پهپاد تهاجمی اوکراینی در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیه سقوط کرد

نیروگاه
نیروگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2023
اشتراک
فرمانده یگان نیروهای مسلح روسیه که ایمنی نیروگاه هسته ای را تضمین می کند، گفت: یک هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی ساخت لهستان در مجاورت نیروگاه اتمی زاپاروژیه سقوط کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در 29 مارس، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، از نیروگاه اتمی زاپاروژیه بازدید کرد. او به همراه مشاور مدیر کل "روس انرگ اتم"، رنات کارچا ، منطقه این نیروگاه را مورد بررسی قرار داد. کارچا اظهار داشت که گروسی متقاعد شده است که هرگز سلاح تهاجمی در این نیروگاه وجود نداشته و نخواهد داشت. گروسی تصریح کرد که باید اقدامات لازم برای محافظت از این نیروگاه در برابر حملات انجام شود. این دومین بازدید گروسی از زاپاروژیه و اولین بازدید وی از زمان حضور دائمی کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه در 1 سپتامبر سال گذشته بود.
فرمانده یگان نیروهای مسلح روسیه گفت:" رژیم اوکراین با وجود حضور کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه، بار دیگر با یک پهپاد ساخت لهستان به نیروگاه حمله کرد. وزن این پهپاد بیش از دو کیلوگرم بود. محل لاشه پهپاد ممکن است نشان دهد که زیرساخت نیروگاه هدف حمله بوده است. دلایل سقوط هواپیمای بدون سرنشین توسط کارشناسان مشخص می شود".
نیروگاه زاپاروژیه در ساحل سمت چپ دنیپر در نزدیکی شهر انرگوراد واقع شده است. این بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا از نظر تعداد واحد و ظرفیت نصب شده است - این نیروگاه دارای شش واحد نیرو با ظرفیت هر کدام یک گیگاوات است. نیروگاه زاپاروژیه از مارس 2022، تحت حفاظت ارتش روسیه است. وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که این اقدام برای جلوگیری از نشت مواد هسته ای و رادیواکتیو ضروری است.
ارتش اوکراین همچنان به گلوله باران انرژی گودار و قلمرو نیروگاه زاپاروژیه در مجاورت شهر ادامه می دهد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که رژیم کی یف با ادامه گلوله باران هدفمند نیروگاه زاپاروژیه به دنبال ایجاد خطر یک فاجعه هسته ای است. آژانس انرژی اتمی بارها ضرورت ایجاد منطقه امنیتی در اطراف ایستگاه را اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала