گزارش و تحلیل

ترس آمریکا از به گوش رسیدن صدایی متفاوت

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان ملل
سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.04.2023
اشتراک
دکتر عباس اصلانی، مدیر مسئول روزنامه ایران ‌دیلی: آنها میخواهند جلوی هر روایتی متفاوت با روایت آمریکایی را بگیرند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در حالی روز گذشته عازم نیویورک، مقر سازمان ملل متحد شد که تیم خبری همراه او ویزای ورود به ایالات متحده را دریافت نکردند، سرگئی لاوروف ریاست دو نشست شورای امنیت سازمان ملل را در روزهای دوشنبه و سه شنبه بر عهده دارد و قرار است امروز دوشنبه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز دیدار و گفتگو کند.
آقای دکتر عباس اصلانی، مدیر مسئول روزنامه ایران ‌دیلی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما مدتهاست که شاهد اقدامات محدود کننده آمریکایی‌ها در حوزه رسانه، اطلاع رسانی و آزادی بیان هستیم؛ این موضوع بیشتر در قبال کشورهایی نظیر روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران پررنگ است، چرا که این کشورها سیاست ‌های مستقل دارند و موج خبرسازی آمریکایی را دنبال نمی کنند، در نتیجه صدای آنها از ماهواره ها، اینترنت و شبکه ها حذف می‌شود و در اقدامات علنی تر صدور روادید برای خبرنگاران آنها انجام نمی شود.
مشابه با اتفاقی که برای خبرنگاران روس در سفر آقای لاوروف به مقر سازمان ملل متحد رخ داد، برای خبرنگاران ایرانی در سفرهای وزرا و روسای جمهور به مقر سازمان ملل متحد رخ داده بود و این موضوع صرفاً بیانگر ترس ایالات متحده آمریکا از به گوش رسیدن صدایی متفاوت نسبت به آنچه آنها میخواهند در رسانه است.
آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2023
بلینکن: آمریکا به اخلال در برنامه های نظامی ایران و شبکه تدارکاتی آن ادامه می دهد
آنها میخواهند جلوی هر روایتی متفاوت با روایت آمریکایی را بگیرند، این در حالی است که معمولاً زمانی که خبرنگاران آمریکایی برای مصاحبه با مقامات و سران کشورها درخواست می دهند درخواست آنها مانند خبرنگاران دیگر رسانه ها در هر کشوری بررسی می شود به ویژه در جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم با خبرنگاران آمریکایی تاکنون انجام شده، صدور روادید انجام شده و مصاحبه های آنها در ایران اخذ شده، این موضوع در مورد روسیه نیز صادق است؛ اما متاسفانه زمانی که شرایط برعکس می شود و خبرنگاران ایرانی یا خبرنگاران روس قصد دارند برای دریافت مصاحبه یا همراهی سران کشورشان به ایالات متحده سفر کنند غالباً دچار مشکل هستند و همکاری لازم از سوی دولت آمریکا شکل نمی گیرد.
وی افزود: البته باید مد نظر داشت که این محدود سازی صرفاً مربوط به شبکه، سایت یا ماهواره ها نمی شود بلکه در شبکه‌ های اجتماعی نیز شاهد از بین بردن صدای غیر آمریکایی بودیم و حتی شبکه های اجتماعی غیر غربی نیز با محدودیت های فراوانی مواجه می شوند نظیر تیک تاک که اخیراً شاهد آن بودیم و بحث برانگیز شد.
آقای دکتر عباس اصلانی، ضمن تاکید بر نقض صریح و آشکار آزادی بیان توسط ایالات متحده آمریکا بیان کرد:
معمولاً زمانی که روسای جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته جهت حضور در مقر سازمان ملل متحد برای سفر به آمریکا اقدام کردند، خبرنگاران همراه آنها برای اخذ ویزا دچار مشکل شدند، در صورتی که مرسوم است کشور میزبان با خبرنگاران هیئت همراه روسای جمهور و وزرا همکاری میکند.
Флаги в Центральных учреждениях Организации Объединенных Наций в Нью-Йорке, США - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.04.2023
نمایده دائم روسیه کمیسر سازمان ملل را بابت استاندارد های دوگانه به باد انتقاد گرفت
علاوه بر این در حوزه غیر رسانه ای نیز ورزشکاران، هنرمندان، خوانندگان و اعضای تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران جهت اخذ روادید دچار مشکل میشوند.
مدیر مسئول روزنامه ایران دیلی به مسئولیت غیر قابل انکار آمریکا جهت پذیرش خبرنگاران و سران کشورها برای حضور در مقر سازمان ملل متحد اشاره کرد و اظهار داشت:
خبرنگاران، روسای جمهور و وزرای کشور ها نه به عنوان سفری به ایالات متحده آمریکا بلکه به عنوان سفر به مقر سازمان ملل متحد عازم نیویورک می شوند و آمریکا به عنوان کشور میزبان موظف به همکاری است در صورتی که چنین رفتارهایی از سوی ایالات متحده آمریکا ادامه پیدا کند، مقر سازمان ملل متحد باید به کشوری دیگر منتقل شود که همکاری‌ های لازم برای حضور منصفانه تمامی کشور ها انجام شود.
این نکته بارها توسط مقامات ایرانی ذکر شده اما متاسفانه این رفتار آمریکا ابعاد فراوان و گسترده‌ای دارد و به نظر می رسد که به صراحت نقض وظایفی است که به عنوان میزبان سازمان ملل متحد برای این کشور تعریف شده.
وی تاکید کرد: قطع صدا، نظر و دیدگاه توسط ایالات متحده آمریکا تنها مربوط به حوزه رسانه نمی‌شود، بلکه در حوزه اقتصادی با اعمال تحریم ها و منزوی کردن اقتصاد کشورها، در حوزه سیاسی با لابی گری ها و ایجاد جهت های سیاسی مشخص و در حوزه های فرهنگی با اشکال مختلف تلاش می‌کنند تا محدودیت ها را برای کشورهای دیگر ایجاد کنند.
اما با توجه به شکل گیری روند های مستقل از آمریکا، به نظر می رسد این سیاست آمریکایی‌ ها شکست خورده محسوب می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала