کارشناس: نفس های دلار در تجارت جهانی به شماره افتاده است

دلار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2023
اشتراک
استاد گروه مطالعات سیاسی، مدیر گروه تحقیقاتی اقتصاد ژئوپلیتیک در دانشگاه مانیتوبا می گوید، سیستم بانکی ایالات متحده در حال حاضر در یک "رکود" به سر می برد و تعدادی از کشورها در حال حاضر سیستم تجارت دلار را کنار گذاشته اند. این موضوع می تواند به پایان سلطه "پول ایالات متحده" در اقتصاد جهانی منجر شود.
به گزارش اسپوتنیک، "رادیکا دسای" تحلیلگر سیاسی و اقتصادی روز چهارشنبه در نشست نظم نوین اقتصادی در سایت باشگاه والدای گفت:" البته ایالات متحده مایل است سیستم دلار را حفظ کند. اما از آنجایی که در داخل آن تناقضاتی وجود دارد و کشورهای دیگر آن را رد می کنند، اکنون همه چیز در حال انفجار است".

وی ادامه داد:" آیا واقعاً می توان به انحصار دلار پایان داد؟ سیستم بانکی ایالات متحده اکنون در حال شکست است. بنابراین فکر می کنم روزهای دلار به پایان رسیده است."

دسای در مورد احتمال ظهور گزینه‌های جایگزین در تجارت جهانی برای پول آمریکا خاطرنشان کرد: "اینکه بعد از دلار چه اتفاقی می‌افتد چندان مهم نیست و به نظر در این مرحله ابزارهای مالی مختلفی براساس توافق‌های منطقه‌ای یا دوجانبه ایجاد می‌شود".
این تحلیلگر خاطرنشان کرد که حتی در حال حاضر نیز توانایی ایالات متحده برای مقاومت در برابر تلاش‌ها، مثلاً در مقابل برزیل، برای کاهش نقش دلار در تجارت بسیار محدود است.
یوآن چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2023
آیا یوآن می‌تواند دلار را به چالش بکشد؟
وی ادامه داد:" اما هر اتفاقی که بیفتد، باید یک مدل مبتنی بر سیستمی غیر از سیستم دلاری باشد، زیرا سیستم فعلی به طور ناگهانی نمرده است".
به گفته او، سیستم دلار هرگز به طور کامل تحت کنترل نبوده است و بقیه کشورهای جهان شروع به کنار گذاشتن آن کرده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала