گزارش و تحلیل

چرا آمریکا دنبال افزایش تنش در منطقه است

© Fotolia / Steve Heapدر مقابل تلاش آمریکا برای به آتش کشیدن خاورمیانه
در مقابل تلاش آمریکا برای به آتش کشیدن خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2023
اشتراک
این روزها بسیاری محافل دیپلماتیک و رسانه های بین المللی پرس و جو می کنند که چرا ایران به دنبال افزایش تنش با آمریکا در سوریه است.
واقعیت امر این است که این آمریکا است که به دنبال افزایش تنش می باشد نه ایران.
در شرایط حاضر ایران هیچ نفعی از افزایش تنش نمی برد در حالی که آمریکا است که به در و دیوار می زند تا روند مصالحه در منطقه خاورمیانه را به هم بزند.
عالم و آدم به خوبی می دانند که آمریکایی ها از روند مصالحه که میان ایران و عربستان سعودی با میانجی گری چین انجام شده بسیار ناراحت هستند.
کشف  مقدار زیادی مواد منفجره در سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2023
سوریه و عربستان برای بازگشایی سفارت‌های خود به توافق رسیدند
آنها همچنین از روند مصالحه ای که با میانجی گری روسیه و ایران و عمان و الجزایر برای بازگشت سوریه به جامعه عرب راه افتاده ناراضی هستند.
مضاف بر همه اینها آمریکایی ها بسیار از بابت اینکه قرار است یک کنفرانس صلح در موسکو به زودی برگزار شود و ایران و سوریه و روسیه و ترکیه در آن حضور داشته باشند بسیار ناراحت هستند.
آنها همچنین از میانجی گری ایران میان ترکیه و سوریه بسیار نا خرسند هستند.
مهم تر از همه اینها باید توجه داشت که ادامه روند مصالحه یعنی اجبار آمریکایی ها برای خروج دست خالی از سوریه.
جایی که آنها چند سال است روزانه چند صد هزار بشکه نفت را می دزدند و بودجه گروه های تروریستی و مزدور خود را از طریق این پولها تامین می کنند.
در شرایطی که آمریکایی ها تلاش داشتند اسرائیل را وارد معادلات منطقه کنند و کشورهای عربی و اسرائیل را وارد ائتلافی عربی عبری کنند می بینند که چین ورود کرده و ایران و عربستان به سمت مصالحه می روند و حتی بحث ایجاد ائتلاف امنیتی برای تامین امنیت منطقه با مشارکت ایران و دیگر کشورهای منطقه "به جز اسرائیل" جدی تر شده.
چند دهه اینها تلاش کردند با بهره برداری از جنگ تبلیغاتی ایران را به عنوان دشمن اول ملت های عرب منطقه معرفی کنند حالا به یکباره همه سرمایه گذاری آنها به هم خورده و دوباره اسرائیل به عنوان دشمن اول ملت های منطقه جا افتاده.
عراق حکم قطعی دادگاه بین المللی برای منع صادرات نفت کردستان عراق از طریق ترکیه خارج از اراده دورت مرکزی را به دست آورده و ترکیه تعهد کرده که دیگر اجازه صدور این نفت را ندهد.
حالا سوری ها هم به دنبال آن هستند که بروند و شکایت کنند و نه فقط جلوی دزدی نفت خود را بگیرند بلکه غرامت این همه سال دزدی نفت این کشور را مطالبه کنند.
بسیاری هم در آمریکا امروزه سوال می کنند، دلیل حضور نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه چیست؟
ادعای اینکه برای مبارزه با داعش آنجا هستند نه فقط توسط مردم منطقه قابل قبول نیست حتی در میان مردم آمریکا نیز قابل قبول نیست چرا که پس از اینکه جبهه مقاومت داعش را نیست و نابود کرد دیگر خبری از آنها در منطقه نیست و گه گاه اعمال تروریسیتی آنها که برای اعلام موجودیت است قطعا در صورتی که دولت عراق و سوریه قدرت را دست بگیرند به صورت کامل متوقف می شود.
فراموش نکنید که تفکر های افراطی و تندرویانه از قبل نیز در این کشورها وجود داشته اما به دلیل قدرت حکومت های مرکزی این افراطی ها هیچ وقت مجالی برای فعالیت پیدا نمی کردند.
سفر شی جین پینگ رهبر  چین به عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2023
کارشناس: با توافق ایران و عربستان، نفوذ چین در خاورمیانه رشد خواهد کرد
زمانی اینها فضای فعالیت پیدا کردند که آمریکایی ها عراق را اشغال کردند و بعد به بهانه حضو داعش در سوریه رفتند و بخش هایی از سوریه را نیز اشغال کردند.
الآن هم اگر آمریکایی ها از این منطقه خارج شوند قطعا کل منطقه آرامش پیدا خواهد کرد، امری که آمریکایی ها به هیچ وجه خواهان آن نیستند.
به هر حال فراموش نکنید که آمریکایی ها تلاش دارند تنش ها میان ایران و کشورهای عربی ادامه پیدا کندتا آنها تسلیحات و امنیت به کشورهای عربی بفروشند.
اگر مصالحه انجام شود دیگر نه نیازی به تسلیحات آمریکایی ها خواهد بود و نه نیازی به حمایت امنیتی آنها.
امروزه هم وقتی بایدن از امنیت ملی و منافع ملی آمریکا صحبت می کند منظور اش همین است.
منافع ملی آمریکا در این است که جنگ و خونریزی ادامه یابد تا آنها تسلیحات خود را بتوانند چند برابر به کشورهای عرب منطقه بفروشند و همچنین باید همیشه ترس حمله ایران وجود داشته باشد تا آمریکایی ها نیروهای خود را در منطقه مستقر کنند و بر سر عرب ها منت بگذارند که دارند از آنها حمایت می کنند.
حال جالب اینکه امروزه آمریکایی ها حتی توان حمایت از نیروهای خود را ندارند چه برسد به حمایت از کشورهای عربی.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала