رسانه: واشنگتن به کی یف همان هشداری را داد که به کابل در سال 2021 داده بود

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر اختلافات قابل توجهی بین بایدن و زلنسکی به وجود آمده است
اختلافات قابل توجهی بین بایدن و زلنسکی به وجود آمده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.04.2023
اشتراک
روزنامه پولیتیکو در مقاله ای نوشت، ایالات متحده دقیقاً همان هشداری را به اوکراین داد که در سال 2021 قبل از شکست توسط طالبان* به دولت افغانستان داده بود.
به گزارش اسپوتنیک، به گفته این روزنامه، مقامات ایالات متحده، اوکراین را در مورد خطرات ناشی از گسترش بیش از حد جاه طلبی ها و پراکنده کردن نیروها آگاه کرده اند. این روزنامه مدعی است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در سال 2021 زمانی که طالبان یک حمله گسترده را برای به دست گرفتن کنترل کل کشور آغاز کرد، دقیقاً همان هشدار را به رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی، اعلام کرد.
دولت قبلی ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و طالبان در 29 فوریه 2020 توافقنامه صلح را در دوحه امضا کردند. ایالات متحده و متحدانش متعهد شدند که طی 14 ماه تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند. طالبان نیز به نوبه خود تضمین کردند که از خاک افغانستان برای فعالیت هایی که امنیت آمریکایی ها و متحدان آنها را تهدید می کند، استفاده نخواهند کرد.
در 14 آوریل 2021، بایدن اعلام کرد که تصمیم به پایان دادن به عملیات در افغانستان گرفته است. ایالات متحده این جنگ را در اکتبر 2001 آغاز کرد. در اوج عملیات در سال های 2010-2013، تعداد نیروهای غربی در افغانستان از 150 هزار نفر فراتر رفت. خروج نیروهای آمریکایی از ماه می 2021 آغاز شد. واحدهای اصلی رزمی آمریکا و ناتو در سال 2014 از آنجا خارج شدند.
پس از اعلام آمادگی ایالات متحده آمریکا برای خروج نیروهایش از این کشور، طالبان عملیات گسترده ای را برای برقراری کنترل بر افغانستان آغاز کردند. در 15 اوت 2021، رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی به خارج از کشور گریخت و طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند. تا اوایل سپتامبر 2021، ارتش آمریکا به طور کامل افغانستان را ترک کرد و به حضور تقریبا 20 ساله خود در این کشور پایان داد.
* با تصمیم دادگاه عالی روسیه در 14 فوریه 2003، طالبان به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده و فعالیت آن در روسیه ممنوع است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала