تهران: حضور نیروهای خارجی ضامن صلح و امنیت در "قفقاز جنوبی" نیست

© Photo / IRNAعلی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2023
اشتراک
معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد، نیروهای فرامنطقه ای نمی توانند صلح و امنیت را در قفقاز جنوبی تضمین کنند.
به گزارش اسپوتنیک، علی باقری کنی معاون وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه در ایروان به خبرنگاران گفت: "کشورهای منطقه ضامن صلح و ثبات هستند و حضور نیروهای خارجی نمی تواند این صلح و ثبات را تضمین کند. آنها دیدگاه های دیگری را دنبال می کنند".
او اضافه کرد، برای تهران توسعه روابط با همسایگان در اولویت است و ایران شریک قابل اعتمادی در برقراری صلح و ثبات در منطقه است.
باقری تاکید کرد: "من معتقدم که رهبران کشورهای منطقه آنقدر عاقل هستند که برای حل مسائل موجود گزینه گفتگو را انتخاب می کنند. جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت های خود برای حل مسالمت آمیز مشکلات استفاده می کند".
20 فوریه، اتحادیه اروپا از راه اندازی "گروه حافظ صلح" خبر داد که در سمت ارمنستان در مرز ارمنستان و آذربایجان مستقر خواهند شد. این گروه رسماً با تصمیم شورای اتحادیه اروپا در 23 ژانویه 2023 ایجاد شد. اتحادیه اروپا همچنین اشاره کرد که اهداف این ماموریت، به ویژه، "ارتقای ثبات در مناطق مرزی ارمنستان، و همچنین فراهم کردن شرایط مساعد برای تلاش‌های عادی‌سازی مورد حمایت اتحادیه اروپا میان ارمنستان و آذربایجان" است. تعداد کل پرسنل منحصرا غیرنظامی این ماموریت حدود 100 نفر از جمله حدود 50 ناظر غیرمسلح خواهد بود.
حسین امیرعبداللهیان و مولود چاووش اوغلو وزرای امور خارجه ایران و ترکیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2023
هشدار ایران نسبت به رفتار اسرائیل در منطقه قفقاز
پیش از این، وزارت امور خارجه روسیه در اظهار نظر درباره راه اندازی "ماموریت میانجی گری" جدید اتحادیه اروپا در ارمنستان، گفته بود که حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در مناطق مرزی ارمنستان تنها می تواند تقابل ژئوپلیتیکی را در منطقه به همراه داشته باشد و تضادهای موجود را تشدید کند. تلاش‌های میانجی‌گری در ماوراء قفقاز می‌تواند به منافع اساسی ارمنی‌ها و آذربایجانی‌ها و بازگشت صلح به منطقه آسیب برساند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала