گزارش و تحلیل

ایران و روسیه همواره در خدمت صلح و نظم بین المللی هستند

© Sputnik / Алексей Никольский /  مراجعه به بانک تصاویر دیدار وزرای امور خارجه ایران و روسیه در مسکو
دیدار  وزرای امور خارجه  ایران و روسیه در مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2023
اشتراک
ایران و روسیه، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، در حال افزایش تجارت بین خود بوده و همچنان به عنوان ضامن صلح و امنیت در تعدادی از نقاط داغ عمل می‌کنند.
اسپوتنیک: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز برای اولین بار در سال جدید ایرانی به مسکو سفر کرد. رئیس دیپلماسی ایران با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفتگوی بسیار مهمی داشت.
روح الله مدبر، کارشناس سیاسی ایرانی و تحلیگر روابط روسیه و ایران، در گفت و گو با اسپوتنیک توضیح داد که کدام راستاهای مذاکرات برای ایران کلیدی بوده و اکنون چه اهمیتی برای همکاری دوجانبه ایران با فدراسیون روسیه دارند. ،ی گفت:
چند نکته مهم درباره مذاکرات وزرای خارجه ایران و روسیه. مسائلی که درباره برجام مطرح شد و سخنان لاوروف درباره حمایت از ادامه برجام مطرح کرد مسئله بسیار مهمی است. همانطور که می دانید بعد از خروج آمریکا از برجام، روسیه همواره در کنار ایران بوده و از ایران حمایت کرده است برخلاف تیرویکای اروپایی که وعده هایی به ایران دادند و به هیچ کدام از وعده هایشان عمل نکردند شرکای روس ما در تمام این مدت کامل در کنار ایران بودند و حتی در مذاکراتی که با آمریکایی ها و غربی ها داشتند روسیه بود که آمریکا را مورد سرزنش قرار می داد که چرا از این توافق هسته ای خارج شده است. این مسئله بسیار مهمی است و نشان می دهد که دوستی روسیه با ایران یک دوستی صادقانه است. در حالی که تمامی رسانه های غربگرا در صدد هستند که فضای ایران و روسیه را با پرداخت شایعات و انتشار اخبار دروغین تحت الشعاع قرار بدهند.
من قاطعانه اعلام می کنم که روسیه بهترین دوست ایران در تمام مناسبات بوده و این دوستی خود را به اثبات رسانده است برخلاف تروییکای اروپایی که همواره به ایران بد عهد بودند و همواره به ایران از پشت خنجر زده اند.

مسئله بعدی که گفتگو شده بود این بود که وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه از توافقات میان ایران و عربستان استقبال کرد که این نشان دهنده این است که می تواند روابطه سه جانبه ایران، عربستان و روسیه را تعمیق کند و در طرح مدل امنیتی در خلیج فارس بسیار حائز اهمیت است. ما می دانیم که تقریبا سه سال پیش روسیه مدل امنیتی در خلیج فارس مطرح کرد و ایران و روسیه هم سالها است که برنامه مانورهای مشترک در دریای عمان و فراتر از اقیانوس های هند داشتند و این نشان دهنده این است که همگرایی ایران و روسیه در حوزه امنیتی تقویت شده است خصوصا مناسباتی که ایران و روسیه در سوریه داشتند و امروز واکنشی که اقای لاوروف به اتهامات آمریکا درباره حمله به پایگاههای آمرکایی در سوریه داشت و اینکه لاوروف از جمهوری اسلامی حمایت کرد این هم یک بعد دیگر است که نشان دهنده رفتار صادقانه و دوستانه روسیه با جمهوری اسلامی ایران است.
بحث مدل امنیتی قفقاز و تحولات در قفقاز جنوبی صورت گرفته که هم آقای عبداللهیان تاکید کرد که ما به هیچ وجه نمی پذیریم که ژئوپلیتیک منطقه تغییر کند و هم طرف روسی معتقد است که حضور صلح بانان روسی در منطقه قره باغ باعث ایجاد صلح و ثبات شده است. ایران و روسیه نگاه مشترکی دارند که در منطقه قفقاز درگیری جدیدی به وجود نیاید و ثبات منطقه حفظ شود.
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2023
تهران: حضور نیروهای خارجی ضامن صلح و امنیت در "قفقاز جنوبی" نیست

صحبت های وزیر امور خارجه ایران در این باره که ارسال سلاح به اوکراین توسط کشورهای غربی مسئله را پیچیده تر می کند مسئله بسیار دقیقی است. رهبر ایران در سخنان نوروزی خود تاکید کرد که بحران اوکراین ریشه در سیاست های آمریکا دارد، ریشه در گسترش ناتو به شرق دارد و آیت الله خامنه ای تاکید کرد که امروز مردم اوکراین گرفتار سیاست های آمریکا هستند و هر پیشنهاد صلحی که مطرح می شود آمریکایی ها نمی گذارند صلح صورت بگیرد به خاطر اینکه می خواهند سلاح هایشان را بفروشند.

ما معتقدیم که روسیه چندین بار برای مدل سیاسی صلح پیش قدم شده است اما آمریکا به خاطر شیطنت هایی که دارد نمی خواهد در اوکراین صلح صورت بگیرد و مدل سیاسی را نمی پذیرد و ما همواره اعلام کردیم که بحران اوکراین همواره ریشه اش صرفا تنش های آمریکا است که بحران را بوجود آورده است.


در مباحث اقتصادی نکات بسیار مهمی مطرح شد در افزایش تراز تجاری که من اینجا تقاضا دارم به فوریت بحث اتصال شبکه مالی میر و شتاب ایران صورت بگیرد و این موضوعی است که باعث می شود دلار زدایی صورت بگیرد و رهبر ایران هم در سخنرانی نوروزی خود با اشاره به موفقیت روسیه در زمینه حذف دلار از مبادلات تاکید کردند که باید این تجربیات استفاده شود و ما باید مبادلاتمان را با روسیه بر مبنای ارزهای ملی ببریم و این موضوع موضوعی مهم است. هر چقدر که مناسبات مالی ما با روسیه افزایش پیدا کند حوزه سیاسی و اقتصادی دو کشور تعمیق می شود و در حوزه مسائل افغانستان هم ما نگاه هایمان با روس ها مشترک است و من معتقدم که در شرایط فعلی ایران و روسیه همگرایی بسیار نزدیکی دارند و مسیر بسیار خوبی تنظیم شده است و من امیدوارم که با سرعت و قدرت ادامه پیدا کند و خصوصا در بحث عدم گسترش ناتو به شرق یک سیاست تغییر ناپذیر است که از جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع کاملا هماهنگ است با روسیه که ما معتقدیم ناتو امنیت منطقه و جهان را به هم می زند.
مدبر همچنین خاطرنشان کرد: امروز روسیه و ایران نه تنها دستور کار دوجانبه خود را مورد بحث قرار می دهند و مشارکت آنها ماهیت راهبردی دارد در تعدادی از پروژه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، حل و فصل درگیری ها و برقراری صلح نقش پیشتاز دارند. وی خاطرنشان نمود:
من معتقد هستم که روسیه ایران را به عنوان یک شریک راهبردی خودش انتخاب کرده است و این یک خبر بسیار ارزشمندی است که جمهوری اسلامی ایران هم روسیه را یک شریک راهبردی خودش می داند. در سفری که رئیس جمهور چین به روسیه داشت یکی از محورهای گفتگوی دو رئیس جمهور روسیه و چین محور ایران بود و این نشان دهنده این است که این تعمیق مناسبات بسیار حائز اهمیت است و ما با روسیه در مسائل منطقه ای و فرامنطقه ای تجربیات بسیار خوبی داریم که یک نمونه آن تجربه در سوریه است، تجربه دیگر در زمینه کمک روسیه به ایران برای عضویت در همکاری های شانگهای و نشان دهنده این است که ایران و روسیه همدیگر را به عنوان شرکای جدایی ناپذیر انتخاب کرده اند. مانورهای سالانه هم نشان دهنده این است که ما در مسائل امنیتی هم مناسبات جدی با همدیگر داریم.
رزمایش مشترک سه کشور ایران، روسیه و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2023
چندرسانه ای
استقبال طرف ایرانی از فرماندهی روسیه و چین قبل از آغاز رزمایش دریایی سه جانبه + ویدئو
اینکه غربی ها نگران همگرایی ها امنیتی ایران و روسیه هستند به خاطر این است که باعث تکمیل شدن بعد امنیتی منطقه در شرایط خلا آمریکا و عدم گسترش تروریسمی که آمریکا در منطقه ایجاد کرده است می شود. و این به درستی نشان می دهد که تنظیم روابط ایران و روسیه صرفا روابط دو جانبه نیست بلکه چند جانبه است و هر چقدر که روابط ما با هم تعمیق و در هم تنیدگی پیدا کند و ناگسستنی شود این قطعا به نفع صلح و ثبات منطقه و فرا منطقه خواهد بود و در ابعاد مختلف کشورهای همسایه ما هم از این استقبال می کنند و نمونه بارز آن هم این بود که امروز بحث عربستان هم مطرح شد و این نوید دهنده خوبی است برای گسترش ثبات در منطقه غرب آسیا.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала