کارشناس: با توافق ایران و عربستان، نفوذ چین در خاورمیانه رشد خواهد کرد

© Photo / IRNAسفر شی جین پینگ رهبر چین به عربستان سعودی
سفر شی جین پینگ رهبر  چین به عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2023
اشتراک
مدیر بخش تحقیقات سیاست خارجی بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترکیه معتقد است، عادی سازی روابط ایران و عربستان یک پیروزی دیپلماتیک و سیاسی برای چین است و نفوذ پکن در خاورمیانه همچنان رو به افزایش خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، "محیتین آتامان" کارشناس مسائب سیاسی و استاد دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا روز چهارشنبه در مقاله ای برای روزنامه "دیلی صباح"، دستیابی به توافق بر سر عادی سازی روابط تهران و ریاض را نقطه عطفی دانست که چین با نشان دادن ابتکارات سیاسی در خاورمیانه آن را آغاز کرده است.
این کارشناس نوشت:" مقامات چینی به صراحت اعلام کرده اند که بر خلاف کشورهای غربی، هیچ شرطی را بر کشورهای منطقه تحمیل نخواهد کرد".

آتامان تاکید کرد:" چین به یک نیروی تثبیت کننده در خاورمیانه تبدیل شده است. به نظر می رسد که نفوذ این کشور به دلیل کاهش نفوذ کشورهای غربی، همچنان رو به رشد خواهد بود".

وی در ادامه افزود:" برای همه روشن است که این توافق یک تحول مثبت برای کشورهای خاورمیانه و یک پیروزی دیپلماتیک و سیاسی برای چین است".
این استاد دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا همچنین معتقد است که برای پکن بسیار مهم است که دو قدرت منطقه ای ایران و عربستان سعودی نفوذ چین را در منطقه به رسمیت بشناسند.
آتامان خاطرنشان می کند: "چین، که بزرگترین شریک تجاری هر دو کشور است، حضور اقتصادی خود را به طور فزاینده ای به نفوذ سیاسی و دیپلماتیک تبدیل خواهد کرد".
روابط ایران عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2023
پکن: توافق ایران و عربستان الگویی برای حل مسائل از طریق گفت و گو است
روز 19 اسفندماه 1401 در بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، "مساعد بن‌محمد العیبان" وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و "وانگ ئی" عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید، بر سر از سرگیری روابط دوجانبه بین ایران و عربستان سعودی توافق شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала