گزارش و تحلیل

آیا بعد از اوکراین، خاور میانه پایگاه آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا می شود؟

© Fotolia / Losevsky Pavelلیزر در آزمایشگاه
لیزر در آزمایشگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2023
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین، امروز در توییتی نوشت: خبرهای منتشره در خصوص آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین و برخی کشورهای جهان عمیقا نگران کننده است.این فعالیت‌ها برخلاف تعهدات بين‌المللی آمریکا بخصوص کنوانسیون منع تسلیحات بیولوژیک و تهدیدی برای بشریت است.
ناصر کنعانی در توییت خود نوشت: موضوع نیازمند تحقیق بی‌طرفانه بين‌المللی است.
پیرامون فعالیت های آزمایشگاه های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین ، آقای روح الله مدبر، دکتری روابط بین الملل به سوالات خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.
اهمیت این موضوع برای ایران در این برهه زمانی به چه دلیل است؟
روح الله مدبر: چند نکته بسیار حائز اهمیت است. نکته اول این است که ایالات متحده آمریکا سال هاست به صورت غیر قانونی در برخی از کشورهایی که با آنها همکاری می کند، خصوصا کشورهایی که تحریک می کند و فریب می دهد تا آنها به عضویت ناتو بپیوندند، اقدام به ساخت آزمایشگاه های بیولوژیک و سلاح های کشتار جمعی بر مبنای پاتوژن می کند. یکی از آن کشورها اوکراین است.

آمریکا درسال 2005 بر اساس توافقی که با دولت اوکراین انجام داد به صورت مخفیانه و محرمانه شروع به ساخت آزمایشگاه های سلاح های کشتار جمعی و میکروبی در این کشور کرد.

من اطلاع دارم که دولت فدراسیون روسیه بیش از 20 هزار صفحه سند را در رابطه با این آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در منطقه، خصوصا در اوکراین در اختیار سازمان ملل قرارداده است. اما سازمان ملل متحد چون سازمان مستقلی نیست و نیز زیر نظر آمریکا حرکت می کند و در مقابل خلاف های آمریکا غالبا سکوت می کند. و چون یک سازمان کاملا بی طرف نیست و یک سازمان جانبدارانه آمریکا است در مقابل این جنایت آمریکا سکوت کرده است.
آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2022
آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا در اوکراین
همانطور که می دانید در طول جنگ هشت ساله تحمیلی، توسط رژیم بعث عراق با پشتیبانی آلمان و ایالات متحده آمریکا و البته انگلستان که از صدام حمایت می کردند به ایران حملات شیمیایی شد و هزاران نفر از مردم ایران در اثر بمباران شیمیایی کشته شدند و به شهادت رسیدند و اثرات آن هنوز هم وجود دارد.
برای همین جمهوری اسلامی ایران می داند که آزمایشگاه های سلاح های میکروبی و بیولوژیک چه خطرات مهمی را برای جامعه جهانی در بر دارد و این تجربه را دارد که آمریکا و آلمان و انگلستان که برای استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ ایران و عراق، ازعراق حمایت کردند، با دادن سلاح های شیمیایی شان به صدام چه جنایتی در حق ایران انجام دادند.
امروز هم مواضع ایران همواره به این صورت بوده است که گسترش ناتو به سمت شرق باعث ناامنی می شود. جایی که ناتو گسترده می شود در همان کشورها همین مراکز مخفی به بهانه تولید سلاح ایجاد می شود.
اوکراین که امروز محل درگیری مستقیم بین روسیه و آمریکا است، یک محلی بوده است برای جنگ نیابتی و یک مرکزی برای تهدید علیه روسیه؛ در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و خصوصا امنیتی محسوب می شود.
امروز وقتی می بینیم که مراکز سلاح های میکروبی که در اوکراین ایجاد شده دارد افشا می شود به عمق این فاجعه می رسیم که روس ها سال ها با آن مواجه بودند و دولت فدراسیون روسیه در برابر این جنایت صبوری کرد.
به هر حال وجود مراکز تولید سلاح های میکروبی در اوکراین مسئله ای است که الان افشا شده است و ضرورت دارد تا جامعه جهانی در مقابل آن اقدام کند. نیروهای اوکراینی درچندین مورد در عملیات ها علیه سربازان روس از سلاح های شیمیایی استفاده کردند.
اما سکوت جامعه جهانی نشان دهنده آن است که هر کشوری که در برابر این اقدام آمریکا که در اوکراین انجام می دهد، سکوت کند در برابر این جنایت سهیم است.
با توجه به این امر که ایران تجربه استفاده از سلاح های شیمیایی را بر علیه خود دارد، به نظر شما درصورت عدم توقف فعالیت های آزمایشگاهی آمریکا و عدم پاسخگویی آمریکا، استفاده از سلاح های بیولوژیک به چه سمت می رود؟
روح الله مدبر: باید به این نکته اشاره کنم که بر اساس اسناد به دست آمده آزمایشگاه های میکروبی که آمریکا در اوکراین ایجاد کرده است از نوع خطرناکترین در نظام بین الملل است چون بر مبنای پاتوژن انسانی و گیاهی و بر مبنای ترکیب بین هوا و خاک ایجاد شده است. یعنی یک نوع ویروس بسیار خطرناکی را ایجاد می کند.
این یک تهدید مهم اول برای مردم اوکراین و بعد همسایه های اوکراین است و بعد تهدیدی برای اروپای شرقی است و مردم اروپا هم در برابر این جنایت در حال قربانی شدن هستند چون رهبران اروپایی که مستقل نیستند به خاطر حمایت از آمریکا در برابر این مواضع سکوت می کنند.

برمی گردیم به این مسئله که روسیه در اقدام پیش دستانه عملیات ویژه نظامی را انجام داد و این یک کار بسیار مهمی برای گسترش صلح در نظام بین الملل است.

اگر روسیه وارد عملیات ویژه نظامی در اوکراین نمی شد بخش عمده ای از این آزمایشگاه های بیولوژیک در اوکراین شناسایی نمی شدند.
می دانیم که در طی عملیات ویژه نظامی در اوکراین بسیاری از این آزمایشگاه ها شناسایی شدند و توسط ارتش روسیه از بین رفتند و مدارکی به دستشان رسید و این مدارک را به مجامع بین المللی فرستادند. اما هنوز بخشی از این آزمایشگاه ها که در بخش های غربی اوکراین واقع هستند در اختیار آمریکا و ناتو است.
روسیه: آمریکا 336 آزمایشگاه بیولوژیک در 30 کشور را مدیریت می کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2022
روسیه: آمریکا 336 آزمایشگاه بیولوژیک در 30 کشور را مدیریت می کند
پس نکته اول این است که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در راستای صلح و کمک به بشریت و جلوگیری از گسترش آزمایش های بیولوژیک بوده است.
نکته دوم این است که اگر مابقی آزمایشگاه هایی که در اوکراین و بخش های غربی این کشور واقع هستند از بین نروند اول مردم اروپا هستند که قربانی می شوند.
به خاطر این که ما می دانیم گروه های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره وارد اوکراین شده اند و ممکن است آنها هم به این سلاح های شیمیایی دست پیدا کنند که قطعا دست پیدا کرده اند و می توانند از این سلاح های شیمیایی در کشورهای اروپایی استفاده کنند وبا حمایت آمریکا و ناتو هیچ کدام از اعضای بشریت از این سلاح های شیمیایی که در اوکراین وجود دارد در امان نیست.
امیدوارم که جامعه جهانی به یک خردی برسد و در برابر این که اوکراین امروز به یک انباری برای گسترش سلاح های کشتار جمعی تبدیل شده است اقدامی نماید. سلاح های شیمیایی جزو خطرناکترین سلاح های کشتار جمعی محسوب می شود و توسط افراد قابل حمل است و هیچ کنترلی نمی توان بر آن داشت.
جامعه جهانی باید به سمتی برود که رژیم مافیایی زلنسکی را سرنگون کند تا جلوی ادامه این جنایت به خاطر حضور زلنسکی گرفته شود و افراد عاقلی با حمایت مردم اوکراین برسر کار بیایند تا اجازه ندهند تا اوکراین، مرکزی برای تولید این گونه سلاح ها شود که عواقبش اول گریبان گیر خود مردم منطقه است.
اگر فعالیت این آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین متوقف نشود، آیا می توان انتظار داشت که آمریکایی ها این آزمایشگاه ها را در خاورمیانه ایجاد کنند؟
روح الله مدبر: برنامه جدی آمریکا این است که این آزمایشگاه ها را وارد خاورمیانه کند و معلوم نیست شاید درکشورهایی اقداماتی را انجام داده باشند. ما مشکوک به این مسئله هستیم که در پایگاه های آمریکایی در سوریه هدف شان ایجاد چنین آزمایشگاه هایی باشد. لذا هر جایی که آمریکا به بهانه گسترش ناتو یا هر بهانه دیگری حضور پیدا کند آن جا را ناامن می کند.
ما دیدیم که اسنادی به دست آمده است که هرجا آمریکا حضور داشته و از آن جا خارج شده است از آن منطقه برای ماجراجویی و تولید آزمایشگاه های خطرناکش استفاده کرده است.

آمریکا در کنارتولید سلاح های شیمیایی در مناطقی که به دست می آورد، آزمایشگاه های تولید مواد مخدر هم در دستور کار خود دارد.

بعید نیست که آمریکا در خاورمیانه هم این کار را شروع کرده باشد. به همین علت رهبران و مردم خاور میانه باید حساس باشند و بدانند که اگر پای آمریکا در این مناطق مستحکم شود اول امنیت و سلامت آنها دچار خطر می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала