهای واکنش سریع در شهرک ورزش واقع در جنوب خارطوم محاصره کردند که بلا فاصله نیروهای واکنش سریع به محل اقامت البرهان حمله میکنند ودر گیری های گسترده در خارطوم ‌وشهر های دیگر از جمله مروی در شمال سودان والفاشر در غرب سودان آغاز می شود واتهامات متقابل نیز علیه هم دیگر را آغاز نمودند.
صف بندی منطقه ای وبین المللی با دوطرف درگیر به این صورت که امریکا اتحادیه اروپا مصر وعربستان با فرمانده ارتش البرهان وامارات روسیه وحفتر لیبی با ونیروهای واکنش سریع حمیدتی قرار دارند.
علت اصلی این درگیری ها در دو نکته ظاهری ویک نکته پنهانی میتوان خلاصه کرد:
دو نکته ظاهری عبارتند از:
۱- هر دو نیروی مسلح پس از سرنگونی دولت عمر حسن البشیر رئیس جمهور مخلوع سودان در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ تمایل جدی برای واگذاری قدرت به غیر نظامیان را ندارند وبا توجه به اینکه هر دو در کشتار تظاهر کنندگان معترض دست داشتند وبیم آن را دارند که پس واگذاری قدرت به مخالفان غیر نظامی دستگیر ومحاکمه شوند.
۲- موضوع مدت زمان ادغام نیرو های واکنش سریع در ارتش وشرایط ادغام نیروها، ارتش خواهان ادغام آنها در مدت دوسال وبا طبق مقررات ارتش رتبه بندی شوند، حمیدتی تاکید دار که در مدت ۱۰ سال این ادغام صورت بگیرد وباهمین رتبهایی که دارند ادغام شوند بدون اعمال مقررات سخت ارتش.
خوانندگان دیلی میل معتقدند روسیه با دیدن ارتش آمریکا از خنده خواهد مرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2023
رسانه ها از احتمال ارسال نیرو توسط آمریکا به بندر سودان خبر دادند
نکته پنهانیاین جنگ:
در این درگیری ها مسلح دخالت رژیم صهیونیستی نمایان است اولا هردو فرمانده رابطه صمیمی با نتنیاهو داند ودوم هدف سران اسرائیل برای کوچک کردن کشور پهناور سودان (2.400.0000 کم مربع) در برنامه خود دارند که در سال ۲۰۰۱ جنوب سودان را (619.000 کم مربع) را جدا کردند واکنون هم فرصتی هست برای تجزیه بیشتر سودان.
باتوجه به فراخوان نیروهای مسلح دو طرف از استان های دور افتاده به پایتخت وایجاد خلأ امنیتی ونظامی در استان هایی که آرزوی جدایی از سودان دارند، چهار سیناریو برای آینده سودان متصور است:
۱- سه استان بزرگ ومهم دارفور در غرب کردفان در جنوب ودریای سرخ در شرق از سودان جدا شوند که دو استان اول سرشار از منابع نفتی، معادن بهادار از جمله طلا واورانیوم، منابع آب وکشعوری ودامداری بسیار، اما استان دریای سرخ دارای ساحلی ۷۵۰ کیلومتری ودو بندر مهم پورت سودان وسواکن که تنفس حمل ونقل واقتصاد سودان محسوب می شوند، اهالی این استان ها از قدیم معتقند دولت مرکزی سودان به آنها توجه ندار وبا آن ها نژاد پرستانه برخورد میکنند ود ضمن همه سران جنبش های آنها نیز با اسرائیلی ها ارتباط دارند.
۲- با توجه به جنگ داخلی وخلأ امنیتی در مرزها ورود داعشیها به سودان که در ۵ کشور آفریقایی در غرب سودان باکمک امریکا فرانسه وانگلیس مستقر هستد، محتمل است.
۳- قبايل اثيوبي مدعى مالكيت منطقه قفشه در جنوب شرقى سودان هستند وپیش از این درگیریهای خونین در آن منطقه انجام شد وتشنجات قبلی ادامه دارد که در این جنگ داخلی برای آنان فرصتی خواهد بود تا این منطقه را از سودان جدا کنند.
۴- باتوجه به ناموفق شدن طرح اسرائیلیها برای انتقال فلسطینیهای غزه به الانبار عراق وسینای مصر این احتمال وجود دارد که پس از جدایی استان دریای سرخ از سودان آنان را در مناطق شمال این استان اسکان دهند.
وزارت خارجه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.04.2023
وزارت خارجه ایران: هماهنگی‌ برای خروج اتباع ایرانی از سودان در حال انجام است
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала