آیا یوآن می‌تواند دلار را به چالش بکشد؟

© Sputnik / Alexandr Demyanchukیوآن چین
یوآن چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2023
اشتراک
پکن برای کاهش اتکای خود به دارایی های دلاری و جلوگیری از خفه کردن مالی چین توسط واشنگتن به ترویج یوآن دست می‌زند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ساوت چاینا مورنینگ پست"، پکن از مزیت های تجاری خود برای ترویج یوآن در تسویه حساب های دوجانبه برای به چالش کشیدن تسلط دلار آمریکا در سیستم پولی بین‌المللی استفاده می کند.
در مقاله منتشره در روزنامه نامبرده آمده است: " تمایل به استفاده از یوآن در تسویه حساب‌ها و در تجارت و سرمایه گذاری، به جای دلار آمریکا به عنوان واسطه، یکی از راه هایی است که پکن برای کاهش اتکای خود به دارایی های دلاری و جلوگیری از خفه کردن مالی چین توسط واشنگتن در نظر گرفته است".
پیش از این، گو تینگینگ، معاون وزیر بازرگانی چین، در جریان همایش تجاری برزیل و چین در پکن، گفته بود که چین و برزیل توافقنامه‌ای در مورد استفاده از یوآن در تجارت به امضا رسانده و قصد دارند همکاری‌های خود را در زمینه مواد غذایی و مواد معدنی گسترش دهند.
به این ترتیب، چین از مزیت های تجاری خود برای ترویج ارز خود در معاملات با شرکای تجاری اصلی خود استفاده می کند و در تلاش است تا قدرت یوان را برای به چالش کشیدن سلطه دلار آمریکا در سیستم پولی بین المللی تقویت بخشد.
پرچم های کشورهای عضو گروه بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2023
بریکس به دنبال فرصت هایی برای جایگزینی "معاملات به دلار" است
به نوشته این نشریه، چین همچنین برای استفاده از یوان در تجارت دوجانبه در عرصه نفت خام با کشورهای خاورمیانه دست به لابی‌گرایی زده است که "چالشی بالقوه برای دلار نفتی" است.
پکن همچنین به گسترش مبادلات تجاری و مالی به ارزهای ملی با کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) علاقمند است و تاکنون توافقاتی را در مورد تسویه حساب به ارزهای ملی با برخی از کشورهای عضو آسه آن مانند اندونزی، ویتنام و کامبوج منعقد کرده است.
در عین حال، به نوشته این روزنامه، ترویج یوآن به دلیل محدود بودن امکان تبدیل آن به دیگر ارزها در مقایسه با دلار و یورو دشوارتر است. در حال حاضر، یوان تنها 2.19 درصد از پرداخت های جهانی، 3.5 درصد از معاملات ارزی جهانی، 2.69 درصد از ذخایر بانک‌های مرکزی را تشکیل می دهد.
 الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2023
لوکاشنکو: ایران و چین آماده هستند تا تولیدات دارویی خود را در بلاروس مستقر کنند
برزیل و چین پیشتر اعلام کرده بودند که یک اتاق تهاتر ایجاد می کنند که بدون استفاده از دلار آمریکا تسویه حساب ها را به انجام برسانند. همچنین اعطای وام به ارزهای ملی برای تسهیل و کاهش هزینه مبادلات بین کشورها و رهایی از وابستگی به دلار در روابط دوجانبه مد نظر قرار گرفته است.
چین بزرگترین شریک تجاری برزیل برای بیش از یک دهه بوده است و تجارت در سال گذشته با مازاد تجاری برزیل به رکورد ۱۵۰ میلیارد دلار رسید.
چندی پیش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با رهبری چین اظهار داشت که روسیه طرفدار استفاده از یوان در معاملات بین روسیه و کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала