مسکو درباره عواقب استفاده از "مهمات حاوی اورانیوم ضعیف" هشدار داد

© Sputnik / Maksim Blinovمسکو سیاست مسئولانه دولت جدید آمریکا در قبال روسیه امیدوار است
مسکو سیاست مسئولانه دولت جدید آمریکا در قبال روسیه امیدوار است   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2023
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: "برنامه های بریتانیا برای انتقال گلوله های آغشته به اورانیوم ضعیف شده به کی یف، یک "تحریک بی پروای" دیگر از سوی لندن است.
به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا صبح چهارشنبه در رادیو اسپوتنیک گفت:" این موضوع بی پروایی مطلق، بی مسئولیتی، مصونیت از مجازات آنگلوساکسون ها، ائتلاف آنگلوساکسون، در وهله اول، لندن و واشنگتن، در امور بین المللی است".
وی تاکید کرد:" این موضوع یکی دیگر از اقدامات تحریک آمیز انگلیس است که با هدف کشاندن اوضاع در اطراف اوکراین به دور جدیدی از تجاوز، درگیری و رویارویی برای دادن ابعاد کیفی متفاوتی انجام می شود".
زاخارووا همچنین اضافه کرد:" هر آنچه که از کشورهای ناتو محور به رهبری آمریکا و انگلیس درباره صلح، آینده و رفاه مردم اوکراین می شنویم، دروغ است، فریب است. نوعی سرگردانی مطلق جامعه جهانی است. در واقع هدف کاملا متفاوت است".
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد:" تا به امروز، تردیدی وجود ندارد که ما در مورد قصد آشکار غرب جمعی به رهبری ایالات متحده و بریتانیا برای نابودی ساده اوکراین صحبت می کنیم. تمام صحبت ها پس از اظهارات در مورد قصد تامین گلوله با اورانیوم ضعیف شده مبنی بر آنکه "آنها رفاه اوکراین را در آینده می بینند"، به پایان می رسد."

زاخارووا گفت: "به طور کلی، استفاده از مهمات با اورانیوم ضعیف شده تجلی "نسل کشی" علیه جمعیتی است که علیه آنها استفاده می شود و جمعیتی که از آنها استفاده می کنند. یعنی همه کسانی که در این منطقه زندگی می کنند، کسانی که در نزدیک ترین مناطق هستند، دوز مناسبی از تشعشع دریافت می کنند و این تنها مشکل موجود نخواهد بود، آنها برای همیشه با این مشکل زندگی خواهند کرد".

وی همچنین به وضعیت صربستان در سال 2016 اشاره کرد که در آن 22 هزار نفر پس از بمباران یوگسلاوی با استفاده از پوسته های اورانیوم ضعیف شده بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند. رقمی که یک ضد رکورد در جهان از نظر درصد سرانه به حساب می آید.
روز سه شنبه "آنابل گلدی" معاون وزیر دفاع بریتانیا گفته بود که بریتانیا مهمات با اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین منتقل خواهد کرد.
وی اعلام کرد:" همراه با ارائه یک اسکادران از تانک‌های رزمی چلنجر 2، ما مهمات از جمله گلوله‌های زره‌دار حاوی اورانیوم ضعیف شده را نیز برای اوکراین تأمین خواهیم کرد."
لاوروف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2023
واکنش لاوروف به برنامه لندن برای تحویل "گلوله های اورانیومی" به کی یف
پیش از این، گلوله های اغشته به اورانیوم ضعیف شده در درگیری های بالکان و عراق استفاده می شد. میله اورانیوم ضعیف شده به انفجار نیرو می افزاید و این تنها مزیت آن است. مدت کوتاهی پس از استفاده از گلوله ها در یوگسلاوی، نیروهای حافظ صلح بین المللی، سربازان و ساکنان محلی در مجاورت مناطق آسیب دیده شروع به ابتلا به سرطان خون و انواع دیگر سرطان کردند. تا سال 2001، 19 حافظ صلح ناتو بر اثر بیماری های مختلف مرتبط با تشعشعات جان باختند. کارشناسان پرتغالی که بررسی خاک روی زمین را انجام دادند، آلودگی اشعه ای آن را تایید کردند. قربانیان از ناتو شکایت کردند و غرامت و همچنین درمان رایگان دریافت کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала